על אף התנגדות מרצ: חוק האזרחות אושר בממשלה

שתי הצעות החוק למניעת מתן אזרחות אוטומטית לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות עברו ויוצמדו. על ההצעה האופוזיציונית של ח"כ רוטמן תהיה לחברי הקואליצה חופש הצבעה, למרות ששרי מרצ, העבודה וכחול לבן התנגדו. שקד, מגישת ההצעה הממשלתית: "חוק שבמהותו חשוב לביטחון המדינה ולשמירה על זהותה היהודית"

זמן צפייה: 01:27

הממשלה אישרה היום (ראשון) את שתי הצעות החוק למניעת מתן אזרחות אוטומטית לפלסטינים במסגרת איחוד משפחות עברו ויוצמדו. על ההצעה האופוזיציונית של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) תהיה לחברי הקואליצה חופש הצבעה.

להצעת החוק הממשלתית שהגישה שרת הפנים איילת שקד התנגדו רק שרי מרצ, שיחד עם שרי העבודה וכחול לבן התנגדו למתן חופש ההצבעה על החוק של רוטמן. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה: "חוק האזרחות הוא חוק גזעני ומיותר. הסכמנו לתמוך בו כדי להקל על חייהם של מי שסובלות וסובלים מהשלכותיו. הסכמות הן מה שעומד בבסיס קואליציה כל כך מגוונות ומקוטבת - והן צריכות להיות מקוימות".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי "ביממה הקרובה נעשה מאמץ להגיע למתווה מוסכם. בסופו של דבר, מהותית, אין סיבה שהצעת החוק הממשלתית לא תעבור. חופש ההצבעה פה הוא מתוחם ונדיר, ועל דעת רוב הממשלה. אני מסכים עם שר החוץ שמדובר בחוק שהיה אמור לעבור מזמן, ושכבר זכה לתמיכה של רובנו. חבל שהעיסוק בו יצא מפרופורציה".

השרה שקד כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "העררים על חוקי האזרחות הוסרו בממשלה. החוקים יעלו להצבעה השבוע בכנסת. מעל 100 חברי כנסת תומכים בחוק שבמהותו הוא חוק חשוב לביטחון המדינה ולשמירה על זהותה היהודית".

השר יועז הנדל אמר במהלך הדיון: "אני בעד אחדות למרות המחלוקות, אבל יש כאן חציית קו. הממשלה הסכימה על סטטוס קוו, לא לספח ולא לוותר על שטח. לדחות את חוק האזרחות זה לוותר. זה נוהל של 18 שנה. יש מדיניות הגירה במדינות דמוקרטיות, להתנגד למדיניות ההגירה שלנו זה לפעול הפוך ונגד האינטרס הציוני".

20220105091341 Noam3112
ח''כ וליד טאהא | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום איים ח"כ וליד טאהא (רע"מ) כי "חופש הצבעה על חוק האזרחות הגזעני על שתי גרסותיו, פירושו חופש הצבעה מלא על כל חוק שיעלה", זאת לאחר שבחודש שעבר הגישה סיעת מרצ למזכירות הממשלה ערר על הצעת חוק האזרחות של השרה שקד, במטרה לבלום את הגעת הצעת החוק למליאה ללא הסכמה עם סיעות מרצ ורע"מ, זאת לאחר שלא יושם המתווה עליו הוסכם.

שר הבריאות ניצן הורוביץ, יו"ר מרצ, כתב לפני הדיון בחשבון הטוויטר שלו: "חוק האזרחות גזעני ומפלה, ואין לו מקום במדינה דמוקרטית. ההחלטה לשתף פעולה עם נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר היא הפרה בוטה של הסיכומים, ושבירה של הקואליציה, מרצ לא תאפשר זאת, גם לא בהעלמת עין. הממשלה הזאת יודעת לעבוד יחד ולהגיע בהידברות להסכמות, כך יש לנהוג גם לגבי חוק האזרחות".