יום דרמטי בכנסת: תקנות יו"ש מגיעות להצבעה במליאה

תוצאות ההצבעה עשויות להפיל את הממשלה, אך ההערכה בקואליציה היא כי מנסור עבאס יצליח לשכנע את חברי מפלגתו לתמוך, והדאגה העיקרית מגיעה מכיוונה של הח"כית הפורשת סילמן. ליברמן תקף את ראש האופוזיציה: "נתניהו וחבריו הם אנשים בלי מצפון ובלי קווים אדומים"

זמן צפייה: 01:58

מתח בקואליציה: ההצבעה הדרמטית על תקנות יהודה ושומרון צפויה להיערך היום (שני), ותוצאותיה עשויות להפיל את הממשלה, שבשבוע הבא תחגוג שנה לכהונתה. התקנות מובאות לאישור אחת לחמש שנים, והן נועדו להחיל את החוק הישראלי ביהודה ושומרון. אם לא יעבור החוק - התקנות יפקעו בסוף חודש יוני.

סדר היום של מליאת הכנסת ייפתח אחר הצהריים, ובמהלכו יעלו להצבעה גם התקנות. השאלה הגדולה היא האם הקואליציה תצביע כאיש אחד בעד התקנות, ואם זה יקרה זה יפחית את הסיכוי למשבר פוליטי חמור ברמה המידית, אם כי בכל מקרה הקואליציה תמשיך לעמוד על בלימה.

ההערכה בקואליציה היא כי יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שתומך בתקנות, יצליח לשכנע את חברי מפלגתו לתמוך בחוק, אך הדאגה העיקרית מגיעה מכיוונה של הח"כית הפורשת עידית סילמן. יש לציין כי אם סילמן תצביע נגד, היא מסתכנת בכך שתוכרז כפורשת.

גדעון סער, מנסור עבאס
גדעון סער, מנסור עבאס

המסר של שר המשפטים סער לקואליציה, כפי שפורסם ב"שישי עם אילה חסון", הוא שאם כל חברי הקואליציה יתמכו אבל האופוזיציה תפיל את החוק, בין היתר באמצעות ח"כ עידית סילמן, הוא לא יפרק את הקואליציה ולא יתן "פרס" לליכוד. במקרה הפוך, שבו הקואליציה לא תספק את האצבעות והחוק יעבור בעזרת הליכוד והאופוזיציה - זה אולי דווקא יעלה את הסיכוי שסער יתקרב אליהם.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר האוצר אביגדור ליברמן תקף הבוקר את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "נתניהו וחבריו הם אנשים בלי מצפון ובלי קווים אדומים. האסטרטגיה שלהם כפי שנחשפה לא מזמן היא שלטון בכל מחיר -נשים מוכות, מקרי אונס, נכים, וחיילים - זה פשוט לא מעניין. וכפי שכולנו רואים היום גם מפעל ההתיישבות והמתיישבים פשוט לא מעניינים אותם - למען השלטון מותר הכל, גם להפקיר את המתיישבים".

"אבל מי שמכיר את העובדות, לא מופתע אלא יודע שההתיישבות והמתיישבים מעולם לא עניינו את נתניהו", הוסיף ליברמן, "בינואר 1997 נתניהו מעביר את חברון לשליטתו של ערפאת, באוקטובר 1998 הוא מעביר שטחים מיהודה ושומרון לפלסטינים במסגרת הסכם ואי פלנטיישן, בפברואר 2005 נתניהו מצביע בעד ההתנתקות, ובנובמבר 2009 הוא מעביר בקבינט החלטה על הקפאת הבנייה בהתיישבות. גם בקדנציה האחרונה שלו, נתניהו לא שכח להפקיר את המתיישבים ולמרות כל ההבטחות להחיל ריבונות ישראלית על בקעת הירדן זה פשוט נעלם מסדר היום".

עוד כתב ליברמן: "יתרה מזאת, אנחנו בישראל ביתנו, התייצבנו מיד ואמרנו בצורה ברורה וחד משמעית שלמרות שאנחנו באופוזיציה נצביע בעד החלת הריבונות ודרשנו מנתניהו להביא את זה להחלטת הכנסת, אך באופן לא מפתיע בכלל, כמובן שגם הפעם האיש ברח ולא העלה את הנושא להצבעה. אני קורא לראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון להגיע היום לכנסת ולדרוש מנתניהו וחבריו ומסמטוריץ ואנשיו להצביע בעד התקנות ביו״ש. בנוסף אני מזמין אתכם לשבת במליאת הכנסת בזמן ההצבעה ולהסתכל לכל אנשי הליכוד והציונות הדתית בעיניים ולראות איך הם מצביעים".

שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער

בשבוע שעבר אמר השר סער בשיחת זום עם פעילי "תקווה חדשה": "לא מקובל עליי שיש חברים בקואליציה שמנהלים משא ומתן במה לתמוך ובמה לא אחרי שחוק מסוים עבר ממשלה ובוועדת שרים לחקיקה. אם הקואליציה לא תתעשת - לדברים האלה יהיו משמעויות. זה מאוד מסכן את המשך קיום הממשלה".

לדברי סער, "אנחנו מעוניים בהמשך קיום הממשלה כממשלה מתפקדת. השרידות היא לא ערך. אפשר לעשות את זה אם אותם 60 חברי כנסת יגלו נחישות. אם אנשים יעשו דין לעצמם - העסק הזה לא יוכל להחזיק".

על התנגדות האופוזיציה לתמוך בתקנות יו"ש אמר סער: "מפלגות האופוזיציה מוכנות לשחק באש לפי השיטה של 'אם אני לא בשלטון - שתישרף המדינה'". הוא תקף את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "לא רק שהוא לא החיל את הריבונות על שטחי יהודה ושומרון, כעת הוא רוצה לפגוע ביכולת שלנו לקיים את השלטון שלנו ביהודה ושומרון. זה הדבר הכי חמור שאפשר להעלות על הדעת. התנהגות צינית חסרת אחריות".