העתיד עם שקד וההבטחות מנתניהו: ניר אורבך שובר שתיקה

בריאיון מיוחד לחדשות 13 מספר חבר הכנסת שפרש מהקואליציה כי היחסים בינו לבין רה"מ לשעבר בנט השתנו מאז פרישתו. "הרגשתי שליח ציבור ללא ציבור", הוא אומר, וטוען כי המהלך שעה נבע ממניעים אידיאולוגיים וחוסר השלמה עם התנהלות הממשלה. "לא הייתי מדבר ככה אם המשותפת היו כמו מנסור"

זמן צפייה: 06:30

חבר הכנסת ניר אורבך התראיין הערב (חמישי) במהדורה המרכזית, לראשונה מאז פרישתו מהממשלה, ואמר כי בכל הנוגע לחברות האישית בינו לבין ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, בשלב זה, היחסים השתנו.

לדבריו, "זה לא גאות של היחסים בינינו, אבל אני מקווה שבעתיד ניישר את ההדורים. זה לא היה אישי, אני חושב שהדבר הזה היה ערכי-אידיאולוגי, גם ראש הממשלה הבין את זה. דיברנו די מייד אחרי הפיזור של הכנסת, בערך לפני שבועיים, זו הייתה השיחה האחרונה בינינו".

אורבך הסביר כי "השיחות לא תמיד התנהלו על מי מנוחות. מבחינתו אני לחצתי על הכפתור של היציאה שלו, אבל אני, כמו שאני ראיתי את זה, גם לחצתי על הכפתור שהכניס אותו, שעשה אותו ראש ממשלה, ולכן גם 'קניתי' את הזכות לעמוד מולו ולהגיד מה אני חושב שצריך לעשות עכשיו".

נפתלי בנט וניר אורבך
נפתלי בנט וניר אורבך | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בנוגע לשיריון בליכוד, הוא אומר: "פחות עניין אותי הסגירה האישית שלי, לכן גם כל הפייקים שיצאו על כל מיני סגירות כאלה ואחרות, זה לא היה ולא נברא. יש לי שיחה מאוד משמעותית עם הגורמים הקובעים בליכוד, שיעשו מאמצים לתת לי שר בממשלה הבאה. לא דובר על איזה. אני נמצא בפוליטיקה המון שנים בשביל להבין שזו לא התחייבות, וזה גם משהו שיכול לא להתממש, אני לוקח גם את זה בחשבון".

הוא מסביר כי הגבול שעליו דיבר בהקשר של הממשלה הקודמת, נגע בהתנהלותה: "לא היה מעשה שמאלני שאני יכול להגיד שאי אפשר היה לחיות איתו, אבל בהתנהלות היום-יומית, השוטפת, בסופו של דבר קואליציה של מדינת ישראל נשענת על קולות ערביים אנטי ציוניים, כמעט כל יום שני מנהלות הסיעה היו מתקשרות לחברי המשותפת לראות אם הם מצביעים איתנו או מצביעים נגדנו. הממשלה הזו לא דינה כדין ממשלות נתניהו, כי הממשלה הזאת נכנסה למורכבויות מראש. בהרגשה שלי, בסופו של דבר, בשביל דברים שהשגתי הייתי צריך דם יזע ודמעות".

עוד התייחס אורבך להתנהלות הממשלה הקודמת, כשלדבריו "לא הצלחתי לפתח דברים מעבר למה שאפשר, וגם התבקשנו בתחילת הקדנציה לא לעשות יותר מדי דברים כדי לא להכניס מזלג בעין של השותפים שלנו. בסופו של דבר, ההישענות על המשותפת והתחושה של הרמת ראש לאומית של האזרחים הערבים, וראינו את זה בסדרה של אירועים, גרם לאנשים הכי קרובים אליי להגיד לי 'ניר, הגיע הזמן לעזוב'. זה ח"כים אנטי ציונים. אם היו ארבעה מנסור לא הייתי מדבר ככה, בסדר? אני מדבר על האנטי ציונות שלהם. אני הרגשתי שאני שליח ציבור ללא ציבור. הציבור ששלח אותי לכנסת כבר לא איתנו, וזו הנקודה".

"הממשלה הזו הלכה לכיוונים שאידיאולוגית לא התאימו לי. אין ספק שהממשלה הלכה יותר לכיוונים מרכזיים. כל הנושא של האיומים, אגב, לא הגיע אליי באופן ישיר, זה הגיע דרך התקשורת, שפרסמו. זה דברים שכבר בעבר,
ב'בית היהודי', כל הנושאים הכלכליים נחקרו ונבדקו גם על ידי מבקר המדינה".

בכל הנוגע לשרת הפנים איילת שקד, אמר אורבך: "אני חושב שאיילת מתבלבלת אם היא חושבת שיש אפשרות ללכת למשהו שהוא ממלכתי, ימין ממלכתי. לא להגיד במפורש עם מי הולכים אחרי הבחירות, את הדברים האלה כבר עשינו, ללכת לאיזה ניסיון לממשלת אחדות שאני לא יודע אם קיימת או לא, את הניסיון הזה עשינו, הניסיון הזה נכשל. והדרך השנייה שבעיניי היא הדרך הנכונה, וזו דרך שהובילה אותנו עשר שנים עד השנה האחרונה, זה ללכת חזרה לבסיס שלנו, לבסיס הציוני-דתי הרחב, לציבור שכרגע אין לו בית פוליטי, ו'ימינה' בעיניי, בהנהגת איילת שקד, צריכה לכוון לבית הזה, חזרה מלאה לגוש הימין, לגוש נתניהו".