לאחר שנפל - חוק האזרחות אושר בוועדת השרים: "קריטי מבחינה דמוקרטית"

השרה שקד העלתה שוב את ההצעה שנועדה להגביל את היתרי הכניסה של פלסטינים לישראל. השרים אישרו אותה והיא צפויה לעלות לקריאה ראשונה, אחרי שכבר נפלה על חודו של קול. השרה זנדברג התנגדה: "ההסכם איתנו לא קויים"

זמן צפייה: 02:19

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את חוק האזרחות, והוא צפוי לעלות לקריאה ראשונה בקרוב. זאת, לאחר שההצעה של השרה איילת שקד, שנועדה להאריך את ההגבלה על היתרי הכניסה של פלסטינים לישראל, כבר נפלה בעבר בכנסת על חודו של קול.

שרת הפנים איילת שקד אמרה בוועדה כי "מדובר בחוק שעובר כבר 18 שנה, ואם לא יעבור החוק אצטרך למצוא פתרון אחר. בשנים שבהן החוק היה קיים, קיבלנו בערך 1,000 בקשות בשנה. עכשיו, ב-3 חודשים קיבלנו 1,500 בקשות. החוק קריטי מבחינה דמוקרטית, ואני לא מתביישת להגיד שגם מבחינה דמוגרפית".

מחסום קלנדיה (ארכיון)

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, אמרה מנגד כי ההסכם הקואליציוני לא קויים, לכן לא תתמוך בחוק: "מרצ כבר 18 שנה מתנגדת. הצבענו בעד בגלל ההסכמות, אבל ההסכמות לא קויימו. אני מודיעה שמרצ לא תתמוך בחוק הזה". שקד השיבה: "אנחנו לא מביאים לממשלה חקיקה שנויה במחלוקת, למרות שאנחנו תומכים בה. אנחנו מביאים רק את מה שכבר היה. סיכמנו כשהקמנו את הממשלה הזו שנביא רק דברים שנמצאים בסטטוס קוו".

בהמשך לכך הגיב גדעון סער, שר המשפטים: "אני רוצה לעשות סיכום מבחינה משפטית. אני חושב שמי שמתנגד יכול להתנגד בדרכים אחרות. הניסיון למתוח את הגבול הוא לדעתי שגוי". במהלך ההצבעה, זנדברג הייתה היחידה שהצביעה נגד, בעוד נחמן שי נמנע וכל השאר הצביעו בעד החוק. כאמור, חוק האזרחות עבר בוועדת השרים לחקיקה.

תמר זנדברג בנאום הניצחון שלה
תמר זנדברג בנאום הניצחון שלה | צילום: חדשות עשר

כזכור, באוקטובר האחרון שרת הפנים איילת שקד פרסמה מחדש את תזכיר חוק האזרחות שלא עבר בכנסת, במטרה לנסות להעביר את החוק המקורי בעזרת קולות חברי אופוזיציה, ולהקים איתם צוות שייבחן תיקונים דרושים בחוק בהמשך. חודשיים קודם לכן החוק נפל לאחר שנרשם שוויון 59 בהצבעה. לאורך אותו היום היו איומים מצד אנשי קואליציה ממרצ ומרע"מ שלא לתמוך בחוק, אך לאחר מכן הושגה פשרה שהובילה להצבעתם בעד. זה עדיין לא הספיק, ובין המתנגדים היה גם ח"כ עמיחי שיקלי מימינה.

משמעות אי הארכת החוק, שמוארך מדי שנה, היא שפלסטינים חסרי מעמד שנכנסים לשטח ישראל במסגרת איחוד משפחות יכולים להגיש בקשות להסדיר את מעמדם ולקבלת אזרחות ישראלית. ראש הממשלה בנט תקף בהפלת החוק בכנסת את האופוזיציה: "כל מי שהצביע נגד חוק האזרחות, מביבי, דרך טיבי, ועד שיקלי, בחר בפוליטיקה קטנה על פני טובת אזרחי ישראל, והם עוד יצטרכו הרבה זמן לתת לציבור דין וחשבון על מעשיהם".