גנץ: "ישראל הולכת לבחירות כי אדם אחד שם עצמו לפני אזרחיה"

יו"ר כחול לבן התייחס לפיזור הכנסת וטען כי מדובר ב"כתם בהיסטוריה, שפל ערכי וטרגדיה פוליטית". על ההצעה לחנינה תמורת פרישה: "אם נוכל לחסוך מחזה מביש של ראש ממשלה נכנס לכלא - כך ייטב"

זמן צפייה: 05:06

יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס הערב (חמישי) לפיזור הכנסת ה-22 ולמערכת הבחירות הקרבה, והצהיר כי "ישראל הולכת לבחירות כי אדם אחד שם עצמו לפני אזרחיה".

"אתמול היה יום שהוא כתם בהסיטוריה הפוליטית של המדינה", הצהיר גנץ. "זהו שפל ערכי, אישי ומוסרי, טרגדיה פוליטית של אדם אחד שאומר לעם שלם: מסעי לחסינות אישית הוא המסע שלכם, וההיחלצות ממשפט היא בבחינת ערך עליון".

[brightcove_iframe video_id='the-main-edition-articles-20191212-2102' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_ouftag21' duration='119'']

עוד בחדשות 13:

נתניהו הודיע לבג"ץ: אתפטר מתפקידיי כשר עד אחד בינואר

הכנסת פוזרה: ישראל הולכת לבחירות – בפעם השלישית בתוך שנה

רה"מ החל בקמפיין: חייבים לנצח כדי שלא יכפו עלינו עוד בחירות

יו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

גנץ פנה בדבריו לנתניהו, והתייחס למגעים שניהל עימו במטרה לכונן ממשלת אחדות. "הושטתי לך יד של פיוס - ואתה ניסיתי להכיש. התרגלת לשקר, ולצערי זה חזק ממך. הסכתי ללכת לקראתך, ואתה ניסיתי לשים מלכודות בכל הזדמנות. אני אמרתי ורציתי אחדות - אתה רצית חסינות. זה היה הדיל האמיתי ששמת על השולחן. 'פייק' אחדות תמורת חסינות. אני וחבריי סיכלנו ומנענו ממך לשטות במדינה שלמה. את קסמי השווא שלך חשפנו, והם חלפו עם הרוח הרעה שהבאת. כעת אתה וסביבתך תציעו לישראל את המשך השנאה והפילוג, ההשתלחויות, הגידופים".

על ההצעה לתת חנינה לנתניהו תמורת פרישה, ענה גנץ: "אף אחד לא רוצה לראות ראש ממשלה נכנס לכלא. נשקול את זה, ואם נוכל לחסוך את המחזה המביש הזה - כך ייטב".

בסיכום דבריו, הודה גנץ: "לא הצלחנו להוציא את המדינה מהבוץ הטובעני שאליו נגררנו. אך לא נשקוט עד שנוציא את ישראל מהמשבר הערכי שבו אנו מצויים".

בכיר המפלגה יאיר לפיד נשא אף הוא דברים. "אם מדינת ישראל תבחר שוב אדם שיש לו כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים – מה זה אומר עלינו?", טען לפיד. "מה יחשבו עלינו בעולם, איך נסביר את זה לילדים שלנו. נתניהו ינהל קמפיין של שנאה והסתה לאלימות, זה מה שהוא עושה, ובשבועות האחרונים הוא הגביר את הקצב – עידוד גלוי לאלימות ולעבריינות. כשראש הממשלה מסית לאלימות כל הזמן – בסוף יהיו משוגעים שיקשיבו".

ח''כ יאיר לפיד
ח''כ יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

בכיר המפלגה גבי אשכנזי הוסיף: "לא רצינו להיות פה הערב. אף אזרח לא רצה לחזות בתמונה העגומה של אתמול בלילה, בבושה שזועקת מכותרות העיתונים ובצדק. לצערנו נגזר עלינו לנהל מאבק נוסף, על גורלה של החברה הישראלית".

מהליכוד נמסר בתגובה לדברים: "ראש הממשלה נתניהו הסכים לקבל כל ויתור כדי להקים ממשלת אחדות. בני גנץ עשה כל מאמץ כדי לסכל ממשלת אחדות ולגרור את המדינה לבחירות".

בני גנץ וביבי נתניהו
בני גנץ וביבי נתניהו | צילום: רויטרס,לע''מ

אחרי פיזור הכנסת - קמפיין הבחירות החל

בישורת האחרונה של מערכת הבחירות האחרונה, בכחול לבן הבטיחו ממשלת אחדות בלי החרדים, וזה היה מסר אפקטיבי שמנע זליגת מנדטים לליברמן. כעת הם יצטרכו לחשוב איך להמציא את עצמם מחדש. בימים הקרובים המפלגה תעשה מחקר דעת קהל גדול, כדי לגבש מסרים עדכניים לקמפיין החדש. כנראה שהמסר העיקרי יהיה נגד נתניהו.

בתוך כך, בגוש השמאל יש קונצנזוס סביב כעס על סתיו שפיר. במרצ יש רצון להוציאה, ונשמעים קולות שקוראים לא ללכת שוב עם המחנה הדמוקרטי.

סתיו שפיר, אהוד ברק וניצן הורוביץ | צילום: חדשות 13

אתמול אישרה מליאת הכנסת את פיזורה וקבעה כי הבחירות הבאות יתקיימו בשניים במארס. זאת, לאחר שאף חבר כנסת לא הצליח להשיג 61 חתימות הדרושות כדי להרכיב את הממשלה, בתום שלושת השבועות שבהם המנדט היה אצל הכנסת.

במהלך הדיון לקראת ההצבעה, אמר ח"כ יאיר לפיד בדוכן הנואמים כי "הבחירות האלה הולכות להיות פסטיבל של שנאה ואלימות - הרחיקו את הילדים מהטלוויזיה. מה שהיה פעם החגיגה הדמוקרטית הגדולה הופך להיות רגע הבושה של הבית הזה. לבחירות האלה יש רק שלוש סיבות - שוחד, מרמה - והפרת אמונים". עמיר פרץ תקף את ליברמן ואמר כי "אם חזרת להיות פירומן - קח את גפרורי ההסתה ומיכלי הדלק שאתה שופך לתוך החברה הישראלית ותחזיר אותם למחסנים".