גנץ: "כחול לבן תצביע בעד ההצעה לפיזור הכנסת"

יו"ר כחול לבן הודיע כי מפלגתו תתמוך בפיזור הכנסת, והאשים את נתניהו: "מפר הבטחות סדרתי - לא אותי הוא הוליך שולל, אלא את אזרחי ישראל". עוד קרא לרה"מ להעביר תקציב כדי למנוע בחירות

זמן צפייה: 13:02

יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע הערב (שלישי) כי בכוונת מפלגתו להצביע מחר בעד פיזור הכנסת. בהצהרה מיוחדת שנשא, הפנה גנץ אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה באי עמידה בהסכם הקואליציוני, ואמר: "הוא הבטיח אחדות, התחייב שלא יהיו טריקים ושינהל באחראיות את משבר הקורונה. אבל נתניהו לא מקיים - והציבור משלם".

"לא לי הוא שיקר", המשיך גנץ, "אלא לכם. לא אותי הוא הוליך שולל, אלא את אזרחי ישראל כולה". כאן, סיפר שר הביטחון על כמה פעולות שעשו חברי כחול לבן בכנסת, שלדבריו נאלצו לעמוד מול "אדם שמוכן להקריב את מטה לחמם של מיליוני מובטלים, נכים וקשישים", כלשונו.

"מיליוני אזרחים עומדים שבורי לב מול הרס מפעל חייהם. עסקים נסגרים, מאות אלפי מובלים מאבדים תקווה, משפחות נאבקות על קיומן ויותר ויותר אזרחים נקלעים למצוקה ולעוני - ובעת הזו מדינת ישראל לא מתוקצבת. לכן", הצהיר, "כחול לבן תצביע מחר בעד הצעה לפיזור הכנסת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

דוהרים לבחירות: הערב – גנץ ימסור הצהרה מיוחדת

ראש שירותי בריאות הציבור: "זו תחילתו של הגל השלישי"

השופטים אישרו: פרקליטי רה"מ יקבלו חומרי חקירה נוספים

יו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

גנץ נימק גם מדוע החליט להיכנס לממשלה, "בלב כבד ובלב שלם", וטען כי האיום של מגפת הקורונה הוא שהיווה עבורו גורם מכריע. "עשיתי זאת לאחר שלוש מערכות בחירות שלא איפשרו לי להקים ממשלה בהתאם לתפיסת עולמי. לא הייתה ממשלת 61 ללא נתניהו, והחלטתי למנוע מכולנו מערכת בחירות יקרה ומכוערת בזמן משבר בריאותי, כלכלי וחברתי".

"החלטתי לא לאפשר לנתניהו להחזיק לבדו בהגה השלטון", המשיך, "ולא היו לי אשליות בקשר אליו - הרי הכרתי את הרקורד שלו כמפר הבטחות סדרתי, אך חשבתי שאזרחי ישראל חשובים יותר מכל מנהיג, ושנתניהו יתעלה לגודלה ולצורכה של השעה. זה לא קרה".

עוד הוסיף והאשים את ראש הממשלה כי הוא "מצוי במסלול הישרדות אישי", וטען: "הסרגל היחיד על פיו מתקבלות אצלו החלטות הוא הניסיון להיחלץ מהמשפט הממתין לו מעבר לפינה. נתניהו החליט לפרק את הממשלה ולגרור את מדינת ישראל לבחירות. הדרך שבה הוא בחר היא אי אישור תקציב למדינת ישראל כפי שהוסכם".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

"ראש הממשלה אוהב להשוות אותנו לנאורות ולמצליחות שבמדינות העולם. תראו לי עוד מדינה שבה ראש הממשלה מונע תקציב ממדינתו, מעכב מינוי מפכ"ל, מונע מינוי פרקליט מדינה ומקפיא את הליכי החקיקה בכנסת - איפה זה קורה?"

"מול הפיגוע הכלכלי של מניעת התקציב, שמשמעותו איום על יציבותה הכלכלית של מדינת ישראל ועל פרנסתנו ועתיד ילדינו - לא אעמוד מנגד", הבהיר גנץ. "נתניהו התחייב להעביר תקציב באוגוסט - ולא עמד במילתו. הוא הבטיח בדצמבר - ושוב לא קיים. מישהו פה מאמין להבטחה נוספת שלו?"

