ליברמן: נתניהו אמר למלך ירדן - "לא יהיה סיפוח, זה רק בחירות"

יושב ראש ישראל ביתנו טען כי בניגוד למסרים שהעביר ראש הממשלה בדבר סיפוח הבקעה – בפועל הוא העביר מסרים שונים בתכלית למלך עבדאללה. הליכוד בתגובה: "שקר מוחלט. לא היה ולא נברא"

זמן צפייה: 00:24

בחירות 2020: יושב ראש ישראל ביתנו ושר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, טען היום (שבת) כי הדברים שאמר נתניהו לפיהם הוא פועל לסיפוח בקעת הירדן, היו לצרכי בחירות בלבד. באירוע "שבתרבות" בתיאטרון חולון אמר ליברמן כי בפועל נתניהו העביר לעבדאללה מלך ירדן, שזעם על הדברים, מסר הפוך.

"לפני כמה שבועות נתניהו התחיל לעשות סיבוב על תושבי בקעת הירדן ודיבר על סיפוח", אמר ליברמן, "לא הבנתי מדוע הוא לא הביא את זה להצבעה כיוון שיש לו רוב מוחלט בתמיכתנו. עד שהתבר לי לפני כמה ימים שבמקביל לדברים, נתניהו העביר מסר דרך מערכת הביטחון למלך עבדאללה לפיו 'אין לו צורך לדאוג כיוון שמדובר בבחירות' וכי 'לא יהיה סיפוח'".

בליכוד תקפו כצפוי את דברי ליברמן. "שקר מוחלט. לא היה ולא נברא", נמסר מטעם המפלגה, "רק ראש הממשלה נתניהו יחיל ריבונות בזמן שליברמן מחזיק ידיים עם הרשימה הערבית המשותפת. השקרים המגוכחים של ליברמן חצו כל גבול".

אביגדור ליברמן
''נתניהו עושה סיבוב על תושבי הבקעה''. אביגדור ליברמן | צילום: רויטרס

"התגובה הכל כך מהירה ובהולה רק מוכיחה עד כמה הדברים נכונים", אמר ליברמן בתגובה, "נתניהו יודע שזה נכון. ברזל. לא מאה אחוז, מאתיים אחוז. הוא באופן אישי העביר מסר כדי להרגיע את עבדאללה - "אל תדאג, סיפוח הבקעה זה רק בחירות. אני לא עושה את זה, תהיה רגוע". הוא השתמש במערכת הביטחון להעברת המסר הזה".

עוד הוסיף: "לדעתי, חייבים לספח את בקעת הירדן. בקעת הירדן - זה קונצנזוס מקסימאלי - מתוכנית אלון דרך רבין ועד לגנדי. כולם מבינים שאי אפשר להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל בלי בקעת הירדן. סיעת ישראל ביתנו הגישה כבר לפני חודשים חוק לסיפוח בקעת הירדן והוא מונח בכנסת. מי שמטרפד אותו עד היום זה רק נתניהו".

בחודש שעבר מסרו בכירים בבית הלבן  לחדשות 13, כי ממשל טראמפ מתנגד לביצוע מהלכים חד-צדדיים מצד ישראל, בהם סיפוח בקעת הירדן, לפני הצגת תוכנית השלום האמריקנית. לדבריהם, "ארצות הברית הבהירה את התנהגותה, וממשלת ישראל מודעת לכך לחלוטין". דברי הבכירים בבית הלבן מגיעים יום לאחר שראש הממשלה נתניהו כי ברצונו לקדם הצבעה בכנסת בנוגע לסיפוח הבקעה.

יו''ר מפלגת כחול לבן בני גנץ בסיור בבקעת הירדן
גנץ בסיור בבקעת הירדן, בחודש שעבר | צילום: חדשות 13

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הודיע אז כי מעוניין לקדם מהלך שבו הממשלה תתכנס בתוך כמה ימים ותאשר צו לסיפוח בקעת הירדן אשר יאושר בהצבעה במליאה שתתכנס ביום שלישי כדי לדון בהקמת ועדת הכנסת לצורך סוגיית החסינות של נתניהו. לאחר הביקורת הפנימית והחיצונית ההצבעה נדחתה.

שם שליח האו"ם לאזור ניקולאי מלדנוב גינה  את ההצהרות בדבר סיפוח הבקעה: "סיפוח של חלק או כל אזור C בגדה המערבית, אם ייושם, יביא למכה הרסנית לפוטנציאל לקדם את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, לקידום השלום האזורי ולפתרון שתי המדינות".

לא רק נתניהו, גם יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר דברים דומים במהלך סיור בבקעת הירדן בחודש שעבר. "בקעת הירדן היא חומת המגן המזרחית של ישראל בכל תרחיש", אמר אז, "ממשלות שרצו בעבר להחזיר אותה טעו. אחרי הבחירות נפעל להחלת הריבונות על בקעת הירדן במהלך לאומי מוסכם ובתיאום עם הקהילה הבינלאומית".