טראמפ: "אם ישראל תאשר כניסת עומאר וטאליב - זו עדות לחולשה"

לאחר הפרסום בחדשות 13 על חוסר שביעות רצונו מביקורן המתוכנן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות, מתח הנשיא האמריקני ביקורת חריפה על המהלך. בכיר במשרד החוץ: "כץ פועל לאסור את הגעתן"

זמן צפייה: 05:57

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העביר היום (חמישי) ביקורת חריפה על ביקורן המתוכנן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות בישראל, אליהאן עומאר וראשידה טאליב, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אם ישראל תאפשר את כניסתן של עומאר וטאליב זו תהיה עדות לחולשה גדולה". לטענתו, "הן שונאות את ישראל ואת כל היהודים, ואין דבר שאפשר לומר או לעשות כדי לשנות את דעתן".

עם זאת, כתב רשת CNN שאל את דוברת הבית הלבן לגבי עמדתו של טראמפ בעניין, והיא אמרה לו ש"ישראל יכולה לעשות מה שתרצה", ושהדיווחים על כך שהנשיא האמריקני לחץ על נתניהו הם "לא מדויקים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הזיגזג של נתניהו: שוקל להגביל את תנועתן של טאליב ועומאר בארץ

טראמפ ביקר החלטת רה"מ להכניס לארץ חברות קונגרס התומכות ב-BDS

ישראל נערכת להגעה אפשרית של חברות קונגרס דמוקרטיות להר הבית

בתוך כך, בכיר במשרד החוץ אמר כי שר החוץ ישראל כץ אמר במהלך ההתייעצויות ביממה האחרונה כי יש למנוע את כניסת שתי חברות הקונגרס לישראל, וזאת בשל תמיכתן בחרם על ישראל, בטרור נגד ישראל ובזילות השואה. כץ ציין כי תוכנית הביקור שהכינו מכוונת כולה לפרובוקציות ולהסתה נגד ישראל ולא ללימוד פועלה של המדינה. לטענת הבכיר, כץ אמר כי "מדינה שמכבדת את עצמה לא מאפשרת למי שחותר תחת קיומה להכנס בגבולותיה ולהמשיך בהסתה".

אליזבת וורן, מועמדת לייצוג המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות ארה"ב, תקפה: "ישראל לא מקדמת את הטענה שלה כי היא דמוקרטית וסבלנית או בעלת ברית בלתי מתפשרת שלנו בכך שהיא מונעת מחברות קונגרס לבקר אצלה בגלל דעותיהן הפוליטיות. זה יהיה מהלך מביש וחסר תקדים. אני קוראת לממשלת ישראל לאפשר את כניסתן של עומאר וטאליב".

הוועד היהודי האמריקני גינה אף הוא את הרצון למנוע מחברות הקונגרס להיכנס לארץ וטען כי "ישראל לא נוהגת בתבונה". "כחברים ותומכים של ישראל, תמיד האמנו שביקור בה היא דרך טובה להעביר את הדינמיות של המדינה והאתגרים הביטחוניים שלה."

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

במקביל, חברי כנסת מהאופוזיציה דורשים מהממשלה לאפשר את כניסתן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות לישראל. יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ כתב בחשבון הטוויטר שלו כי זו תהיה "טעות קשה למנוע את כניסתן. זה לא רק עימות מול המפלגה הדמוקרטית שתמיד תמכה בישראל, אלא זה עניין מהותי: ישראל מדינה חופשית ודמוקרטית ובמדינה כזו לא מתמודדים עם ביקורת על ידי מניעת כניסה או יציאה מהארץ".

סתיו שפיר כתבה: "מדינה עם מדיניות חוץ חכמה הייתה מזמינה את חברות הקונגרס שאיננו אוהבים את עמדותיהן, ודואגת שהביקור יחשוף בפניהן את מורכבות הסכסוך ויראה לעולם שאנחנו חזקים ופתוחים. מדינת נתניהו הפחדן טורקת את הדלת ונותנת מתנה ל-BDS".

רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר, אמרה: "טאליב ועומאר הן תומכות BDS ואנטי ישראליות מובהקות, שרוצות לבוא לכאן רק בכדי לקבל חיזוקים לדעה הקדומה הפוסלת שלהן. אף על פי כן, זו טעות גדולה של נתניהו למנוע את כניסתן, וליפול בדיוק למלכודת שהן ושאר תומכי החרם רוצים שנצלול לתוכה. על הדרך רה"מ גם מקומם עלינו את כל חברינו הרבים במפלגה הדמוקרטית. אין לנו מה להסתיר, וחבל שנניהו עושה צעדים פזיזים משיקולי בחירות".

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כתב: "מדינה שאין לה מה להסתיר לא הייתה שוקלת להגביל את התנועה של שתי חברות הקונגרס. זהו עוד ניסיון נואש להסתיר את המציאות מהעולם ובעיקר מעצמנו".

אילהן עומאר וראשידה טאליב
אילהן עומאר וראשידה טאליב | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אמרו פקידים ישראלים בכירים לחדשות 13 כי לשכת ראש הממשלה, משרד המשפטים ומשרד הפנים שוקלים מתווה שיאפשר לחברות הקונגרס הדמוקרטיות להיכנס לישראל, אך יגביל את תנועתן לשטחי הרשות הפלסטינית בלבד, והדגישו שעדיין לא התקבלה החלטה סופית בעניין. כמו כן, פקיד בכיר אמר כי אם תוגש מצד חברת הקונגרס טאליב בקשה הומניטרית לביקור של משפחתה בגדה המערבית - העניין יישקל בחיוב.

היוזמה מגיעה לאחר שביום שבת נחשף בחדשות 13 כי הנשיא טראמפ מאוכזב מהחלטת נתניהו לאפשר לשתיים להיכנס לישראל, ולאחר שאמש פורסם כי בירושלים נערכים לתרחיש לפיו הן ירצו לבקר בהר הבית - וינסו לעשות זאת יחד עם נציגי הרשות הפלסטינית.

הפקידים הבכירים ציינו כי ב-48 השעות האחרונות חל שינוי בעמדת נתניהו, שהביא לכך שראש המל"ל מאיר בן שבת ביקש מחדש ממשרדי הממשלה השונים חוות דעת לגבי ביקור חברות הקונגרס. חוות דעת כאלה כבר ניתנו בשבוע שעבר - וכל משרדי הממשלה תמכו בכניסתן לישראל.

פגישת נתניהו וטראמפ
פגישת נתניהו וטראמפ | צילום: רויטרס

נוסף לכך, אמרו הפקידים כי אתמול נטה נתניהו למנוע את כניסתן של עומאר וטאליב לישראל, והשגרירות בוושינגטון אף החלה לעדכן בנושא בכירים במפלגה הדמוקרטית. עקב כך, החל לחץ נגדי מצד ארגונים יהודיים וחברי קונגרס דמוקרטים בכירים שהזהירו מההשלכות של מניעת כניסת חברות הקונגרס לישראל.

במקביל, נבדק כיצד ניתן להוכיח שחברות הקונגרס תומכות בחרם על ישראל. נעשות בדיקות על התבטאויותיהן ופעילותיהן האחרונות על מנת לברר אם יש עילה משפטית ממשית למנוע את כניסתן לארץ, לפי התיקון לחוק הכניסה לישראל וכך שהעניין יעמוד גם בבג"ץ.