לקראת ההצבעה על חוק האזרחות: התקדמות במו"מ בין ימינה לרע"ם

שעות לפני ההצבעה במליאה, בקואליציה מנסים להשיג רוב. בין היתר, הציעה שקד להאריך את הוראת השעה בחצי שנה, להסדיר מעמדם של 1,550 פלס' שנמצאים בארץ ולהקים ועדה שתבחן פתרונות הומניטריים

זמן צפייה: 05:13

התקדמות נרשמה הערב (שני) במשא ומתן בין ימינה לבין רע"ם ומרצ בנוגע להצבעה על חוק האזרחות, שיובא למליאה הלילה. בין היתר, הציעה שרת הפנים איילת שקד להאריך את הוראת השעה בחצי שנה במקום בשנה, להסדיר את מעמדם של 1,550 פלסטינים שנמצאים בישראל וכן להקים ועדה שתבחן פתרונות הומניטריים בסוגיה.

טרם ברור אם רע"ם תקבל את הפשרה, בין היתר ברקע העובדה שכדי להעביר את החוק, אחד מחברי המפלגה יצטרך להצביע בעדו, ולא רק להימנע בהצבעה. בקואליציה מעריכים כי אם רע"ם תסכים לפשרה, מרצ תצביע בעד החוק. אלא, שגורמים במפלגה לא מרוצים מהסדר שבו הם ייאלצו להצביע בעד החוק, ורע"ם תימנע.

בליכוד צפויים להתנגד לחוק ולכפות משמעת סיעתית, בנושא וכך תנהג ככל הנראה כל האופוזיציה. גורמים באופוזיציה אמרו כי הם משאירים בכוונה את החלטתם בנושא עמומה, עד לרגע האחרון. הליכוד קיימה הערב התכנסות נוספת כדי להחליט כיצד להצביע.

יו''ר רע''ם מנסור עבאס
יו''ר רע''ם מנסור עבאס | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, התייחס לנושא יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ואמר כי "בנט ושקד אומרים שהם הקימו 'ממשלה ציונית', ממשלה שהיא '10 מעלות ימינה' יותר מממשלות אחרות - אבל הם לא מסוגלים להעביר החלטה פשוטה כל כך, כי הם תלויים בגורמים אנטי-ציוניים שמתנגדים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. הם פונים אלינו אחרי שהם בישלו את הדייסה הזאת ואומרים לנו: 'תעזרו לנו לאכול את הדייסה שבישלנו בעצמנו'".

מוקדם יותר, ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס למשבר סביב החוק ואמר: "האופוזיצה צריכה לגלות אחריות לאומית. יש דברים שלא משחקים איתם. ביטחון המדינה הוא קו אדום". עוד הוסיף בנט: "הכנסת אלפי פלסטינים ואזרוח שלהם, ופגיעה בביטחון המדינה בשביל רבע נקודה פוליטית - זה פשוט לא הדבר הנכון לעשות".

איילת שקד
איילת שקד | צילום: ערוץ הכנסת

מיד אחריו נשאה דברים שרת הפנים, איילת שקד, והתייחסה גם היא להצבעה הצפויה במליאה: "נכון לרגע זה אין רוב לחוק, אבל אני מקווה שעד הלילה יהיה לו רוב". בנוסף, שקד התייחסה בדבריה לאופוזיצה, וטענה כי "עד עכשיו לא הייתה מפלגת אופוזיציה לאומית שהתנגדה לחוק".

עוד הוסיפה שרת הפנים לתקוף את חברי האופוזיציה: "ראיתי שחלק מראשי מפלגות האופוזיציה עומדםי מול המצלמות ופשוט משקרים. מדובר באנשים חכמים שמבינים את המשמעות המשפטית של החוק ואת המציאות בישראל - ובכל זאת הם בוחרים לשקר לאזרחי מדינת ישראל".