ברגע האחרון: אושרה הצעת החוק להחמרת ענישה למתעללים בפעוטות

הצעת החוק של חבר הכנסת אופיר כץ להחמרת ענישה למתעללים בפעוטות עברה בקריאה השנייה והשלישית, ובכך, אושרה באופן סופי. החוק החדש קובע שכל מי שיורשע בסעיף של התעללות בחסר ישע - ייגזר עליו עונש מינימלי של מאסר בפועל ל-22 חודשים, והעונש המקסימלי - 4 שנים

זמן צפייה: 00:31

הצעת החוק של חברי הכנסת אופיר כץ (הליכוד) ומירב בן ארי (יש עתיד) להחמרת ענישה למתעללות בפעוטות עברה היום (חמישי) בקריאה השנייה והשלישית, ובכך, אושרה באופן סופי. החוק החדש קובע עונש מינימום של חמישית מהעונש המירבי לעבירת ההתעללות בחסר ישע, שעומד על 9 שנים. משמעות ההצעה היא שכל מי שיורשע בסעיף זה, ייגזר עליו עונש מינימלי של מאסר בפועל לשנתיים (22 חודשים), והעונש המקסימלי - 4 שנים.

בתוך כך, החוק מציע לקבוע נסיבה מחמירה לעבירת התקיפה, כך שהעונש על תקיפת קטין או חסר ישע על ידי אחראי שאינו בן משפחתו יעמוד על ארבע שנות מאסר. כמו כן, החוק מקבע כהוראת שעה, עונש מאסר על האחראי במסגרת החינוכית או טיפולית שהורשע בתקיפה, או הורשע בהתעללות גופנית או מינית בקטין או בחסר ישע.

הצעת החוק נולדה בעקבות שורה ארוכה של פסקי דין מקלים בתיקי אלימות קשים כלפי פעוטות, כשבשנים האחרונות חלה עלייה חדה בכמות מקרי ההתעללות בגנים. לפי נתוני המשטרה, בשנה האחרונה נרשמה עלייה של כ- 400% בתיקים אלו. החוק עשוי להביא להתקדמות משמעותית במיגור התופעה ובשמירה על בטחון הילדים.

ח''כ אופיר כץ, הליכוד
ח''כ אופיר כץ, הליכוד

חבר הכנסת אופיר כץ אמר: "התחייבתי וקיימתי, אחרי מלחמה קשה של שלוש שנים עשינו היום צעד היסטורי בהגנה על הילדים של כולנו, כל מתעללת תשב בכלא. יחד עם ההורים נאבקנו והבאנו שינוי אמיתי כנגד כל הסיכויים, המשרדים והרשויות שעמדו בדרך. אני גאה ומתרגש שהצלחתי להעביר את הצעת החוק החשובה הזו. אני מתחייב להמשיך לזעוק את זעקתם של הילדים וההורים ולהלחם למענם. אני מודה ליו״ר ועדת חוקה, חבר הכנסת גלעד קריב על הסיוע הרב להעברת החוק ולשר המשפטים על התמיכה".

מירב בן ארי
מירב בן ארי | צילום: רענן כהן

ח"כ מירב בן ארי אמרה: "החמרת הענישה שהעברנו היום היא בשורה חשובה להורי וילדי ישראל. באמצעות החוק החשוב ומציל החיים הזה נוכל לאפשר שקט ורוגע להורים וגם לילדים וחסרי הישע שנמצאים תחת השגחת אחרים. תודה לכל ההורים שליוו את החוק החשוב הזה לאלונה דניאל ממטה המאבק, למועצה לשלום הילד, לחה"כ אופיר כץ, שותפי להצעת החוק, ליו"ר ועדת חוקה, ‎חה"כ גלעד קריב ולשר המשפטים, גדעון סער, על כל הסיוע".

מאלונה דניאל, מטה המאבק נגד התעללות בגיל הרך, נמסר: "זכינו להגיע לרגע שאליו חתרנו 3 שנים. ממערכת משפט שהסתכלה עלינו בתמיהה, למערכת משפטת שמכירה במכת המדינה ומתגייסת בהסכמה לענישת מינימום תקדימית למתעללות בילדים. מהיום יזכו הפעוטות שנפגעו לצדק. מודים מכל הלב לחבר הכנסת אופיר כץ, שהולך איתנו יד ביד ונלחם עבור הילדים".