איחודים, 61 וקמפיין ארסי: ישראל בדרך לבחירות

כל הסימנים מעידים שאחרי חגי תשרי, ישראל תצא למערכת בחירות חמישית בשלוש שנים. היועצים האסטרטגיים מעריכים כי יתבצע רה-ארגון במערכת הפוליטית, אבל ספק גדול אם מישהו יצליח להגיע ל-61 האצבעות המיוחלות. כולם מסכימים: "הקמפיין יהיה אגרסיבי באופן חסר תקדים"

זמן צפייה: 02:05

ההליכה למערכת בחירות חמישית בשלוש שנים תטלטל שוב את המערכת הפוליטית. אם להיזכר בקמפיינים הקודמים שהיו ארסיים וחריפים, הצפי הוא שהקמפיין הקרוב יהיה לא פחות ארסי. שאלה נוספת תהיה אם מי מהצדדים ישיג את הרוב המיוחל – 61.

"הבחירות הקרובות מיותרות", מעריך רוני רימון, שניהל בעבר קמפיינים לבנימין נתניהו ועמיר פרץ. תוצאותיו יהיו  שגוש נתניהו יהיה המנצח, אבל ספק אם יגיע ל-61 מנדטים, וגם אם כן זהו רוב דחוק, קשה למשילות".

רוני רימון
רוני רימון | צילום: ישראל הדרי

רימון מוסיף גם כי "נתניהו יחפש פרטנר לממשלתו ויפנה למפלגות מהגוש האחר. להערכתי, לפחות מפלגה אחת תצטרף לגוש נתניהו. אני יכול לדמיין את גנץ מצטרף לנתניהו, לא כראש ממשלה חליפי, אלא כשר ביטחון. השנה האחרונה שבה נתניהו היה באופוזיציה לצד ההתפתחויות במשפטו – הפחיתו ציבורית את האנטי נגדו. רואים את זה בסקרי ההתאמה לראשות הממשלה, שבהם נתניהו מככב".

בני גנץ
צריך לחשוש. בני גנץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לדברי רימון, צפוי להיות איחוד בין חלק מהמתמודדים. "חלק מהשחקנים יצטרכו להתאחד אחרת תהיה להם סכנה קיומית", הוא מסביר. "בעיניי, הכול פתוח: בנט עם סער, או לפיד עם בנט, או אפילו לפיד, בנט וסער. אין פערים אידיאולוגיים דרמטיים בין המפלגות הללו. איחוד כזה ינקז אליו את כל מתנגדי נתניהו ויהיה כוח משמעותי. מי שצריך לחשוש הוא בני גנץ, כי להערכתי עצם כהונתו של לפיד יגרום למעבר קולות מגנץ ללפיד, בוודאי אם איזנקוט יצטרף ללפיד. כרגע, צריך לתת לשקדים להסתדר במרק ואז נהיה, אולי, חכמים יותר".

טל אלכסנדרוביץ'-שגב
טל אלכסנדרוביץ'-שגב | צילום: ענבל מרמרי

גם טל אלכסנדרוביץ'-שגב, מנכ"לית משרד בן חורין-אלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, מעריכה שיהיו איחודים ושינויים במפה הפוליטית. "בעצם המערכת נכנסה מאפס למאה לבחירות. כל אחד מנסה לאמוד את מצבו ולראות איך הוא בונה את זה יותר טוב", היא מסבירה. "המפלגות תצטרך להתאים את עצמן למפת הכוח והמנדטים החדשים וגם למה שהיה בתקופת הממשלה הקודמת. עוד קשה לדעת איך המפה הולכת להיראות בדיוק, אבל אני מניחה שתתייצב מפלגה שתאחד כוחות, שתנסה להיות מימין ליש עתיד ושמאל לליכוד, כלומר אנחנו ימין אבל לא ביבי".

אבל לא רק הימין צריך לעשות סדר. "גם באזור השמאל יצטרך להיות משהו, אנחנו עוד לא יודעים מה יהיה המצב עם מרצ וצריך להבין גם מבחינת לוח הזמנים, 45 ימים לפני הבחירות שזה המועד שבו מגישים את הרשימות וזה יהיה מועד האיחודים, שזה אומר שכל המפלגות יעשו את המקסימום כדי להגיע למועד הזה במצב הטוב ביותר, ושם נראה את ההתארגנויות מסתדרות", אומרת אלכסנדרוביץ'-שגב.

