היועמ"ש עשוי להסכים לחוק המצלמות - אם ירוכך • פרשנות

ייתכן שמנדלבליט יתמוך בחוק, אם ישונה כך שיידמה יותר למתווה שהציגה ועדת הבחירות • גורמים משפטיים: "נתניהו ממקד את האש ביועמ"ש כדי להראות רדיפה" • ארדן התעמת עם אמסלם בדיון על החוק

זמן צפייה: 07:20

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא יגן בבג"ץ על חוק המצלמות, כפי שאושר היום (ראשון) בממשלה, אך הוא עשוי לתמוך בחוק מרוכך, אם יהיה קרוב יותר למתווה שהסכימה עליו ועדת הבחירות המרכזית.

ייתכן שכשהחוק יגיע לועדת כנסת מיוחדת שתקום לצורך אישור החוק, ושם תישמע עמדת היועמ"ש ויהיה שינוי של החוק כדי שיידמה יותר למתווה של ועדת הבחירות, מנדלבליט יקבל אותו בנוסח מתוקן.

נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה
נתניהו ומנדלבליט בישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

במקביל, גורמים משפטיים אמרו לחדשות 13 שהמתקפה של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי היועמ"ש ואת הפרקליטות בהקשר לחוק, נועדו לסמן אותם ככאלה שרודפים אותו.

במהלך הדיון בממשלה על חוק המצלמות, דנו במצב שבו החוק יעבור, ופקחים שיגיעו לקלפיות מסוימות יגורשו. השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הציע לשלוח חיילים לקלפיות, ונכנס לעימות עם שר התקשורת דודי אמסלם.

ארדן: "תוסיפו 4,000 אנשי צבא"

אמסלם: "קודם כל לפני הצבא, יש לך 35,000 שוטרים שאפשר לשלוח"

ארדן: "לא לעניין ההערות שלך אליי בענייני משטרה. גם לי יש מה לומר על האיזון בתקשורת, ועדיין לא נעשה הרבה".

גלעד ארדן
גלעד ארדן | צילום: החדשות 13

אישור החוק בממשלה והמתווה של ועדת הבחירות

ועדת הבחירות המרכזית פרסמה היום את מתווה הפיקוח שלה בקלפיות. המתווה אושר על ידי כל נציגי הוועדה, בהם נציג הליכוד ח"כ דוד ביטן. המתווה יכלול סיירת פיקוח על טוהר הבחירות שתהיה מורכבת מ-3,000 מפקחים, חלקם עורכי דין ורואי חשבון, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף משוכללות שעומדות בתקן של המשטרה.

המפקחים יסיירו במהלך יום הבחירות בכל הקלפיות בארץ, ויוכלו להפעיל את המצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית במקרה ויעלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות. בנוסף, בעת ספירת הקולות, הליך הספירה יצולם במלואו בקלפיות בעייתיות מן העבר ובקלפיות שנבחרו על פי קריטריונים שגיבשה הוועדה.

מיקי זוהר (הליכוד) שוקל להוסיף לחוק המצלמות סעיף שישלול את יום השבתון מאנשים שלא יגיעו להצביע. שלילת יום השבתון היא דרישה של ישראל ביתנו, כך שמדובר בצעד שנועד להבטיח את תמיכתם בחוק.עם זאת, ההליך קשה עד בלתי אפשרי - רישום כל מי שהגיע ולא הגיע להצביע, זיהוי במצלמות ואז שלילת השבתון.

כאמור, מוקדם יותר היום אישרו שרי הממשלה פה אחד את חוק המצלמות, חרף עמדת היועמ"ש אביחי מנדלבליט שבצעד חריג השתתף בישיבה על מנת להביע את התנגדותו והצהיר כי "‏אני בעד מצלמות - אבל צריך לדעת איך לעשות את זה נכון".

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה נתניהו אמר במהלך הישיבה כי "אני מבין למה לפיד, גנץ וליברמן מסכימים עם הרשימה המשותפת נגד פיקוח במצלמות על הקלפיות, כדי לאפשר זיופים וגניבת בחירות. אני לא מבין למה הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים במקום להתייצב בעד שמירה על טוהר הבחירות, במקום לעשות את תפקידם". בפתח הישיבה אמר נתניהו כי "כל אחד מצלם. הכול בסטורי. אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות לטוהר הבחירות זה שקוף וזה צודק".

אישור החוק בממשלה עורר סערה במערכת הפוליטית. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס לחוק שאושר ואמר: "מי שמערער על ההליך הדמוקרטי הבסיסי ביותר, לא ראוי להנהיג את המדינה. נתניהו רוצה לפגוע בלגיטימציה של תוצאות הבחירות העתידיות, ומכין את הקרקע לכאוס ביום הבחירות ואחריהן", גנץ הוסיף: "כחול לבן תגבה כל החלטה של ועדת הבחירות המרכזית והיועץ המשפטי לממשלה, ותילחם למען טוהר הבחירות".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: אלון מאור

חבר הכנסת יאיר לפיד הוסיף: "לא היה אחד מכל ערימת הפחדנים הזאת, שקם ואמר לביבי שכל חוק המצלמות זה הסחת דעת גזענית שנועדה לתקוף את שלטון החוק".

ראש הממשלה לשעבר וחבר מפלגת המחנה הדמוקרטי, אהוד ברק, התייחס אף הוא לחוק המצלמות: "ממשלת מעבר שבראשה חשוד בשוחד, אין לה סמכות ציבורית ומוסרית לחוקק חוק שוועדת הבחירות, היועמ"ש והאופוזיציה מתנגדים לו", אמר והוסיף: "חוק שמטרתו אינה הבטחת חוקיות הבחירות אלא הפחדה וזריעת אנרכיה. לא ניתן לנתניהו לגנוב את הבחירות!"