בסוף הוא עבר: חוק האזרחות אושר סופית בכנסת

בתום דיונים ממושכים של החוק שמטרתו על פי ההצעה הוא "לקבוע הגבלות על אזרחות ותושבות של אזרחי מדינות עוינות", עבר החוק בקריאה שלישית בכנסת, זאת ערב לפני יציאת הכנסת לפגרה. שרת הפנים שקד: "מדובר בחוק ציוני, לאומי ובטחוני"

זמן צפייה: 01:10

לאחר דיונים קדחתניים סביב חוק האזרחות, החוק עבר הערב (חמישי) בקריאה שלישית, זאת יום לפני יציאתה של הכנסת לפגרה. בקריאה השלישית תמכו בהצעה 45 אל מול 15 שהתנגדו. לפני ההצבעה, במקום לבקש לראות בהצבעה כהצבעת אי אמון, הציע חבר הכנסת אחמד טיבי לחבר הכנסת מנסור עבאס לחתום על הצעה לפיזור הכנסת.

חברת הכנסת אורית סטרוק שאלה את שרת הפנים איילת שקד האם יש הסכם עם רע"ם לפיו בתמורה להעברת חוק האזרחות, הממשלה תוותר לרע"ם בעניין הנגב, ואילו השרה שקד השיבה שאין הסכם שכזה.

חברת כנסת אורית סטרוק, הבית היהודי
חברת כנסת אורית סטרוק | צילום: רפי קוץ

שרת הפנים שקד על העברת חוק האזרחות: "מדובר בחוק ציוני, לאומי ובטחוני מהמעלה הראשונה, שלא ניתן היה להפקיר אותו אך ורק בשל פוליטיקה קטנה. שילוב הכוחות בין הקואליציה והאופוזיציה הביא לתוצאה חשובה עבור ביטחון המדינה וביצורה כמדינה יהודית".

כזכור, מוקדם יותר היום הודיעה מפלגת רע"ם כי תצביע נגד החוק, כאשר הליכוד והחרדים הודיעו לח"כים שלהם כי הם חופשיים ואינם מחוייבים להצביע. לצד זאת, הליכוד והחרדים בעד החוק בעקבות הסיכומים שהושגו בין האופוזיציה לקואליציה.

מנסור עבאס
מנסור עבאס | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, אמר במהלך הדיון במליאה: "אנו בכל מקרה נצביע נגד החוק הזה אפילו אם ההצעה תהפוך לאי אמון. זה לא אומר שהממשלה תיפול. יש מערכת שיקולים שלמה שאנו שמים בפתחנו. החוק הזה אין ספק שראוי שבגללו יפילו ממשלות".

מליאת הכנסת בהצבעה על חוק האזרחות
מליאת הכנסת בהצבעה על חוק האזרחות | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הבוקר החוק אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוץ והביטחון ברוב של 4 תומכים מול 2 מתנגדים, זאת בהתאם לסיכומים בין הקואליציה לאופוזיציה על שקיפות, מכסות למתן אזרחות ותוקף לשנה.

לפי הצעת החוק, "מטרתו לקבוע הגבלות על אזרחות וישיבה בישראל של אזרחים או תושבים של מדינות עוינות או של האזור, ובצדן הסדרים חריגים למתן רישיונות ישיבה או היתרי שהייה בישראל, והכל בשים לב להיותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית ובאופן שיבטיח את השמירה על אינטרסים החיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".