המגעים להקמת ממשלה: גנץ לא שולל לחלוטין סיפוח בגדה המערבית

לפי בכירים ישראלים, יו"ר כחול לבן מוכן לשקול החלת ריבונות במתכונת מוגבלת באזורים שממערב לגדר ההפרדה. לדבריהם, גנץ הציג כמה תנאים בנוגע לאזורים שיסופחו, וכן לתזמון ואופן ביצוע ההליך

זמן צפייה: 04:46

אחדות בצל הקורונה: בזמן שכחול לבן והליכוד פועלים לחתום על הסכם קואליציוני עוד הלילה, מהמגעים להקמת הממשלה עולה היום (שבת) כי יו"ר כחול לבן בני גנץ לא שולל סיפוח של חלקים בגדה המערבית ומוכן לשקול סיפוח במתכונת מוגבלת באזורים שממערב לגדר ההפרדה - כך לפי מקורות ישראלים ששוחחו עם גנץ ועם גבי אשכנזי בימים האחרונים.

סוגיית הסיפוח היא המחלוקת המרכזית במגעים בין נתניהו לגנץ להרכבת ממשלה חדשה. לדברי אותם גורמים גנץ הציג כמה תנאים למהלך סיפוח שקשורים לשאלה מתי יבוצע מהלך כזה, מה יסופח וכיצד יבוצע הסיפוח.

לגבי השאלה מתי, התשובה הקצרה היא לא עכשיו. לדברי המקורות, גנץ רצה חצי שנה שבה לא מדברים על סיפוח אבל מוכן להתפשר על 4 חודשים. נתניהו רוצה מיד או לכל המאוחר עוד חודשיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו וגנץ נפגשו בירושלים: "חלה התקדמות במגעים"

טראמפ פיטר את הבכיר שדיווחו לקונגרס הוביל להליך ההדחה נגדו

הניסוי המוצלח של מכון ויצמן במערכת החדשה לבדיקות קורונה

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

לגבי השאלה מה יסופח - נתניהו רוצה סיפוח שמתחיל ממזרח ומתקדם מערבה. קודם כל בקעת הירדן וכל ההתנחלויות כולל המבודדות שמעבר לגדר ההפרדה. גנץ מוכן לשקול סיפוח שמתחיל ממערב ומתקדם מזרחה – קודם כל גושי ההתנחלויות שיישארו בידי ישראל בכל הסדר עתידי. גנץ מוכן לשקול סיפוח סמלי בגוש עציון או של מעלה אדומים. בניגוד לנתניהו גנץ גם מאוד מסתייג מסיפוח של בקעת הירדן – במיוחד בשל החשש להרס היחסים עם ירדן וביטול הסכם השלום. כמו כן גנץ מתנגד לסיפוח ההתנחלויות המבודדות.

לגבי השאלה איך יבוצע הסיפוח, גנץ מעוניין במהלך סיפוח שלא יסגור את הדלת בפני הסדר עתידי עם הפלסטינים וישאיר מרחב תמרון מדיני כשהוא יהיה ראש ממשלה.

לדברי המקורות, גנץ סבור שסיפוח צריך להתבצע רק לאחר עבודת מטה יסודית של מערכת הביטחון ותוך התחשבות בהמלצותיה. עד עכשיו מערכת הביטחון לא היתה כלל בתמונה.

כמו כן גנץ מאמין שסיפוח צריך להיות תוך התייעצות עם הקהילה הבינלאומית, עם מדינות ערב בדגש על ירדן וגן עם הפלסטינים. המקורות ציינו כי גנץ מתנגד לסיפוח חד צדדי ורוצה מהלך שיהיה חלק מהקשר רחב יותר של תהליך מדיני ויכלול גם צעדים בשטח עבור הפלסטינים – לדוגמא בשטח סי – בתמורה לאזורים שיסופחו.