שר החוץ האמריקני לנתניהו: מחויבים לביטחון ישראל ולשיקום עזה

בלינקן ורה"מ נשאו הצהרה משותפת שבה התייחסו להפסקת האש מול חמאס ואמרו כי המטרה העיקרית היא לשפר את המצב ההומניטרי ברצועה. נתניהו על שיחות הגרעין: "מקווה שארה"ב לא תחזור להסכם הקודם"

זמן צפייה: 00:38

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נפגש היום (שלישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים ואמר כי מדינתו "מחויבת לביטחון ישראל ולשיקום הרצועה". זאת, בהצהרה משותפת שנשאו השניים בנושא הפסקת האש מול חמאס, הסוגיה ההומניטרית ברצועת עזה והסכם הגרעין עם איראן.

עוד אמר בלינקן כי הגיע לביקור בישראל כדי לעזור להפחית את המתח, והוסיף: "צריכים לפתור נושאים רבים, אבל צריך להתחיל מהבעיה ההומניטרית בעזה. ארצות הברית תעזור לאסוף סיוע בין-לאומי לכך תוך כדי הבטחה שחמאס לא מרוויח מזה".

נתניהו, בלינקן
רה''מ נתניהו בפגישתו עם אנתוני בלינקן | צילום: חיים צח/ לע''מ

לאחר מכן נתניהו הודה לנשיא האמריקני ג'ו ביידן על תמיכתו בישראל במהלך סבב הלחימה האחרון ובמבצע צוק איתן. "בשנת 2014, הנשיא תמך בנו בכך שדאג למאגר המיירטים של כיפת ברזל. זה קורה עכשיו שוב, המיירטים מגינים על חיי אזרחים. התגובה שלנו תהיה מאוד חזקה אם חמאס יפר את הפסקת האש", אמר.

לדברי נתניהו, "דנו על דרכים לשפר את חייהם של הפלסטינים ושיפור המצב ההומניטרי בעזה, כולל החזרת האזרחים והחיילים שלנו, ולהביא לצמיחה כלכלית ביהודה ושומרון בתמיכה בין-לאומית, אך אין נושא גדול יותר מאיראן. אני מקווה שארצות הברית לא תחזור להסכם הגרעין כי אנו חושבים שהוא סולל את הדרך לאיראן להגיע לנשק גרעיני עם לגיטימציה בין-לאומית. הדגשנו שישראל תמיד תשמור על זכותה להגן על עצמה מול ממשל שמחויב להשמדתה".

נתניהו, בלינקן, ארדן
נתניהו, שר החוץ האמריקני בלינקן והשגריר גלעד ארדן | צילום: חיים צח/ לע''מ

נתניהו התייחס גם לסוגיית ההסדר עם הפלסטינים ועם מדינות ערב נוספות, וציין כי שני הממשלים צריכים לעבוד ביחד על מנת "להעמיק את הסכמי השלום שכבר השגנו ולשפר את החיים של הפלסטינים בעזה, כולל השבת הנעדרים שנמצאים ברצועה".

במהלך ביקורו בארץ, בלינקן נפגש גם עם שר החוץ, גבי אשכנזי, ועם שר הביטחון, בני גנץ. אשכנזי הודה לבלינקן על ביקורו ועל התמיכה האמריקנית בישראל ואמר: "ישראל רואה בארצות הברית בת בריתה הקרובה ביותר. השותפות בינינו הינה שותפות אסטרטגית, המבוססת על ערכים המשותפים לשתי המדינות. על כולנו להשקיע מאמצים להחליש את חמאס ולבנות מחנה של מדינות וגורמים באזור שיקדמו חיים משותפים, ביטחון, יציבות ושגשוג כלכלי".