קריאות "בושה" במליאה בעת הצגת הממשלה; נתניהו: "תפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת"

רה"מ הנכנס הודיע: אלי כהן יהיה שר החוץ, ישראל כ"ץ שר האנרגיה, רון דרמר - השר לנושאים אסטרטגיים. מהומה פרצה במהלך נאומו: "חלש". נתניהו לאופוזיציה: "מי אתם שתחנכו אותנו?". לפיד: "משאירים לכם מדינה במצב מצוין, תשתדלו לא להרוס, אנחנו תכף חוזרים"

זמן צפייה: 18:45

הממשלה ה-37: הבוקר (חמישי) נערכת במשכן הכנסת ישיבת מלאה לקראת כינון הממשלה החדשה שבראשה יעמוד יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. הקואליציה החדשה מונה 64 חברי כנסת משבע סיעות שונות: הליכוד, ש"ס, אגודת ישראל, דגל התורה, הציונות הדתית, עוצמה יהודית ונעם. ויהדות התורה. הכנסת תצביע הערב על בחירת היו"ר החדש שלה - אמיר אוחנה, וב-16:00 ייערך בבית הנשיא טקס ההשבעה החגיגי. מחוץ לכנסת החלה להתגבש אלפי של מתנגדי הממשלה הנכנסת. משדר מיוחד לאורך היום בחדשות 13.

בפתח דבריו של ראש הממשלה המיועד נתניהו, חברי הכנסת מהקואליציה היוצאת החלו לזרוק לעברו הערות, ומהומה פרצה במליאת הכנסת. לאחר שנתניהו המשיך בדבריו, כמה מחברי הכנסת צעקו לעברו בקריאות: "חלש". נתניהו זעם על קריאות האופוזיציה והשיב: "מה אתם צועקים? מי אתם שתחנכו אותנו?", אמר.

"יש בינינו הסכמה רחבה על רוב האתגרים שעומדים לפתחנו, אם כי בפירוש לא על כולם. אני שומע את הקינות הקבועות של האופוזיציה על 'סוף המדינה', 'קץ הדמוקרטיה', חברי האופוזיציה, להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה – זאת מהות הדמוקרטיה. משטר דמוקרטי נבחן קודם כל בנכונות של הצד המפסיד לקבל את הכרעת הרוב. בדמוקרטיה מסודרת מכבדים את כללי המשחק. אני יודע שלא תמחאו כפיים אבל אני כן מצפה מכם שתכבדו את הכרעת הבוחר ושתפסיקו להמריד נגד הממשלה הנבחרת", הוסיף נתניהו.

מאות מפגינים בגן הוורדים נגד הממשלה החדשה
אלפים מפגינים בגן הוורדים נגד הממשלה החדשה | צילום: רויטרס

לאחר מכן, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נשא גם הוא דברים בהם הביע את חששו מהממשלה החדשה. "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת", אמר לפיד, "אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצוין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות בטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תכף חוזרים". בהמשך, ראש הממשלה סקר את מה שכינה "הנתונים העובדתיים" על מה שעשתה הממשלה בה עמד בראשה בתקופת כהונתה, "כדי למנוע נסיונות לשכתב את ההיסטוריה, צריך שיהיה ברור מה היה מצבה של המדינה ברגע העברת השלטון".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2212291333' autoplay='0' credit='' desc='ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נואם במליאה' poster='' kid='1_6lzl3byo' duration='']

אתמול, לאחר שההסכמים הקואליציוניים עם השותפות נחתמו סופית, נמשך סבב חלוקת התיקים הרשמי בליכוד, ונתניהו נפגש עם בכירי המפלגה בזה אחר זה. כמה מהם יצאו מרוצים, אחרים נותרו עם תפקיד קטן או בלי תיק כלל. בצד השני, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד צפוי לעזוב היום את הלשכה שבירושלים אחרי חצי שנה בתפקיד - בלי טקס.

