בשל המחלוקת בקואליציה: ועדת הכספים לא הצביעה על דחיית התקציב

בדיון קרא ח"כ האוזר לפתור את העימות בטרם הכנסת תפוזר: "משוגעים, רדו מהגג". הליכוד: "כחול לבן חייבים להפסיק להפריע". במפלגתו של גנץ ענו: "בליכוד מחפשים כל יום תירוץ חדש לבחירות"

זמן צפייה: 02:28

ועדת הכספים התכנסה הבוקר (רביעי) - אך לא הצביעה על הצעת החוק לדחיית העברת התקציב. זאת, בשל המחלוקות בין הליכוד לכחול לבן שטרם נפתרו. במהלך הדיון קרא ח"כ צבי האוזר, מיוזמי הצעת החוק לדחיית התקציב: "נותרו חמישה ימים, משוגעים - רדו מהגג ואל תהרסו את ישראל". גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מתח ביקורת על ההשתהות: "בושה וחרפה שאין עדיין תקציב. זה חוסר אחריות של שני מנהיגים שהיו אמורים לשים בצד את השיקולים הפוליטיים".

בהמשך, בשל חוסר ההסכמות, בליכוד תקפו את כחול לבן: "הם שוב נלחמים בממשלה בזמן שראש הממשלה נתניהו נלחם בקורונה. היום בוועדת הכספים הם עצרו כסף חיוני לפתיחת שנת הלימודים, כולל תוכניות לילדים בסיכון וילדים בפריפריה. כחול לבן חייבים להפסיק להפריע לראש הממשלה להעביר תקציב ולפתוח את שנת הלימודים בזמן".

מכחול לבן נמסר בתגובה: "מועד ההוכחה מתקרב והשטיקים והטריקים מתגברים. הליכוד מפר את הבטחתו לאחדות ויציבות ומחפש בכל יום תירוץ חדש לבחירות. מי שטובת ישראל לנגד עיניו יפעל להעברת תקציב אחראי ולא ישפוך כסף פוליטי כדי להתחזק לקראת הבחירות.  כחול לבן תפעל ותמשיך לפעול מתוך מניע אחד בלבד: למנוע בחירות למען מיליון מובטלים, ולמען עם ישראל כפי שהתחייבה".

עוד בחדשות 13:

הצעת החוק לדחיית הגשת התקציב אושרה בקריאה ראשונה

סקר חדשות 13: לאחר ההסכם עם האמירויות – הליכוד מתחזקת

שר החוץ הסודאני מתנער מהודעת דוברו: "לא דנו בקשר עם ישראל"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בפתח הדיון העלה יו"ר הקואליציה מיקי זוהר מספר הסתייגויות, בהן כי התקציב ההמשכי יכלול הגדלה של 5% למשך תקופת ההארכה, וכן כי יגיש 25 הסתייגויות "שכל אחת מהן תכלול 10 ימים, סה"כ 250 ימים, כך שתישמר לנו האפשרות להאריך את התקופה לצורך מגעים עד שאלה יבשילו בינינו לבין כחול לבן, אם בכלל". בנוסף הציג זוהר הסתייגויות בדבר תקצוב תוכניות החינוך המשלים, ואישור תקציבים לציונות הדתית ולישיבות.

דבריו של זוהר עוררו סערה, ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), השיב כי "התכנסנו כדי לדון בהצעת החוק לדחיית התפזרות הכנסת, לא התכנסנו כדי לדון בתקציב החלופי של מישהו שמבקש להעלות אותו ברגע האחרון, שלא על דעת אף אחד. ההסתייגויות שהעלה זוהר לא מקובלת על הקואליציה, הן הצעות פרטיות שלו - אני לא רואה אותן על הכתב, ואי אפשר להגיש הסתייגויות נוספות כעת".

לדבריו, "אם יש רצון של סיעות כלשהן להוסיף תקציב חלופי דרך פיצול חוק, זה לא דבר מקובל בלי שהוא יעשה בתיאום. כולנו שותפים לדעה שהכנסת לא צריכה להתפזר, אי אפשר לעשות תקציב בשבוע. אפשר רק להביא את הצעת החוק לדחייה ב-100 יום ותו לא. כל דבר אחר מנסה מוביל את כולם לבחירות. כחול לבן תשקול לראות בדבר כנושא חדש".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס, הודיע כי הוועדה תאפשר רק שינוי לצורך גמישות תקציבית, במטרה להמשיך תקצוב שהיה קיים במהלך שנת 2019, זאת ללא שינויים נוספים בחוק: "נסיים את הדיון, נתכנס לשיחות עם משרד האוצר ומשרד המשפטים, בשיתוף האופוזיציה, נגיע להסכמה, נכניס סעיף שייתן אפשרות לאוצר להמשיך את המצב הקיים, ולתוכניות קיימות לא להיסגר. ונחזור להתכנס, או היום או בראשון".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

כאמור, בהנחה שלא יעבור החוק לדחיית התקציב במאה ימים - בעוד חמישה ימים יפקע המועד האחרון והכנסת תתפזר. טרם הושגו הסכמות בין שני הצדדים בקואליציה, כאשר בליכוד ממשיכים לדרוש את ביטול ועדות האיתור לתפקידי מפתח שונים. בכחול לבן אומרים כי לפי שעה הפערים בין הצדדים גדולים, אבל עדיין ניתן להגיע להסכמות.

ביום שני אישרה המליאה ברוב של 62 חברי כנסת את החוק לדחיית אישור תקציב המדינה במאה ימים. זאת, כדי להעניק לליכוד ולכחול לבן זמן נוסף לדון בו, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתעקש על תקציב חד שנתי תוך הפרת ההסכם הקואליציוני, בעוד שר הביטחון מעוניין בתקציב דו שנתי.

בשבוע שעבר התייחס יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר בריאיון לחדשות 13 לסוגיית התקציב שמאיימת להוביל את ישראל לבחירות רביעיות. זוהר הפנה אצבע מאשימה כלפי כחול לבן, טען כי התקשורת היא ששינתה את דעתם של הכלכלנים שתומכים בתקציב דו שנתי, והסביר מדוע - למרות דעת בכירים במשק, ראש הממשלה מתעקש להתבצר בעמדתו.

"אני חייב להפריך את הטענה שהשיקול של נתניהו (על התקציב) הוא שיקול פוליטי", אמר זוהר. "אני אומר בצורה ברורה - השיקול הפוליטי הוא של כחול לבן". לטענתו, חברי המפלגה של גנץ סבורים כי "תקציב דו שנתי יבטיח את כהונתו כראש הממשלה", אולם מה שעומד לנגד עיניו של נתניהו זה כלכלת ישראל. "את שנת הלימודים בספטמבר אי אפשר לפתוח כי אין לנו תקציב. אנחנו לא יודעים מה יהיה בגל השלישי של הקורונה בחורף ולא יודעים לאן הכלכלה הולכת. תקציב חד שנתי הוא הדבר הנכון ובכחול לבן צריכים להסכים".