בכירים בממשלה על אי כינוס הקבינט: "אלמנט ההפתעה היה הכרחי"

בימים שקדמו למבצע "עלות השחר" ושעות בודדות לתוכו, רה"מ ושר הביטחון ניהלו שיחות מצומצמות עם גורמי ביטחון שטענו בפניהם כי אין צורך בחשיפת השרים לפרטים, שכן "פנינו לא למערכה רחבה ולא למלחמה". בעקבות כך שוכנעה גם היועמ"שית - שהתירה בצעד חריג שלא לכנס את הקבינט

זמן צפייה: 03:53

בימים שקדמו למבצע "עלות השחר", וגם שעות בודדות לתוך המבצע, נערכו שיחות סגורות ומצומצמות בין ראש הממשלה יאיר לפיד לשר הביטחון בני גנץ ויועצים קרובים, בשיתוף גורמי הביטחון, במסגרתן עלתה השאלה האם ישנו צורך לכנס את הקבינט על מנת למסור להם עדכונים אודות המבצע. הערב (שני) פורסם במהדורה המרכזית כי גורמי הביטחון טענו כי אין צורך, שכן "פנינו לא למערכה רחבה ולא למלחמה", ולכן אין צורך בכינוס השרים וחשיפתם לפרטים.

גורם בכיר בממשלה אמר בהמשך לכך, כי אם השרים היו מכונסים "דבר המבצע היה דולף החוצה והורס את אלמנט ההפתעה שהיה הכרחי". דברים אלו הובילו את היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לפרסם את ההודעה החריגה בה היא אמרה כי היא התירה ללפיד לצאת למבצע, שכן גורמי המקצוע הוכיחו בפניה שאין חשש שהולכים לקראת מלחמה, אלא למערכה מאוד מצומצמת.

ראש הממשלה יאיר לפיד ביקר היום בפיקוד הדרום ובעוטף עזה
לפיד וגנץ מבקרים בפיקוד הדרום ובעוטף עזה | צילום: אלעד מלכא / משרד הביטחון

אמש פורסם בחדשות 13 כי שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר ללפיד במהלך דיון: "איך יצאת למבצע הזה בלעדינו?" לפיד מצידו השיב ש"לא הייתה ברירה" וכי הוא בדק זאת משפטית. במהלך השיח ביניהם מתוך דיון הקבינט אתמול, נשמע הורוביץ אומר ללפיד: "מה פתאום יצאת למבצע בלי לכנס את הקבינט קודם? איך לא מאשרים דבר כזה בקבינט? בקבינט האחרון (יומיים לפני המבצע) נאמר לנו שמדובר באירוע קטן יחסית, ושישראל תגיב אם יהיה צורך. לא נאמר לנו שזה הולך להיות אירוע עם השלכות רחבות".

הרמטכ"ל מצידו השיב כי "לא הייתה ברירה, היה כאן איום קונקרטי" לפיד הוסיף: "התייעצתי קודם עם היועמ"שית לממשלה, ויכולתי לצאת למהלך הזה גם בלי קבינט. היה צורך באלמנט ההפתעה".

ראש הממשלה יאיר לפיד בוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי
ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני | צילום: קובי גדעון /לע''מ

מהדיון השתמע כי נציג היועצת המשפטית לממשלה אישר בפני השרים שאכן התקיים שיח בינה לבין ראש הממשלה לפני היציאה למבצע הזה, שכאמור לא עבר קודם בקבינט. למעשה, ניתן גם גיבוי מוחלט למהלך בתוך הדיון מצד השרים, מלבד אחד - ניצן הורוביץ, שהציג עמדה אחרת. מטעם ראש הממשלה והשר הורוביץ לא נמסרה תגובה בנושא.

היעומ"שת בהרב-מיארה, הוציאה הבוקר הבהרה בהמשך לפרסום אמש בחדשות 13 וציינה כי סעיף 40 לחוק יסוד: הממשלה קובע כי המדינה לא תפתח במלחמה ולא תנקוט פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל ברמת הסתברות קרובה לוודאי למלחמה אלא מכוח החלטת הממשלה שאפשר ותתקבל על ידי קבינט.