גנץ תוקף: "חלק מחבריי סברו שעדיפות בחירות על פשרות"

יו"ר הכנסת מתח ביקורת על יעלון ולפיד: "מנהיגים צריכים לבחור מה נכון" • עמיר פרץ לפעילים: "תכינו השטח" לקראת כניסה לממשלה • מורדת ראשונה במפלגתו של גנץ: "לא אשב תחת המושחת מבלפור"

זמן צפייה: 00:39

אחדות בצל קורונה: יו"ר חוסן לישראל בני גנץ מתח היום (שישי) ביקורת על חבריו לסיעת כחול לבן, חברי הכנסת יאיר לפיד ומשה יעלון, ובפוסט בפייסבוק האשים אותם כי למרות שהציע חלופות, כדי שהמפלגה לא תתפרק - הם סירבו. לדבריו, "הגענו לצומת בה חלק מחבריי סברו שעדיפות בחירות על ניסיון להגיע לפשרות - גבי ואני, יחד עם שותפים רבים, החלטנו שאנחנו לא גוררים את ישראל לבחירות בשעת חירום שתימשך תקופה ארוכה והשלכותיה יהיו ארוכות טווח".

עוד כתב גנץ כי "ביום הזה אני שלם יותר מתמיד. אני שלם כי עשיתי את מה שהעם שלי צריך. לא אשקר - ההחלטה שלהם הייתה קשה עבורי, אך אני שלם באופן מוחלט עם הבחירה שלי. בעת הזו מנהיגים צריכים לבחור מה נכון ולשים את המשקעים והחשבונות האישיים הקיימים בצד". יו"ר חוסן לישראל פנה ללפיד ויעלון וכתב: "יאיר, בוגי, שאר חבריי מיש עתיד ומתל"ם, גם היום וגם בעתיד - דלתי תמיד תהיה פתוחה".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

"בשנה האחרונה יצאתי למסע לו היו שותפים יאיר ובוגי וחברים נוספים שהקימו ביחד איתנו את כחול לבן. אנשים ערכיים ופטריוטים, ישראלים שאוהבים את המדינה ודואגים לה מעומק נשמתם", המשיך גנץ. "הצעתי כל דרך בכדי שנישאר ביחד ונבחן את כל החלופות האפשריות. הצעתי להם שתפקיד יו"ר הכנסת יועבר אליי זמנית או לחלופין שנמנה את ח"כ מאיר כהן בתנאי שיתחייב לפרוש אם חלילה נתפצל. לצערי הם סירבו, ודקות אחרי שהגשתי אני את מועמדותי, הם בחרו לעזוב את כחול לבן. אם הייתה דרך אחרת היינו הולכים בה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נדבק בקורונה

הגבלות נוספות בדרך? נתניהו כינס דיון בנושא החמרת ההסגר

אושר בממשלה: עד 6,000 שקלים מענק לעובדים שפוטרו אחרי גיל 67

בתוך כך, יו"ר העבודה-מרצ, עמיר פרץ, שוחח הבוקר עם פעילים במפלגת העבודה, וביקש מהם ש"יכינו את השטח" לקראת כניסה לממשלה. הליכוד לפרץ ולח"כ איציק שמולי את תיק החקלאות ואת תפקיד סגן שר הרווחה. מנגד, ח"כ מרב מיכאלי הבהירה לפרץ כי לא תיכנס לממשלת נתניהו, ועל כן במרצ מעוניינים לצרף אותה לרשימתם.

ח"כ ע'דיר כמאל מריח, ממפלגתו של גנץ, היא המורדת הראשונה, שהודיעה כי לא תצטרף עם מפלגתה לממשלה: "מנהיגות עם יושרה נמדדת בעתות משבר. מנהיג לא בוגד בעקרונותיו ובציבור בוחריו. באתי לפוליטיקה בכדי להחליף את ממשלת הגזענות, השיסוי וממשלת חוק הלאום, ולא בכדי להיות שותפה לה! אני לא אשב יום אחד תחת המושחת מבלפור"


.

אמש פורסם בחדשות 13 כי ביום שלישי הגיע גנץ לפגישה בביתו של לפיד, שנמשכה כשעתיים, ובה ביקש מלפיד שיתפשר בדבר סוגיית מינוי מאיר כהן ליו"ר הכנסת. זאת, משום שגנץ הרגיש שמינוי זה יחליש את כוחו בתוך המפלגה ומול נתניהו.

לפיד לא היה מוכן להתפשר בעניין, ולכן גנץ, לאור התקדמות המשא ומתן לממשלת אחדות, החליט להגיש את מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת. נוסף על כך, גנץ הופתע כשלפיד סירב ללכת עם הסוגייה ל"קוקפיט".

יאיר לפיד ובני גנץ
יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: החדשות 13

לאחר מכן גילה גנץ שמסמכי הפיצול הוכנו מבעוד מועד - כלומר לפיד התכונן לתרחיש הזה. הדבר עורר כעס בקרב אנשי גנץ, שמנסים עדיין להעביר מסר לאנשי לפיד שלא ישרפו את הגשרים - כי יכול להיות שבעתיד יהיה צורך בשיתוף פעולה.

אתמול התייחס לפיד להחלטה לפצל את כחול לבן, בעקבות בחירתו של גנץ לתפקיד יו"ר הכנסת. "בני גנץ החליט היום לפרק את כחול לבן כדי לזחול לממשלה של נתניהו", הצהיר לפיד. "זו החלטה מאכזבת. מה שמוקם היום אינה ממשלת אחדות ולא ממשלת חירום, זו עוד ממשלה של נתניהו. בני גנץ נכנע היום ללא קרב, וזחל לממשלתו של נתניהו. הצטרף לבלוק הקיצוני-חרדי".

"רצנו יחד כי בני גנץ הסתכל לי בעיניים ואמר שהוא בממשלה הרעה הזו לא יישב, והאמנתי לו", המשיך לפיד. "יחד איתנו צעדו באמונה יותר ממיליון מצביעי כחול לבן. הם מרגישים היום נבגדים – בצדק. הקולות שלהם נגנבו, וניתנו במתנה לנתניהו".