לבסוף, ראש הממשלה החליפי ציין כי רק נתניהו יכול למנוע בחירות רביעיות, ובפנייה ישירה אמר לו: "נתניהו, נטל ההוכחה עליך. הבא מייד את התקציב לממשלה, דאג להעביר אותו ותבטיח את האחדות שאתה יודע רק לדבר עליה מול המצלמות. הפסק את השיסוי והפילוג".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס קבלת הפנים לטיסה המסחרית הראשונה של חברת ''פליי דובאי'' | צילום: לע''מ

בתום הנאום של גנץ, החלו להגיע תגובות מהמערכת הפוליטית. ראשון היה זה יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר שמסר: "‏נאום גנץ נגד רה"מ והליכוד הוא התחלת קמפיין הבחירות שלו. המתקפה האישית נגד נתניהו - שפל המדרגה. בזמן שהליכוד עובד רק למען הציבור בטיפול במשבר הקורונה, כחול לבן עובדים רק כדי שבני גנץ יהיה רה"מ. הם מפזרים את הכנסת ומפרקים את הממשלה, תוך כדי פגיעה באזרחי ישראל, בשביל גחמה פוליטית".

גם, ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שכזכור היה שותפו של גנץ עד שחזר לרשימת "יש עתיד", מסר: "בימים האחרונים קראתי לבני גנץ לשים את העבר מאחורינו ולהצביע אתנו על פיזור הכנסת. הערב הוא הודיע שיתמוך בהצעת החוק שלנו ואני מברך אותו על כך. חצי שנה אחרי הקמת הממשלה המנופחת והמנותקת לכולם ברור שנתניהו לא יכול להוביל את ישראל ליציאה ממשבר הקורונה".

 

חבר הכנסת משה בוגי יעלון, שגם כן היה חבר במפלגתו של גנץ עד שעזב, כתב: "בני, האזנתי לדבריך. הממשלה הזו איבדה את דרכה מיום הקמתה. היא נולדה בחטא והכשירה כהונת נאשם בפלילים. כעת צריך לפרק את הממשלה ומייד, לכונן ממשלת מעבר לתקופה קצובה ולהחזיר את ישראל למסלול. בחירות זו ברירת מחדל אחרונה. ניתן וצריך להחליף את נתניהו בכנסת הנוכחית. זו חובתך!".

יו"ר סיעת מרצ ח"כ תמר זנדברג התייחסה לדברים, ומסרה: "היום הזה היה צפוי מראש ברגע שגנץ מכר את ערכיו ונכנס לממשלה יחד עם נתניהו. הוא וחבריו בכחול לבן לא הקשיבו לאזהרות, וכעת הם עומדים חסרי אונים מול אדם נוכל ומושחת, מזגזגים בין צעדים ומחפשים את דרכם. מי שצריך להפיק את הלקח זה הציבור, שיצביע בפעם הבאה למפלגות שמייצגות תפיסת עולם ולא לפלקט ריק".

בני גנץ ויאיר לפיד
בני גנץ ויאיר לפיד | צילום: רויטרס

עוד לפני גנץ, היה זה נתניהו ששוב הבהיר כי הוא נגד פיזור הכנסת, ובהודעה מיוחדת שהוציא, אמר: "זה לא הזמן לבחירות - זה הזמן לאחדות. זה הזמן להמשיך להביא חיסונים, להמשיך את המלחמה הנחושה שלנו במחלת הקורונה, להמשיך לסייע לעסקים, לעצמאים, לאזרחים".

בהמשך, ראש הממשלה האשים את יאיר לפיד ונפתלי בנט, וטען כי "בכחול לבן נגררים אחרים". לטענתו, ללפיד ובנט "לא אכפת שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם, ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכל בצד".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2012011949' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "זה לא הזמן לבחירות"' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1606845027/6h-esx_jucxne.png' kid='1_2pd4rnly' kid='1_2pd4rnly' duration='58'']