בכחול לבן עשו הכנה משפטית בעניין משמעות הנבצרות של נתניהו

המפלגה המחזיקה בידיה את המנדט להרכבת הממשלה ביצעה עבודת הכנה מעמיקה בנוגע למועד ולהשלכות יציאה לנבצרות של נתניהו. כחול לבן לחדשות 13: "באים לנהל מו"מ על הכול"

זמן צפייה: 01:06

בכחול לבן עשו עבודת הכנה משפטית מעמיקה בכל מה שקשור לנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום – כך פורסם הערב (חמישי) בחדשות 13.

להחלטה על יציאה לנבצרות יכולות להיות שלל השלכות. אם נתניהו ייבצר מרגע שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יכריז על כתב אישום, זה עשוי להיות עוד לפני הקמת ממשלה, אולי אפילו בעוד חודש. מנגד, אם נתניהו ידרוש שהפרישה והנבצרות תקרה רק כשיוקרא כתב אישום, זה עלול לקחת חודשים ארוכים, שכן הוא עשוי להגיש בקשה לחסינות מהכנסת, ודיון שכזה יכול לארוך זמן רב.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין מעניק את המנדט ליור כחול לבן בני גנץ | צילום: חיים צח/ לע''מ

בכחול לבן אמרו לחדשות 13 שלא מוכנים לקבל את העיקרון הזה מראש, אך באים לנהל משא ומתן על הכול ולשמוע כל מה שיגידו בליכוד. ייתכן שבשבוע הבא יחל משא ומתן על הנושא הזה.

נבצרות, חסינות או המשך כהונה: איך צפוי לנהוג רה"מ אם יואשם?

בעיצומו של השימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבתומו תתאפשר הגשת כתבי אישום בשלושה תיקים שונים, נשאלת השאלה מה יקרה ביום שאחרי העמדתו לדין, אם וכאשר, ואיך יתמודד ראש ממשלה תחת כתבי אישום. בתרחיש כזה, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות שנראות באופק.

הראשונה היא שראש הממשלה המכהן ימשיך לכהן תחת כתב אישום וינהל משפט במקביל. החוק במקרה הזה כביכול לטובתו של נתניהו ומאפשר את התרחיש הזה, אבל אי אפשר לומר שזה סוף פסוק כי ניתן להניח שיאתגרו את בג"ץ במקרה הזה. התרחיש השני הוא שנתניהו יקבל חסינות מפני העמדה לדין – החלטה שגם היא בטוח תעבור דרך בג"ץ ולא תעבור בשקט על ידי האופוזיציה לנתניהו.

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

האפשרות השלישית היא שנתניהו יכריז על נבצרות וינהל משפט – עניין מורכב משפטית כיוון שצריך לשנות את החוק לשם כך. במקרה כזה, נתניהו צריך לשנות גם את החוק שאומר שניתן להיות בנבצרות זמנית 100 ימים ולאחר מכן נבצרות קבועה - מה שנתניהו לא יסכים ולכן יצטרך לשנות. מצד שני כחול לבן ירצו לוודא שסוגיית הנבצרות לא תהיה תרגיל פוליטי ושם כך צריך לשנות את חוק יסוד הממשלה – דבר מורכב בפני עצמו.