חוק האזרחות של שקד אושר: ח"כים ממרצ ומרע"ם יצאו מהמליאה

ההצעה הממשלתית לחוק המונע מתן אזרחות אוטומטית לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות עבר ברוב של 44 תומכים מול 5 מתנגדים. ח"כ טיבי ביקש להפוך את ההצעה לאי-אמון כדי למנוע מחברי האגף השמאלי בקואליציה לתמוך. גם ההצעה של ח"כ רוטמן מהאופוזציה עברה - והוצמדה להצעה הממשלתית. שקד: "הציונות והשכל ניצחו"

זמן צפייה: 00:59

חוק האזרחות עבר היום (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. החוק, המונע מתן אזרחות אוטומטית לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות, עבר לפי ההצעה הממשלתית של שרת הפנים איילת שקד, ברוב של 44 תומכים מול 5 מתנגדים. הצעת החוק של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) עברה גם היא, ברוב של 73 תומכים מול 32 מתנגדים, והוצמדה להצעה הממשלתית.

במקביל נערכה הצבעה גם על הצעות דומות של ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה), שזכתה לתמיכה של 73 ח"כים מול 16 מתנגדים, ושל ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), שזכתה לתמיכה של 74 ח"כים מול 17 מתנגדים. כל ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין אותן לקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ביקש להפוך את ההצבעה על חוק האזרחות להצבעת אי-אמון בממשלה, וחברי רע"ם ומרצ יצאו מהמליאה כדי לא להשתתף בהצבעה. גם חברי האופוזיציה, מלבד חברי הרשימה המשותפת, יצאו מהמליאה.

השרה שקד, שלא השתתפה בהצבעה מכיוון שהיא בבידוד לאחר שנדבקה בקורונה, כתבה בחשבון הטוויטר שלה לאחר אישור החוק: "הציונות והשכל הישר ניצחו. תודה לכל העוסקים במלאכה מרוב סיעות הבית - אופוזיציה כקואליציה. ממשיכים לקריאה שניה ושלישית".

ח''כ שמחה רוטמן
ח''כ שמחה רוטמן | צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ח"כ רוטמן מסר בתגובה: "שמח ומברך על תמיכת הכנסת בחוק אזרחות ששומר על ביטחון ישראל ועל חומת המגן שלנו. החוק יקבע מכסת מקסימום של אישורי כניסה לישראל ויחייב דווח ושקיפות לכנסת על האישורים שניתנים".

"עד שנצליח להעביר את חוק יסוד ההגירה שהוא המענה ההולם ביותר, לא נפקיר את בטחון ישראל ונפעל להביא חוק אזרחות שיבטיח שמירה על גבולות ישראל", הוסיף רוטמן, "הבטחנו להיות אופוזיציה אחראית ועשינו זאת היום תוך שיתוף פעולה עם המפלגות הציוניות בקואליציה".

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה: "היום נוסדה הקואליציה המיוחדת לחקיקה לאומנית. זו עם בן גביר ובלי מרצ. היא לא תחליף את הקואליציה, אבל היא בטח לא מחזקת אותה. אנחנו במרצ נמשיך להיאבק על הערכים שלנו וכמו שהיה לנו חלק בעצירת תוכניות E1 ועטרות, נצליח גם במאבק לשינוי חוק האזרחות ולעצירת המאחז הלא חוקי באביתר".

שר התקשורת יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

במהלך הדיון אמר שר התקשורת יועז הנדל: "מדינה שמאפשרת כניסת נתיני ישות אויב, ונמנעת מהעברת החוק החשוב הזה - מושיטה את צווארה לשחיטה. לפני נתוני השב"כ, משנת 2001 ועד יולי 2021 היו מעורבים בפיגועים 165 פלסטינים שקיבלו מעמד בישראל מכוח איחוד משפחות, או ילדים של פלסטינים שקיבלו מעמד מכוח הליך זה".

"38 אחוזים מהעצורים באירועי האלימות האחרונים בנגב שפרצו לאחר מבצע הנטיעות של קק"ל, הם צאצאי פלסטינים השוהים בישראל מכוח איחוד משפחות", הוסיף הנדל, "זכותה ואף חובתה של מדינת ישראל להגן על עצמה ולשמור על זהותה".

20220105091341 Noam3112
ח''כ וליד טאהא | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

כזכור, אתמול אישרה הממשלה את שתי הצעות החוק, על אף התנגדות שרי מרצ, שיחד עם שרי העבודה וכחול לבן התנגדו גם למתן חופש הצבעה על החוק של רוטמן. לפני ההצבעה בממשלה איים ח"כ וליד טאהא (רע"ם) כי "חופש הצבעה על חוק האזרחות הגזעני על שתי גרסותיו, פירושו חופש הצבעה מלא על כל חוק שיעלה".

בחודש שעבר הגישה סיעת מרצ למזכירות הממשלה ערר על הצעת חוק האזרחות של השרה שקד, במטרה לבלום את הגעת הצעת החוק למליאה ללא הסכמה עם סיעות מרצ ורע"ם, זאת לאחר שלא יושם המתווה עליו הוסכם.