בולטון: קושנר מנע מנתניהו לבקש מטראמפ שלא לפגוש את זריף

היועץ לביטחון לאומי לשעבר מאשר בספרו החדש את הפרסום בחדשות 13, לפיו רה"מ ניסה לשוחח בטלפון עם הנשיא האמריקני ולמנוע ממנו להיפגש עם שר החוץ האיראני, אך לא הצליח בגלל יועצו הבכיר

זמן צפייה: 03:45

היועץ לביטחון לאומי של הנשיא דונלד טראמפ לשעבר, ג'ון בולטון, מאשר בספרו החדש את הפרסום בחדשות 13 מאוגוסט 2019, לפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה במשך שעות להשיג את טראמפ בטלפון כדי לבקש ממנו לא להיפגש עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בשולי פסגת ה-G7 בצרפת - אך הנשיא לא קיבל את השיחה. בולטון טוען בספרו שמי שמנע את קיום השיחה בין נתניהו לטראמפ הוא יועצו הבכיר של הנשיא ג'ארד קושנר.

בולטון כותב בספרו כי ב-25 באוגוסט, במהלך הפסגה בצרפת, הוא קיבל הודעת דואר אלקטרוני משר החוץ מייק פומפאו שסיפר לו כי נתניהו התקשר אליו ועדכן אותו על תקיפה שישראל ביצעה לילה קודם לכן נגד יעדים איראניים בסוריה. בולטון עדכן את פומפאו כי הגיעו אליו שמועות על כך שזריף עומד להגיע במפתיע לפסגה בצרפת. פומפאו לא ידע על כך דבר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ארגון התעופה הבין-לאומי: עיכוב הטיסות מסכן 95 אלף משרות בארץ

התפרצות הקורונה: ת"א ובני ברק עם מניין הנדבקים השבועי הגבוה

לאחר חיפושים: נמצאה גופתו של הלוחם שנעדר סמוך לשיזפון

ג'ון בולטון, כיהן כיועץ לביטחון לאומי של ממשל טראמפ
ג'ון בולטון, כיהן כיועץ לביטחון לאומי של ממשל טראמפ | צילום: רויטרס

בולטון מספר כי טראמפ היה בישיבה עם שאר מנהיגי ה-G7 והוא הכניס לו פתק עם המידע על הגעה אפשרית של זריף לפסגה. בולטון קיבל פתק חזרה שבו נכתב שטראמפ ידע שזריף בדרך לפסגה וכי מקרון הציע להפגיש ביניהם. "הנשיא בהחלט רוצה לעשות זאת", כתבה העוזרת של בולטון בפתק ששיגרה אליו מתוך חדר הדיונים. בולטון כתב שהיה המום והחל להתכונן להתפטרות במידה והפגישה תתקיים.

זמן קצר לאחר מכן קיבל בולטון הודעת דואר אלקטרוני נוספת מפומפאו שסיפר לו שנתניהו התקשר אליו פעם נוספת. בולטון כותב כי נתניהו שמע שמתוכננת פגישה בין טראמפ לזריף ודרש לשוחח עם טראמפ בטלפון מיד. בולטון אמר לפומפאו כי ינסה לארגן את השיחה עבור נתניהו. במקביל נתניהו ושגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר התקשרו ישירות לבולטון, שלא ענה לשיחות, ואמר לפומפאו להעביר לראש הממשלה שהוא מנסה לטפל בעניין.

דונלד טראמפ
לא מתרשם מהתחלואה. נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בולטון מספר כי הגיע לקומה של טראמפ במלון בצרפת ופגש שם את יועצו הבכיר של הנשיא ואת ראש הלשכה מייק מולבאני. קושנר היה בדיוק בשיחת טלפון עם שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן שגם אליו התקשר נתניהו ודרש לדבר עם הנשיא.

כאן בולטון כותב את הדברים הבאים: "קושנר אמר לפרידמן שהוא לא מתכוון לאפשר לנתניהו לשוחח עם הנשיא. כשהוא ניתק את השיחה עם פרידמן קושנר הסביר לי שהוא בלם את הניסיון של נתניהו לדבר עם טראמפ, וכן עצר ניסיון קודם של נתניהו לדבר עם טראמפ מוקדם יותר באותו יום, כיוון שלא חשב שזה ראוי שמנהיג זר יאמר לטראמפ עם מי הוא צריך לדבר ועם מי לא".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בולטון מספר כי ביקש מראש הלשכה מולבאני לתדרך את טראמפ על התקיפה הישראלית בסוריה. בולטון כותב כי בתגובה סיפר לו מולבאני כי טראמפ רצה ששר האוצר סטיב מנוצ'ין ייפגש עם זריף במקומו וכי קושנר היה גם הוא בסוד העניינים לגבי אפשרות הפגישה עם זריף.

לבסוף הצליח בולטון לקבל זמן לתדרך את טראמפ. בולטון מספר כי מיד בתחילת הפגישה הנשיא התלונן על כך שבולטון לא הסכים להתראיין בתוכניות הבוקר בערוצי הטלוויזיה האמרקנים. כאשר הגיעו סוף סוף לדבר על התקיפה הישראלית בסוריה טראמפ שאל את בולטון אם הוא חושב שפגישה עם זריף היא רעיון טוב. בולטון השיב מיד בשלילה והדגיש כי זה לא הזמן להפחית את הלחץ על האיראנים.

ג'ארד קושנר
סימן השאלה הגדול. ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

עוד כותב בולטון כי הנשיא שאל את קושנר ומולבאני מה דעתם. לפי בולטון, קושנר השיב כי הוא בעד הפגישה וציין כי אין לטראמפ מה להפסיד מפגישה עם זריף. בולטון כותב שלפתע טראמפ התפרץ ואמר: "אני לא מתכוון לתת לאיראנים כלום עד שאין עסקה, אבל אני חושב שאפגוש את זריף בצורה פרטית. אולי רק לחיצת יד". בולטון ניסה לשכנע נגד מהלך כזה, אך ללא הצלחה.

בולטון יצא מהפגישה והתקשר שוב לפומפאו. בולטון כותב שפומפאו אמר לו את הדברים הבאים: "אז יש לנו את מנוצ'ין וקושנר, שני דמוקרטים, שמנהלים את מדיניות החוץ שלנו. הנשיא רוצה לקיים את הפגישה הזו והוא מחפש בכל העולם מישהו שיסכים איתו". בולטון מספר שאמר לפומפאו כי אם הפגישה תתקיים הוא יתפטר. "אני איתך", השיב פומפאו לפי בולטון.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: Getty Images

בולטון מספר כי חיכה במשך כמה שעות לשמוע שטראמפ אכן נפגש עם זריף אבל זה לא קרה. בבוקר בדק בולטון עם ראש הלשכה מולבאני, שאמר לו כי אינו יודע אם טראמפ נפגש עם זריף. בולטון שלח הודעת דואר אלקטרוני לפומפאו וכתב כי אינו יודע אם הייתה פגישה אבל הוא לא שולל שהייתה שיחת טלפון בין טראמפ לזריף.

בולטון כתב לפומפאו כי הוא לא שולל את האפשרות שהיתה פגישה בין מנוצ'ין או קושנר לבין זריף בשולי הפסגה. בהקשר הזה מוסיף בולטון: "ההשערה הזו הלחיצה והדאיגה בכירים ישראלים והרתיחה את פומפאו".