ממשלת בנט-לפיד משחקת בכאילו - וזה רק עניין של זמן

סילמן פרשה, ח"כים בימינה דורשים דרישות כשהם יודעים שאין להם שום אפשרות להתממש, רע"מ עושה שרירים בזמן שעבאס לא כל כך מעוניין ונתניהו יודע שאין לו באמת ממשלה חלופית. כנס הקיץ של הכנסת יוצא היום לדרך, אבל התוצאה די ברורה. השאלה שנותרה רק היא מי יהיה ראש ממשלת המעבר • דעה

זמן צפייה: 04:48

כמעט שנה חלפה מאז הושבעה ממשלת בנט-לפיד. תקציב דו-שנתי אמנם עבר, אך החריקות היו ורק החריפו. הממשלה המוגדרת ממשלת השינוי נמצאת כעת על זמן שאול עם פתיחת כנס הקיץ שייצא אחר הצהריים (שני) לדרך.

יו"ר הקואליציה עידית סילמן פרשה ובמקומה נכנס לתפקיד בועז טופורובסקי ליו"ר בפועל (בניגוד להסכם הקואליציוני יש לומר שחייב מינוי של יו"ר קואליציה מהגוש של בנט), ח"כ שירלי פינטו משגרת איומים שהיא הבאה בתור אם לא תקבל את מבוקשה (כשהיא יודעת שאין שום סיכוי לממש את דרישותיה שמחייבות תקציבי ענק), ח"כ ניר אורבך הגיש רשימת דרישות וחלקן כבר מומשו, אבל ספק גדול שהן באמת מספקות אותו.

ח''כ עידית סילמן
כבר פרשה. מישהו יצטרף? סילמן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

כל יום שיחלוף, הסיכוי שלחבר נוסף בקואליציה יימאס מהממשלה הולך וגדל. הקואליציה נותרה ללא רוב, חוקים שדורשים רוב של 61 לא יעלו כלל להצבעה (זו גם הסיבה ששר האוצר ליברמן מקדם כעת תקציב חד-שנתי בניגוד לתכנון משום שהוא דורש רוב רגיל) וגם על חוקים שדורשים רוב רגיל, הקואליציה תצטרך להילחם עד זב דם.

ומה עם מנסור עבאס? הוא אולי האדם האחרון שהיה רוצה לראות את הקואליציה הנוכחית מתפרקת. זה לא מונע מאנשיו ברע"מ ובמועצת השורא, שפחות מעוניינים בהיצמדות לקואליציה, להפעיל עליו לחץ כביר לפרוש.

מנסור עבאס רע''מ מליאת הכנסת
האחרון שהיה רוצה לראות שהקואליציה מתפרקת. מנסור עבאס | צילום: צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האופוזיציה טרם החליטה אם להתקדם במלוא הכוח עם חוק לפיזור הכנסת. נכון לעכשיו, הוא נמצא על סדר היום בדיוני המליאה המתוכננים ליום רביעי הקרוב. יש לזכור שמדובר רק בקריאה טרומית ועד יום רביעי יש זמן לעבאס ולאנשיו לעשות פרסה ומזה גם האופוזיציה חוששת משום שאם החוק לא עובר בטרומית, האופוזיציה לא תוכל להעלות אותו במשך חצי שנה.

נתניהו מצהיר פומבית כי יש לפעול להקמת ממשלה חלופית עוד בכנסת הנוכחית ולטענתו גם יש את האפשרות לעשות זאת. אין באמת אפשרות, לנתניהו אין 61 ובפועל הוא מעוניין בבחירות. הגדיל לומר אמש ח"כ מיקי זוהר מהליכוד שצריך ללכת לבחירות, בניגוד לדעתו הפומבית של ראש מפלגתו.

בנימין נתניהו
רוצה בחירות. נתניהו

לממשלה שתצטרך להילחם על כל הצבעה כשהיא לא מחזיקה ברוב, אין באמת אפשרות לשרוד ולא נותר לה אלא לשחק בכאילו. אני מניח שגם הם יודעים שזמנה של הממשלה עומד להסתיים. רק שאלה אחת באמת נותרה פתוחה - מי יהיה ראש ממשלת מעבר? התשובה תלויה במי שיצביע בעד פיזור הכנסת אם וכאשר.