כחול לבן: "תוכנית השלום תהווה בסיס איתן לקידום הסכם שלום"

במערכת הפוליטית מגיבים לעסקת המאה. בנט: "לא להסתפק בריבונות חלקית - לקחת הכול, ועכשיו". ח"כ שמולי: "הונאת המאה שלא תוביל לשלום אלא לסיפוח חד צדדי ולתבערה" • כל התגובות

פגישת הנשיא טראמפ ויו"ר כחול לבן, בני גנץ
פגישת הנשיא טראמפ ויו"ר כחול לבן, בני גנץ | צילום: אלעד מלכה

בפוליטיקה הישראלית התייחסו היום (שלישי) לתוכנית השלום האמריקנית לאחר הצגתה בבית הלבן. בכחול לבן אמרו כי ההסכם מתיישב לחלוטין עם העקרונות המדיניים והביטחוניים של המפלגה. "תוכנית השלום של הנשיא טראמפ תהווה בסיס איתן ונכון לקידום הסדר שלום עם הפלסטינים תוך שמירת ההסדרים שיש לישראל עם ירדן ומצרים והרחבתם מול מדינות נוספות באזור. כל זאת בכפוף להסדרי ביטחון, כפי שהדגיש אמש יו"ר כחול לבן, בני גנץ בפגישתו עם נשיא ארה"ב".

בהמשך דבריהם, שלחו בכחול לבן עקיצה לכיוון רה"מ נתניהו ואמרו: "הערב ברור יותר מאי פעם שמדובר בתוכנית רצינית, מעמיקה ומקיפה שיישומה יקח כארבע שנים. על מנת ליישמה ישראל חייבת להתקדם לממשלה חזקה ויציבה שבראשה עומד מי שכל זמנו ומרצו מוקדש לביצור ביטחונה ועתידה ולא נאשם בעבירות שחיתות חמורות שיהיה שקוע כל כולו באינטרסים האישיים והמשפטיים שלו".

לעוד כתבות בנושא:

אבו מאזן: אומרים אלף פעמים לא לתוכנית טראמפ – י-ם לא למכירה

טראמפ הציג את תוכנית המאה: "פתרון מציאותי של שתי מדינות"

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

שר הביטחון, נפתלי בנט, אמר ימינה לא תאפשר שממשלת ישראל תכיר במדינה פלסטינית בשום מצב ולהחיל את הריבונות על כלל השטחים: "אסור להסתפק בריבונות חלקית, רק על בקעת הירדן למשל. אסור להותיר בחוץ חצי מיליון ישראלים, או לומר להם - חכו לאחרי הבחירות. כשההיסטוריה דופקת בדלת, אתה לא אומר 'לה תתקשרי אחרי הבחירות', ואתה גם לא אומר לה 'אקח רק חמישית מהסכום'. אתה לוקח הכל, ועכשיו".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני מברך את הנשיא טראמפ שכחלק מתוכנית השלום שלו, אימץ את התוכנית שלי לחילופי שטחים ואוכלוסיות שפרסמתי בשנת 2004. עמידה על עקרונות והצגת משנה סדורה תמיד מוכיחות את עצמן".

השר יריב לוין אמר: "זה יום היסטורי. יום של ניצחון ענק לדרך שלנו, יום של ניצחון עצום למדיניות שהוביל רה"מ נתניהו. פדואל, בית אל - חלק בלתי נפרד מישראל, בהכרה אמריקנית מלאה. אנו נחיל את הריבונות על חלקי המולדת שלנו. אנחנו נמשיך לבנות ולחזק את ההתיישבות, ואני משוכנע שהדרך שפרצנו היום רק תלך ותעצים את מפעל ההתיישבות ואת אחיזתנו בארץ ישראל".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

מנגד, חבר הכנסת אמטאנס שחאדה מהרשימה המשותפת, תקף את תוכנית המאה ואמר: "ה‏תוכנית היא אסון העלול להוביל לאלימות ולהדרדרות המצב באזור. מדובר בתוכנית חד-צדדית, מסוכנת ובלתי לגיטימית, המיישרת קו עם החלומות ההזויים ביותר של הימין המשיחי לסיפוח ולאפרטהייד".

גם ח"כ יוסף ג'בארין ביקר את התוכנית: "טראמפ ונתניהו גאים להשיק את עסקת האפרטהייד שרקמו ביחד כדי לעזור אחד לשני, ובדרך דורסים כל מוסכמה בינלאומית לגבי פתרון שתי המדינות. בעסקת האפרטהייד שהם רקמו במעמד צד אחד, מוצעות זכויות לאומיות רק לעם אחד. אנחנו ברשימה המשותפת ניאבק בכל יוזמות הסיפוח - לפני הבחירות ואחרי הבחירות. רק המשותפת היא בית פוליטי למי שבאמת מתנגד לנישול, לכיבוש ולעסקת האפרטהייד המסוכנת".

יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר פגישתו עם טראמפ בבית הלבן
יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר פגישתו עם טראמפ בבית הלבן | צילום: חדשות 13

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, התייחס גם הוא לתוכנית: "התוכנית שנחשפה טומנת בחובה פוטנציאל להזדמנות היסטורית, אולם גם סכנה. הממשלה צריכה להחיל מיידית כבר ביום ראשון ריבונות ולא דברים שמסכנים את קיומה של המדינה. תוכנית המאה שלנו היא מיליון יהודים ביו"ש. צריך להודות לנשיא ארה"ב על עמידתו לצד ישראל ועל שינוי החשיבה ומתן רוח גבית להתיישבות. אני מחזק את ראש הממשלה על החלטתו להחלת ריבונות וחיזוק ההתיישבות, וקורא שלא להקים מדינת טרור. אנחנו מוכנים לחתוך את היד ושלא תקום מדינת טרור בלב הארץ".

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, אמר: "אנו מברכים על הצעת הריבונות וקוראים לראש הממשלה להחילה עוד טרם הבחירות. יחד עם זאת, אנו דוחים באופן נחרץ הקמתה של מדינת טרור ערבית בליבה של ארץ ישראל תוך ויתור על אדמות מולדת. רעיון המובלעות הוא איוולת ואנו דוחים אותו בנחרצות".