אחרי ההשבעה יחלו האירועים הרשמיים של חילופי השלטון, ובין היתר תתקיימנה פגישות חפיפה בין נתניהו לבין לפיד, וגם בין הדרגים המקצועיים. כפי שדווח אמש במהדורה המרכזית של חדשות 13, אף אחת מלשכות לפיד ונתניהו לא דרשה טקס חילופי שלטון, ולכן גם לא יתקיים אחד כזה. כזכור, לפני שנה וחצי עלתה ביקורת חריפה שלא נערך טקס שכזה בין נתניהו לבנט.

נתניהו מעוניין להיכנס ללשכת ראש הממשלה כבר בימים הקרובים, היום - אם יינתן - או מחר. בזמן הקרוב צפויה לו שיחה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לאחר שיחה שהתקיימה בין השניים לפני מספר שבועות, מיד אחרי הבחירות. הפעם אחרי המינויים וההסכמים, השיחה תרד לפרטים ורזולוציות קטנות יותר. נתניהו עתיד לומר לביידן "המושכות בידיים שלי", וגם גורמים אמריקנים אומרים שכשיהיו להם טענות ומענות - זה לנתניהו ישירות. מבחינתם, האחריות עליו.

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

קיש שר החינוך, רגב חוזרת לתחבורה, זוהר שר התרבות והספורט

מלבד תיק התקשורת שהלך לח"כ שלמה קרעי, ותיק המשפטים שכצפוי ניתן ללוין, נתניהו הודיע אמש לח"כ יואב קיש כי יקבל את תפקיד שר החינוך והשר המקשר בין הממשלה לכנסת. בנוסף לכך מירי רגב התבשרה מנתניהו כי תחזור לתפקידה בממשלה הקודמת - שרת התחבורה.

חברת הליכוד החדשה עידית סילמן נועדה עם נתניהו שבישר לה כי הוא מייעד אותה לשרה להגנת הסביבה. לח"כ אופיר אקוניס הוצע תפקיד שר המודיעין וחברות בקבינט המדיני ביטחוני, אך הוא העדיף את משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, וקיבל. תיק החקלאות ניתן לח"כ אבי דיכטר, ולא לעמיחי שיקלי שקיווה לקבל אותו. שיקלי מצידו יכהן כשר התפוצות והשוויון החברתי. גלית דיסטל-אטבריאן צפויה להיות שרה במשרד ראש הממשלה, ודני דנון יצא מהפגישה עם נתניהו בלי סיכום על תפקיד. לח"כ מיקי זוהר נודע בפגישתו עם נתניהו כי הוא מייעד אותו למשרד התרבות והספורט, ניר ברקת יהיה שר הכלכלה.

חברי ליכוד שיצאו מאוכזבים היום הם יולי אדלשטיין, שנותר ללא תיק אך נתניהו הודיע לו כי בכוונתו למנות אותו ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, וחבר הכנסת דוד אמסלם, שקיווה לתפקיד בכיר ולבסוף יכהן כחבר כנסת מן המניין.

חבר כנסת נוסף שנראה יוצא מלשכת נתניהו כשהוא לא מרוצה הוא ח"כ ישראל כ"ץ. לחדשות 13 נודע כי נתניהו אמנם תכנן לתת לכ"ץ את תיק החוץ למחצית הראשונה של הקדנציה, אך אז הגיע לישיבת סיעת הליכוד ושם הותקף על-ידי "אנשיו" של כ"ץ - דוד אמסלם ודוד ביטן. בתגובה, נתניהו זעם על כ"ץ.

בשיחה שנערכה בין השניים במצודת זאב אמר לו נתניהו: "אני מציע לך את תיק החוץ, ואתה נותן לאנשיך לתקוף אותי כך?". בסופו של דבר, נתניהו החליט כי ח"כ אלי כהן יכהן למשך תקופה של שנה בתפקיד, וישראל כץ יכהן כשר האנרגיה בשנה הראשונה. לאחר מכן, השניים יתחלפו בתפקידים למשך תקופה של שנתיים. בחלוף השנתיים, השניים ישובו למשרדיהם הקודמים. משמע, אלי כהן יכהן כשר החוץ במשך שנה, שר האנרגיה למשך שנתיים ואז ישוב למשרד החוץ לשנה נוספת.

