"בן זאיד לא השתתף בטקס - כי נתניהו הצהיר שהסיפוח לא מבוטל"

האתר הסעודי "אילאף" דיווח מפי בכיר ישראלי, כי יורש העצר של האמירויות הביע תרעומת בפני ראש המוסד על הצהרת רה"מ לפיה הסיפוח רק נדחה, וכי זו הסיבה ששר החוץ השתתף בטקס בבית הלבן במקומו

זמן צפייה: 03:10

מוחמד בן זאיד יורש העצר והשליט בפועל של איחוד האמירויות לא השתתף בטקס חתימת הסכם השלום עם ישראל בבית הלבן, אלא שלח את שר החוץ עבדאללה בן זאיד, בשל התבטאות ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה תוכנית הסיפוח לא בוטלה לחלוטין אלא רק נדחתה - כך דיווח הערב (שישי) אתר "אילאף" הסעודי מפי מקור ישראלי בכיר.

הבכיר מסר כי יומיים לאחר פרסום הידיעה על הסכמי השלום על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מוחמד בן זאיד זימן את ראש המוסד, יוסי כהן, והביע את הפתעת ותרעומת מדינת איחוד האמירויות על הצהרת נתניהו כי רק ידחה את תוכנית הסיפוח החד-צדדית ולא יבטל אותה. עוד נאמר, כי אין כל שחר לטענה כי האמירויות דרשה את אי-השתתפותם של שרי הביטחון והחוץ גנץ ואשכנזי בשיחות בין שתי המדינות. זאת בשל העובדה כי איחוד האמירויות אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל ובקואליציה, ומה שאמר נתניהו עשוי היה להשאיר את הרושם כי האמירויות לא מעוניינת לפעול מול גורם כזה או אחר בישראל, דבר שאין לו כל אחיזה במציאות, כך לפי הדיווח.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: רויטרס

עוד נמסר כי סוגיית מטוסי ה-F35 לא תרמה גם היא ל"קירוב הלבבות", שכן לפי אותו המקור בן זאיד התייחס להתנגדות נתניהו למכירת כלי הטיס לאמירויות כדבר המנוגד להתחייבויות שנתן נתניהו דרך ראש המוסד במהלך המשא ומתן. לפי הדיווח, האמירויות מצפה מישראל להתחייב באופן מלא לכל ההתחייבויות שהושגו בעל פה ובכתב, בין אם כאלה שהועברו על ידי נתניהו, שליחו, או באמצעות הצד האמריקאי.

כמו כן, דווח מפי מקורות מוושינגטון כי שר החוץ האמירותי, בן זאיד, הודה פומבית לנתניהו על הודעתו שיפסיק את הסיפוח החד-צדדי, במטרה לחייב את נתניהו לעמוד בהסכמים עם הפלסטינים ולוודא את מחויבות ישראל לאותם ההסכמים מול האמירויות, כדי שנתניהו לא יחזור בו מדבריו לאחר שיסתיימו הטקסים.

יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד
יורש העצר של אבו דאבי, מוחמד בן-זאיד | צילום: רויטרס

עוד הוסיף גורם ביטחוני ישראלי כי אישור סעודיה למטוסים ישראלים לטוס מעל שטחה לא הגיע בחינם, וכי סעודיה מנסה להשיג מטוסי קרב מתקדמים מארה"ב, בנוסף למערכות הגנה מהמתקדמות בעולם.