מערכת הבחירות והאתגרים הביטחוניים: גנץ מתעקש שירוץ עד הסוף

כתב חדשות 13 התלווה לביקור של יו"ר כחול לבן בצפון, ושמע ממנו מה צפוי לחזבאללה במלחמה הבאה, כיצד לדעתו יש להתנהל מול ממשל ביידן והאם נפגע ממכתב הגנרלים. "לא מבינים נכון את המציאות"

זמן צפייה: 07:02

בחירות 2021: בעוד פחות מחודש - 27 ימים ליתר דיוק, יתקיימו הבחירות לכנסת ה-24. ולמרות שכחול לבן מדשדשת בסקרים ומגרדת את אחוז החסימה, היו"ר בני גנץ מתעקש: "אני ממשיך בשלי". כתב חדשות 13 התלווה היום (שני) לביקור של גנץ בעוצבת הגליל, ושמע ממנו האם נפגע ממכתב הגנרלים, מה צפוי לחזבאללה במלחמה הבאה וכיצד לדעתו יש להתנהל מול ממשל ביידן.

"לא נפגעתי מהמכתב של הגנרלים", אמר גנץ על המכתב שבו 130 בכירים בצה"ל לשעבר קראו לפרוש מהפוליטיקה. "זה מפריע, זה חברים קרובים, אבל זכותם להגיד את מה שהם אומרים. אני חושב שהם לא מבינים נכון את המציאות, ולכן אני נחוש להמשיך".

"אני ממשיך בשלי. זכותם של אנשים להגיד את מה שהם חושבים. לדעתי, הם לא חושבים נכון. אם אני לא אהיה כאן אחרי הבחירות, יהיה שלטון יחיד של נתניהו". ומה הוא משיב לכל מי ששואל אותו אם בכוונתו לפרוש? "תסתכלו מה אני עושה. פשוט ממשיך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הממשלה אישרה: עוצר לילי בפורים מיום חמישי עד ליום ראשון

אסון זיהום הזפת: בית המשפט צמצם את צו איסור הפרסום

אפקט החיסון: רק 2 מתחת לגיל 60 מתו מקורונה אחרי המנה השנייה

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

אמש התקיים דיון ראשון בהנהגה הישראלית על התנהלות ישראל מול ממשל ביידן בסוגיית הסכם הגרעין האיראני. בעוד שנתניהו מכוון למדיניות לעומתית לממשל האמריקני שמזכירה את ההתנהלות מול ממשל אובמה, גנץ מכוון לדיאלוג עם ביידן לשיפור ההסכם עם האיראנים.

"אני חושב שצריך לדבר איתם. הם בני ברית, הם משענת אסטרטגית וצריך לדבר איתם", אמר. "אבל, ישראל היא מדינה עצמאית והיא צריכה לשמר לעצמה את יכולת הפעולה והיא תעשה את זה. נדמה לי שלהם אין ידידה יותר גדולה מאשר אנחנו במזרח התיכון ולנו אין משענת אסטרטגית יותר גדולה מאשר הם עבורנו - וכדאי שנשמור את זה כך".

שר הביטחון בני גנץ בסיור בצפון
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ברקע הביקור באוגדה 91, כוונת נסראללה להיכנס לימי קרב מול צה"ל - כפי שהוא הראה בניסיונות הפיגוע האחרונים. "זה יכול לקרות בכל רגע נתון", התריע גנץ. "מספיק שתהיה איזו התרחשות טקטית שתתגלגל. משחקים איתנו משחקים, זה יכול להיגמר רע". במקרה של מלחמה או יום קרב, הסביר, צפוי "יום לא קל", ובכל זאת אמר כי מוטב להיות "בצד הישראלי של המפה".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בימים האחרונים החלו בכחול לבן להעלות הילוך לקראת הבחירות ולשכנע את הבוחרים להצביע עבורם, אחרת - נתניהו יעשה שינויים מרחיקי לכת עד שתקום ממשלה. המפלגה טוענת כי אם לא תעבור את אחוז החסימה, נתניהו יפטר את גנץ והשרים - מה שיגרום לביטול הממשלה הפריטטית, למינויו של אמיר אוחנה לשר המשפטים, להדחתו של היועץ המשפטי לממשלה - ולהשפעה ישירה על משפט נתניהו.

יש לציין כי רוב המשפטנים שהתייחסו לעניין הבהירו כי מדובר במהלך לא ריאלי, שכן חוק ממשלת החילופים יגבר על הכלל שראש ממשלה חייב להיות חבר כנסת - כך שלא ניתן יהיה לפטר את גנץ. מנגד, ישנם משפטנים שהודו כי העניין יכול להגיע עד להכרעה של בית המשפט העליון. מי שלא נתן עדיין את דעתו בנושא הוא היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.