עד שטראמפ יעזוב: המתנחלים מנסים לקבוע עובדות בשטח

בעוד שהמתנחלים פועלים להסדיר מאחזים, הפלסטינים מחכים לשינוי במדיניות תחת הנשיא ביידן, שכבר אמר כי ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון מהווה מכשול לשלום. "חרב הפינוי מרחפת מעל הראש"

זמן צפייה: 04:30

ארבע שנות כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית מתקרבות לסיומן, והמתנחלים נפרדים מהידיד שהיה להם בבית הלבן. מבחינת הצהרותיו, טראמפ היה טוב למתנחלים כשהבטיח להם להשאיר את ירושלים כבירתה הבלתי מחולקת של ישראל, ואילו הפלסטינים לעומת זאת רק חיכו לעבור את השנים האלו עד שהעולם יתחלף. כעת, זמן לא רב לפני שטראמפ יעזוב את הבית הלבן, המתנחלים מנסים לקבוע עובדות בשטח, כאשר מוקדם יותר השבוע עשרות מהם עלו לחורבות היישוב שא-נור שבצפון השומרון - שפונה במהלך תכנית ההתנתקות ב-2005.

כאמור, המתנחלים עלו לאזור והתיישבו בהריסות הבתים שננטשו, וזאת במטרה לקבוע עובדות בשטח, על אף שזה מנוגד לחוק ומבלי שנעשה לפני זה תיאום עם הצבא. "אנחנו לא רואים שום סיבה שלא יתגוררו יהודים בצפון השומרון. אנחנו נכונים למאבק ארוך. התקווה שלנו היא באמת לקבל תמיכה רחבה מכלל הציבור ומכלל חברי הכנסת". אמרה מתנחלת. התמיכה לא איחרה לבוא, ומספר חברי כנסת, בהם יו"ר הקואלציה מיקי זוהר, נפגשו עם חלקם. "יש חלון הזדמנויות שאולי באמצעותו נוכל לעשות את השינוי המיוחל בכל מה שקשור לארץ ישראל", אמר זוהר.

מתנחלים עלו למקום שהיה ההתנחלות שא-נור לפני שפונתה | צילום: חדשות 13

עוד כתבות בנושא >>

ארצות הברית תאפשר לסמן מוצרים מהתנחלויות ככאלה שיוצרו בישראל

דיווח: טראמפ שקל לתקוף מתקני גרעין באיראן לפני תום כהונתו

לפני כניסת ביידן לתפקיד: ארה"ב וישראל מבקשות לפעול נגד איראן

באומרו "חלון הזדמנויות", מתכוון חבר הכנסת מהליכוד לזמן שנותר עד כניסתו של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן בעוד חודשיים. כלומר, את הימים האלה שבהם טראמפ עדיין נשיא ונותן יד חופשית לישראל, מבקשים עכשיו המתנחלים לנצל כדי לממש את הסוגיה הבוערת של הסדרת המאחזים. "אנחנו נמצאים בנקודת זמן מאוד הכרחית להסדיר את המקומות האלה. יש מעל 60 נקודות התיישבות שהן או שכונות או יישובים בפני עצמם, שסובלות מבעיות של תשתיות", אמר המתנחל. מתנחל אחר הוסיף כי "יש חרב פינוי מעל לראש. אנחנו בהחלט חוששים שבתקופתו של ביידן אנחנו ניקלע עוד פעם ללחצים כבדים להקפיא את הנייה". מבחינה חוקית, כל עוד לא ניתן אישור לקרוא למאחז בתור "יישוב", אז לרשות המקומית אסור לספק תשתיות בסיסיות.

מהצד השני של הגדר ומול חלון ההזדמנויות של המתנחלים, נמצאים הפלסטינים שמביעים שמחה מכך שביידן ינסה להחזיר את הגלגל אחורה ולחלק את המשרדים והכסף לאש"ף, ואיתם תשוב לשגשג גם השחיתות ברשות. עם זאת, ב-20 בינואר יושבע ג'ו ביידן למנהיג העולם החופשי ומעתה למתנחלים יהיה עסק עם האיש שלא אחת התבטא בעניין ההתנחלויות, אמר שהן מכשול לשלום והתנגד לכל בנייה ביהודה ושומרון. לנשיא ארה"ב הנכנס תהיה במידה רבה השפעה גם על עתידם.