בקואליציה בוחנים: סער למשרד החוץ, שקד למשפטים

בצמרת הקואליציה בוחנים את מימוש סבב התיקים שנקבע בהסכם הקואליציוני. אם יתממש, השרים החדשים יכהנו 3 חודשים בלבד כממלאי מקום כי לקואליציה אין רוב: סער ינוע ממשרד המשפטים למשרד החוץ, ושקד - אם תתמיד בהחלטתה לרוץ - תנהל את הקמפיין ממשרד המשפטים. בינתיים, נמשכת המלחמה על איזנקוט

זמן צפייה: 02:21

אחרי שיאיר לפיד החל רשמית את תפקידו כראש ממשלת המעבר, בצמרת הקואליציה בוחנים את מימוש סבב התיקים שנקבע בהסכם הקואליציוני. כך פורסם הערב (שישי) בחדשות 13. אם יתממש, השרים החדשים יכהנו לשלושה חודשים בלבד כממלאי מקום מכיוון שאין לקואליציה רוב בכנסת. על-פי ההסכם הקואליציוני, גדעון סער ינוע ממשרד המשפטים למשרד החוץ, ואיילת שקד - אם תתמיד בהחלטתה לרוץ - תנהל את הקמפיין שלה ממשרד המשפטים. בלשכתה של שקד אומרים כי היא מעדיפה להישאר במשרד הפנים.

בינתיים, היות שישראל נמצאת בשלב מוקדם מאוד של מערכת הבחירות, קשה מאוד להעריך מי יהיה בסכנה של אי-מעבר את אחוז החסימה. בתווך, מתקיימים מגעים רציניים בין בני גנץ לגדעון סער. בכחול לבן מעוניינים לכל הפחות שהמגעים עם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יבשילו. עם זאת, האחרון טרם קיבל החלטה בנוגע לאן מועדות פניו - ליש עתיד או לכחול לבן - והמלחמה עליו תהיה קשה.

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט
הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר היום התקשר ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ללפיד ואמר לו: "אני רוצה לאחל לך ולכולנו שארבעת החודשים הקרובים יהיו תקופה של שקט ביטחוני". נתניהו הציע שהעדכון הביטחוני יתבצע באמצעות המזכיר הצבאי כדי למנוע את הפיכת העדכון הביטחוני לכלי פוליטי בזמן בחירות. מטעמו של לפיד נמסר כי הוא הזמין את נתניהו לבוא כמקובל לתדרוך ביטחוני בלשכתו עם המזכיר הצבאי.

קודם לכן נפגש לפיד עם מנכ"ל משרד החוץ ומתאם השבויים והנעדרים וקיבל עדכון מקיף על אודות מצבם. לפיד הבין שזו אחת הסוגיות המשמעותיות שעל הפרק - כשברקע פרסום הסרטון של חמאס שבו נראה הישאם א-סייד כשהוא מחובר למסכת חמצן. נזכיר כי בנט קבע משוואה שלפיה לא משחררים מחבלים עם דם על הידיים ובאופן כללי נקיטת צעדים בנושא זה בזמן ממשלת מעבר זה דבר מורכב. כמו כן, יו"ר יהדות התורה משה גפני התקשר ללפיד ובירך אותו על כניסתו לתפקיד.

בתוך כך, במסגרת סדרת פגישות ביטחוניות ומדיניות שקיים היום לפיד לרגל כניסתו לתפקיד, הוא נפגש עם ראש שב"כ, רונן בר, בבסיס הקריה שבתל אביב. במהלך הפגישה נעשתה סקירה ביטחונית-מודיעינית רחבה על הנעשה בגזרות השונות.

ראש הממשלה יאיר לפיד וראש שב''כ רונן בר
ראש הממשלה יאיר לפיד וראש שב''כ רונן בר | צילום: חיים צח /לע''מ

כמו כן, בשב"כ הסבירו כי במהלך סוף השבוע, המעון הירושלים יעבור מיפוי וסריקה, והאבטחה בו תוגבר מאוד. בשבוע הבא, מתוכנן ללפיד כבר ביקור מדיני ראשון כראש ממשלה, כאשר הוא יטוס לצרפת, שם הוא צפוי להפגש עם נשיא המדינה עמנואל מקרון. בשיאו של מסע הבחירות, לפיד ינסה להשיג עוד ועוד תמונות ורגעים שיסייעו לו להמשיך ולשבת על כס ראש הממשלה, לא רק במשך ארבעת חודשי ממשלת המעבר. בנוסף, הוא יהיה זה שיקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שיגיע לישראל ב-13 ביולי.

בחצות אמש התקשר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לברך את לפיד לרגל כניסתו לתפקיד. הנשיא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ברכות ליאיר לפיד, ראש הממשלה החדש של ישראל, ותודה לראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, על החברות בשנה החולפת. מצפה לראות את שניכם ביולי כדי לחגוג את השותפות של ארה"ב וישראל - הבלתי ניתנת לשבירה". גם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן בירך את לפיד בחשבון הטוויטר שלו.

הצוות המיועד של לפיד כולל את ראש הסגל דני וסלי, ראשת המטה גילי האושנר, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"לית מפלגת "יש עתיד" אטל הובן, ראשת מערך התקשורת יעל בר, דובר רה"מ רועי קונקול, היועץ המדיני יאיר זיוון, היועצת הבכירה תמיד נשיא, מנהלת קשרי כנסת ממשלה דנה פיטליס כדורי, ראשת מערך הדיגיטל נוי אלראי שניצר ומנהלת הלשכה חלי סיני. מזכיר הממשלה שלום שלמה, המזכיר הצבאי אבי גיל וראש המל"ל איל חולתא - יישארו בתפקידם.