ניצן הורוביץ
האם יפעל לאיחוד בשמאל? ניצן הורוביץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

היועצת הבכירה מצביעה על חברי הכנסת הבודדים ומעריכה שקיים סיכוי, אמנם נמוך, לממשלת חלופית. "אנחנו רואים מעבר למפלגות שמתארגנת, את כל הח"כים הבודדים שנכנסו לפריימריז מהבוקר אתה שומע את כולם בקדחת ראיונות ומסרים, כל אחד מסביר את עמדת מפלגתו. לגבי ממשלה חלופית, תמיד יש סיכוי. למעשה לא חסר הרבה, חסר שניים-שלושה מנדטים שיעברו צד, אבל אני לא חושבת שנתניהו יעשה זאת כי אני מעריכה שהוא מעדיף בחירות עכשיו כי הוא מאמין שמצבו בסקרים מאוד טוב. אבל זו לא אופציה שלא קיימת לחלוטין מכיוון שיש חברי כנסת שיש להם אינטרס לדבר כזה, הם מבינים שהם לא יהיו בכנסת הבאה, זו בסבירות נמוכה, אבל קיים", כך לדבריה.

אריק בלומברג
אריק בלומברג | צילום: בלומברג תקשורת

לדברי אריק בלומברג, יועץ תקשורת ואסטרטג ובעלי "בלומברג תקשורת", מערכת הבחירות הקרובה צפויה להיות חסרת תקדים ברמת הארס והאגרסיביות. "אירועי השנה החולפת היו חריגים בעוצמתם אף ביחס לאקלים הפוליטי הרעיל שהורגלנו אליו בשנים האחרונות, כשאל האירועים מתחברות היכולות הדיגיטליות שיודעות לתרגם את המסרים האסטרטגיים הקיצוניים והמחודדים לרמת הפרקטיקה במנות גדושות ובאפס זמן בתצורה המדויקת, הממוקדת, האגרסיבית והאינטנסיבית ביותר", הוא מסביר.

בלומברג מדבר גם על השסעים בחברה הישראלית ברקע כהונת הממשלה הנוכחית. "הקואליציה בהרכבה חסר התקדים הציפה מעל פני השטח את השדים הנפיצים ביותר בחברה הישראלית בהיבטים של לאומיות, פרוגרסיביות מול שמרנות, זהות יהודית, ישראל הראשונה והשנייה, עדתיות וכמובן סוגיות בביטחון פנים ואיומים חיצוניים וכמובן השסע שהתעצם סביב סוגיית 'כן ביבי לא ביבי' שלקחה מפלגות ימניות מובהקות לכאורה לחיבורים שטרפו את הקלפים במערכת הפוליטית", הוא אומר.

בנימין נתניהו
ישיג 61? בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בלומברג מדבר גם על הוואקום שנפער של אנשי ימין שלא יצביעו בשום קונסטלציה לדבריו לליכוד בראשות נתניהו או למפלגת הציונות הדתית. "עולה סוגיית הקמתה של מפלגת לווין ימנית ממלכתית שתמיד תפסה מקום בממשלות לאומיות דוגמת כולנו, המרכז ועוד רבות, משבצת שתאויש אולי הפעם על ידי עמיחי שיקלי שעדיין נמצא בדיונים משפטיים במחוזי בנוגע לסוגיית ההפרשה, החלטה שתקבע במידה רבה את צעדיו הבאים", הוא מסביר ומעריך: "האמוציות הגדולות שנצברו בעיקר בקרב תתי אוכלוסיות שמזוהות עם ישראל השנייה בפריפריה החברתית גיאוגרפית, והאוכלוסייה החרדית והדתית לאומית שמונעים על ידי תחושות של אפליה עדתית, פגיעה בכבוד הלאומי ובזהות  היהודית כפי שכבר בא לידי ביטוי בסקרים, יוציאו הפעם את הימין הרדום החוצה".