אושרו תוכניות למגזר הערבי: "הרחוב צריך להירתם"

שתי תוכניות אושרו הערב בממשלה עבור החברה הערבית - האחת לטיפול במאבק בפשיעה והשנייה - תוכנית כלכלית בהיקף של 30 מיליארד שקל. ראש הממשלה בנט: "יעד משותף עם הציבור הערבי"

זמן צפייה: 00:50

הממשלה אישרה הערב (ראשון) את התוכנית הלאומית הרב-שנתית לטיפול בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. התוכנית תתוקצב ב-2.5 מיליארד שקל ותקבע יעדים לקיום מערכה לאומית בנושא. בין מטרות התוכנית – פירוק ארגוני הפשיעה, הגברת אמון הציבור הערבי במערכת אכיפת החוק, פעולה נגד כלי הנשק הלא חוקיים המוחזקים בידי אזרחים בחברה הערבית ועוד.

התוכנית תכלול, בין היתר, את פעולת המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל, לצד פעולות תיאום בין המשרדים השונים, לרבות פעולות חקיקה, כמו גם הקמת צוותים בין-משרדיים שיתכנסו ויהיו אחראיים לטיפול ממוקד בבעיות כגון אמל"ח, פשיעה כלכלית ועוד. זאת במקביל למבצע חירום שאורכו 6 חודשים, בהובלת סגן השר יואב סגלוביץ'.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר: "זו לא משימה במעמד צד אחד, זו לא משימה רק של הממשלה, זה יעד משותף של ממשלת ישראל עם הציבור הערבי. המדינה תעשה את שלה, אבל הרחוב הערבי חייב להירתם גם הוא. זה לא יהיה קל, אבל אנחנו חייבים להצליח".

השר לביטחון פנים עמר בר לב כינה את התוכנית "חומת מגן". "אנחנו במצב שכנופיות הפשע שולטות ברחב, השתלטו על מכרזים של מאות מיליוני שקלים, מאיימים על ראשי ערים. אם לא נצליח לבלום ב-2022, זה גם לא יקרה אחרי זה", אמר בר לב. "אין מגבלת תקציב. לכן המבחן שלנו יהיה בשנה הבאה ואנחנו נצליח".

במהלך הדיון שוחחו השרים על הצבת מדדים. השר עיסאווי פריג' אמר: "לשים מדד של 10 אחוז זה צחוק מעבודה. אם נניח ניקח את כפר קאסם ונלך למשפחות המיועדות ומטפלים, בכל יישוב אני לוקח את הרשימות ונותן טיפול נקודתי, ככה אני מסכל את הפשע. אם נעבוד ממוקד, תוך שנה נחסל את הפשיעה".

השר בר לב השיב לו: "באנו לשבעה באום אל-פחם וראינו שלא מחלקים קפה. אתם יודעים מה זה אומר? רק שהמשפחה מתכננת את הנקמה". בנט התערב: "תגייסו את האנשים ואם יחסר לכם כסף, תחזרו אליי. אם לא נטפל בזה, זה יזלוג לכל המדינה. אם תצטרכו עוד משאבים, תקבלו עוד משאבים".

שר המשפטים סער אמר: "יש היום בישראל פחד. פחד לדבר ופחד לשתף פעולה עם שלטון החוק". לפיד המשיך: "יהיו אנשים שימותו בקרבות. אנחנו בחודשים הקרובים הולכים להפעיל כוח כדי לפתור את הבעיה. האחריות בשולחן הזה".

בנט בישיבת הממשלה
בנט בישיבת הממשלה | צילום: חיים צח/ לע''מ

במקביל, הממשלה אישרה גם את התוכנית הכלכלית לסגירת פערים בחברה הערבית בהיקף של כ-30 מיליארד שקלים לשנים 2026-2022. בין היתר התוכנית תפעל לפיתוח התעסוקה כולל הגדלת מספר ההכשרות למקצועות הנדרשים במשק, הרחבת פעילות מעונות היום ועידוד תעסוקה.

בנוסף, במסגרת התוכנית יוגדל שיעור התלמידים הערבים הזכאים לבגרות ברמת 5 יחידות במקצועות מתמטיקה, אנגלית ובמקצועות המחשב, הגדלת שיעור בוגרי התארים במקצועות ההיי-טק בקרב החברה הערבית, הגדלת שיעור המועסקים הערבים בענף ההיי-טק מסך המועסקים בענף, והגדלת מספר היזמים הערבים המובילים מיזמים טכנולוגיים.

באשר לשירותי בריאות, מטרת התוכנית לפעול לצמצום הפערים בשירותי הבריאות בין התושבים ביישובי המיעוטים לכלל הארץ בשיעור של לפחות 25 אחוזים. באשר לדיור ושיכון, ישווקו כ-5,000 יחידות דיור בשנת 2022 ועד 9,000 שיווקים בשנת 2026. "אנחנו מוציאים היום אל הפועל תכנית רחבת היקף לקידום המגזר הערבי", אמר בנט. "המטרה היא לצמצם את הפערים בחינוך, ברווחה, בתעסוקת נשים ובתחום הכלכלי-מוניציפאלי במיוחד. בנוסף, ככל שנעמיק את החינוך למתמטיקה ומדעים בחברה הערבית, ונגדיל את ההשתתפות של הערבים בשוק ההיי-טק - נצא כולנו נשכרים.