נתניהו במליאה
נתניהו במליאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

תיקי הממשלה ה-37

ראש הממשלה ויו"ר הקבינט המדיני-ביטחוני - בנימין נתניהו (הליכוד), יו"ר הכנסת - אמיר אוחנה (הליכוד), שר הביטחון - יואב גלנט (הליכוד), שר החוץ ברוטציה - אלי כהן, שר האוצר ברוטציה ושר במשרד הביטחון - בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), שר המשפטים, סגן ראש הממשלה, יו"ר ועדת שרים לענייני חקיקה - יריב לוין (הליכוד), השר לביטחון לאומי - איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), המשנה לראש הממשלה, שר הפנים והבריאות, שר האוצר ברוטציה - אריה דרעי (ש"ס), שר האנרגיה ברוטציה - ישראל כ"ץ, שר התקשורת - שלמה קרעי (הליכוד), שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, יו"ר ועדת סמלים וטקסים - מירי רגב (הליכוד), שר החינוך, השר לשיתוף פעולה איזורי, השר המקשר בין הממשלה לכנסת - יואב קיש (הליכוד), שר הבינוי והשיכון, שר במשרד ראש הממשלה יצחק גולדקנופף (יהדות התורה), שר התרבות והספורט - מיקי זוהר (הליכוד), שר החקלאות אבי דיכטר (הליכוד), שר הכלכלה והתעשייה - ניר ברקת (הליכוד), שרת המודיעין - גילה גמליאל, השר לעניינים אסטרטגיים - רון דרמר (מינוי רה"מ), השרה להגנת הסביבה - עידית סילמן (הליכוד), שר התפוצות והשר לשיוויון חברתי - עמיחי שיקלי (הליכוד), שר החדשנות, המדע והטכנולוגיה - אופיק אקוניס (הליכוד), שרת המשימות הלאומיות - אורית סטרוק (הציונות הדתית), שר התיירות - חיים כץ (הליכוד), שר הרווחה והביטחון החברתי ברוטציה - יעקב מרגי (ש"ס), השר לפיתוח הנגב, הגליל והשכונות והחוסן הלאומי - יצחק וסרלאוף (עוצמה יהודית), שר העלייה והקליטה - אופיר סופר (הציונות הדתית), השר לשירותי דת - מיכאל מלכיאלי (ש"ס), השר לענייני ירושלים ומסורת - מאיר פרוש (יהדות התורה), השר לענייני מורשת - עמיחי אליהו (עוצמה יהודית), שרה במשרד ראש הממשלה - גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד), שר במשרד החינוך - חיים ביטון (ש"ס), שר במשרד הרווחה ברוטציה - יואב בן צור (ש"ס), סגן שר הרווחה - יעקב טסלר (יהדות התורה), סגנית שר האוצר - מיכל וולדיגר (עוצמה יהודית), סגן שר הפנים, סגן שר הבריאות - משה ארבל (ש"ס), סגן שר החקלאות - משה אבוטבול (ש"ס). סגן שר במשרד ראש הממשלה - אלמוג כהן (עוצמה יהודית), סגן שר במשרד ראש הממשלה - אבי מעוז (נעם), סגנית שר במשרד ראש הממשלה למשימות לאומיות - מאי גולן (הליכוד).

בסך הכל מכהנים בממשלה הזו 30 שרים ב-32 משרדים. מתוכם 5 נשים ו-25 גברים, 6 חרדים ו-8 מהציונות הדתית. חברי הקבינט המדיני-ביטחוני: בנימין נתניהו (יו"ר), אלי כהן, יואב גלנט, יריב לוין, אבי דיכטר, רון דרמר, אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר. מאוחר יותר, נתניהו הודיע על מינויו של יוסי שלי, לשעבר שגריר ישראל בברזיל, למנכ"ל משרד רה"מ ואת יוסי פוקס למזכיר הממשלה.

30 שרים, מתוכם רק 5 נשים: ממשלת ישראל ה-37
30 שרים, מתוכם רק 5 נשים: ממשלת ישראל ה-37