לקראת פיזור הכנסת: בנט ייפגש היום עם שקד

לאחר שהמריאה אמש בחזרה לישראל ממרוקו, שרת הפנים שהייתה אחת הנפגעות העיקריות מהמהלך של ראש הממשלה שהוביל לפירוק הקואליציה צפויה להגיע טעונה לפגישה. בשבוע הבא צפויה לעבור החקיקה שתביא לפיזור הכנסת - ואז מערכת הבחירות תצא לדרך באופן רשמי

זמן צפייה: 01:25

לראשונה מאז ההכרזה על פיזור הכנסת, ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי להיפגש היום (שישי) עם שרת הפנים איילת שקד, אחת הנפגעות העיקריות מהמהלך של בנט, שהמריאה אמש בחזרה לישראל ממרוקו. השניים נוהגים להיפגש באופן קבוע בימי שישי - אך הפעם הפגישה עשויה להיות טעונה יותר.

בקואליציה ינסו בשבוע הבא להתניע את היוזמה בוועדת החוקה לפיזור את הכנסת בהליך שיעקוף את ועדת הכנסת, בה שולט ח"כ ניר אורבך, אך ככל הנראה לא יהיה בזה צורך וההערכה היא כי בסופו של יום גם אורבך יבין שאופציה של ממשלה חלופית היא בעלת סיכויים מאוד נמוכים.

מרגע שאורבך יוותר על האופציה של ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, החקיקה שתביא לפיזור הכנסת והחקיקות הנלוות, בהן חוקי המימון של המפלגות, צפויות לעבור בכנסת, ואז מערכת הבחירות לכנסת ה-25 תצא לדרך באופן רשמי.

ח''כ ניר אורבך
ח''כ ניר אורבך | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כזכור, אתמול הודיע יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, כי ביום ראשון הוא יכנס את הוועדה להכנת הצעות "חוק הנאשם", שאמור למנוע את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, ובנוסף בהמשך הדיון יעלה החוק להתפזרות הכנסת. שני הדיונים יתקיימו בהתאם לסעיף 80 בתקנון הכנסת, כאשר הדיון על חוק הנאשם יחל בשעה 9:00, והדיון על החוק להתפזרות הכנסת יחל בשעה 11:00.

המהלך למעשה מהווה ניסיון של הקואליציה לעקוף את יו"ר ועדת הכנסת אורבך, שהודיע על פרישה מהקואליציה והוביל להחלטת רה"מ נפתלי בנט לפזר את הכנסת, כך שהחוק יקודם בוועדת החוקה ולא בוועדת הכנסת, במסגרת ההליך שבו ועדה יכולה לקדם הצעת חוק מטעמה ישר לקריאה ראשונה. בסביבתו של קריב אומרים כי אין בכוונה לקיים הצבעה על חוק הנאשם ביום ראשון, אלא רק לדון בחוק.

Dst06015
חה''כ גלעד קריב, יו''ר ועדת החוקה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) התייחס הבוקר בריאיון לרשת ב' לכינוס ועדת החוקה ביום ראשון, ואמר: "גם כאשר הם בקריסת מערכות מוחלטת פועלים בקואליציה כנגד כללי הכנסת היועץ המשפטי. להגיד 'רק ביבי' זה לא בסדר ולהגיד 'רק לא ביבי' זה בסדר?".

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר

בתוך כך, במפלגת הציונות הדתית הודיעו הבוקר על הקמת ועדה ציבורית שתסדיר ותפקח על הליך הפריימריז במפלגה. במפלגה אומרים כי הפריימריז הקרובים יהוו צעד נוסף לאחדות כלל הגורמים בציונות הדתית, כאשר המטרה בקרב חלק מהגורמים היא להתאחד עם מפלגת "עוצמה יהודית" בראשותו של ח"כ איתמר בן גביר, אשר רצה בסיעה משותפת עם הציונות הדתית בבחירות האחרונות.

ג'ידא רינאוי-זועבי ויאיר לפיד
ג'ידא רינאוי-זועבי ויאיר לפיד

החלטתם של רה"מ בנט ורה"מ החליפי לפיד על פיזור הכנסת לוותה בדרמה גדולה, ואמש נחשפו במהדורה המרכזית ההצעות שקיבלה ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ, על מנת שתתפטר מתפקידה - מהלך שהיה אמור לסייע בייצוב הקואליציה.

ביום שני נפגשה רינאוי-זועבי להיפגש עם ראש מועצת כפר קאסם, על מנת לסכם שהיא תעבור לעבוד עבור קרן ישראלית-אמריקנית גדולה, שעוסקת בפילנתרופיה וביחסי יהודים-ערבים. במהלך הפגישה יצאה ההודעה של בנט על פיזור הכנסת, ולאחר מכן מנסור עבאס, השר עיסאווי פריג' ונוספים רצו מהר ללשכת שר החוץ לפיד ואנשיו בבקשה ששר החוץ לפיד יעשה מעין "רוורס" בהודעה - הוסבר להם שאין אפשרות כזאת.

אחרי זועבי אמור היה להתפטר גם מאזן גנאים. לפי מקורות, הוא קיבל את ההצעה הבאה: מימון משכורת באמצעות התנועה האיסלאמית עד לריצה לבחירות המקומיות בסכנין; רע"מ תתמוך בו בבחירות הללו וגם תנכס עבורו הישגים נאים. גנאים התנה זאת בכך שזועבי תתפטר קודם. כלומר, לאחר אותה פגישה - זועבי אמורה הייתה אמורה להתפטר, אחריה גנאים ואז הוקאליציה אמורה הייתה להתייצב, אך בנט הקדים את כולם.