לקראת פיזור הכנסת: בליכוד מסרבים להאריך את תקנות יו"ש

באופוזיציה מעדיפים שהתקנות יוארכו אוטומטית לחצי שנה, שכן אם יאושרו בכנסת הם יוארכו לחמש שנים - וכך לפיד יוכל להקים ממשלה בתמיכת ח"כים ערבים. שקד רוצה שבנט ירוץ שוב בראשות ימינה, אך בסביבתה אומרים כי אם זה לא יקרה - היא תוביל את המפלגה

20220509151610 Noam8901
חברי האפוזיציה במליאה | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

השבוע הקרוב צפוי להיות האחרון של הכנסת ה-24, ומחר (ראשון) יעלה החוק להתפזרותה בדיון שייערך בוועדת החוקה. ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש אתמול עם שרת הפנים איילת שקד, לראשונה מאז ההודעה של בנט על פיזור הכנסת שתפסה את שקד במרוקו, ובסביבת השניים אומרים כי הפגישה הייתה טובה וכי הם ייפגשו שוב בתחילת השבוע. שקד רוצה שבנט ירוץ שוב בראשות ימינה, אך בסביבתה אומרים כי אם זה לא יקרה - היא תוביל את המפלגה.

בתוך כך, בליכוד מסרבים להאריך את תקנות יהודה ושומרון לפני פיזור הכנסת, מכיוון שאם הכנסת תתפזר התקנות יוארכו אוטומטית רק לחצי שנה, לעומת חמש שנים אם יאושרו בכנסת, וכך שר החוץ יאיר לפיד, שייכנס בקרוב למשרד ראש הממשלה, לא יוכל להקים ממשלה עם ח"כים ערבים מכיוון שלא יהיה רוב לתקנות. כזכור, חוסר היכולת להעביר את החוק היה במידה רבה הקש ששבר את גבה של הממשלה הנוכחית.

נפתלי בנט ואיילת שקד
נפתלי בנט ואיילת שקד | צילום: רויטרס

חלק נוסף לא מבוטל מהמו"מ בין הקואליציה לאופוזיציה נוגע גם למיליונים שהמפלגות רוצות להוסיף לעצמן לתקציב הבחירות. הליכוד שנמצא בחובות כבדים מבקש להגדיל את יחידת המימון, כך שעל כל ח"כ המפלגה תקבל 1.8 מיליון שקלים במקום כ-1.4 מיליון.

בנוסף דורשים בליכוד לפרוס את החובות הקיימים לכמה שנים, ולחוקק חוק שייקבע כי התקציב החדש שיקבלו לא יצטרך ללכת לכיסוי חובות העבר אלא יוכל לשמש את המפלגות במערכת הבחירות הנוכחית. כמעט כל המפלגות זקוקות מאוד לכסף, כאשר לליכוד יש את החובות הגדולים ביותר ואת מספר הח"כים הגדול ביותר - לכן זה הכי קריטי עבורם.

בנט ולפיד עם טופורובסקי במליאת הכנסת
בנט ולפיד עם טופורובסקי במליאת הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

המגעים בין הקואליציה לאופוזיציה התפוצצו השבוע, כשלא הצליחו להסכים על חוקים נוספים שיקודמו לפני פיזור הכנסת ובתקופת הבחירות. האופוזיציה דרשה שלא יעלו חוקים ללא הסכמתה, ובקואליציה סירבו. יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי העביר מסר לפיו אם לא יסכימו להתפשר בעניין הזה, פיזור הכנסת יקודם עוד השבוע במסלול העוקף לוועדת הכנסת, באמצעות ועדת החוקה שתביא חוק פיזור מטעמה.

נפתלי בנט וניר אורבך
נפתלי בנט וניר אורבך | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בוועדת הכנסת שולט היו"ר ניר אורבך, שפרישתו מהקואליציה הייתה המסמר האחרון שסתם את הגולל על הממשלה, וההערכה בקואליציה היא כי הוא ינסה למשוך את הזמן עד להעלאת החוק להתפזרות הכנסת כדי לנסות ולהקים ממשלה חלופית כבר בכנסת הנוכחית.

ההערכה היא כי בסופו של יום גם אורבך יבין שאופציה של ממשלה חלופית היא בעלת סיכויים מאוד נמוכים, ומרגע שהוא יוותר על האופציה של ממשלה חלופית, החקיקה שתביא לפיזור הכנסת והחקיקות הנלוות, בהן חוקי המימון של המפלגות, צפויות לעבור בכנסת, ואז מערכת הבחירות לכנסת ה-25 תצא לדרך באופן רשמי.