הקואליציה והאופוזיציה סיכמו: הכנסת תפוזר עד רביעי בלילה

לאחר שהגיעו להסכמות כי לא יקודמו חוקים שישנו את כללי הבחירות, החוק להתפזרות הכנסת צפוי לעבור בקריאה ראשונה. חוק הנאשם וחוק הגבלת כהונה לראש ממשלה לא יקודמו, ובנוסף הוסכם כי יוגשו חוקים בהסכמה לתקופת פגרת הבחירות

זמן צפייה: 06:06

בדרך לבחירות: הקואליציה והאופוזיציה סיכמו הערב (שני) כי הכנסת תפוזר עד יום רביעי בלילה, לאחר שהגיעו להסכמות כי לא יקודמו חוקים שישנו את כללי הבחירות. בנוסף הוסכם כי יוגשו חוקים בהסכמה לתקופת פגרת הבחירות, וכי מימון המפלגות יגדל במיליוני שקלים.

בין היתר, הוסכם כי חוק הנאשם, שאמור למנוע את הטלת מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, לא יקודם, כמו גם החוק להגבלת כהונה לראש ממשלה לשמונה שנים. גם הורדת אחוז החסימה לא תקודם, אך הוסכם לקדם את רפורמת "נפש אחת" לנכי צה"ל הסובלים מפוסט-טראומה, ואת מענקי האומיקרון לעצמאים.

בינתיים במליאת הכנסת מנסים להתחיל עם מה שכן מסכימים עליו, כאשר מדובר בשורה של חוקים שיש הסכמה עקרונית להעביר אותם לפני פיזור הכנסת. מסתמן שהחוק להתפזרות הכנסת יעלה להצבעה עם מועד הבחירות שייקבע ל-1 בנובמבר, בנוסף להסתייגות שתקבע שהבחירות ייערכו ב-25 באוקטובר - וההצעה שתקבל את הרוב תתקבל.

באופוזיציה ובקואליציה ניסו הערב להגיע להסכמות על אילו חוקים יעברו במכסה, מכיוון שכל מפלגה רוצה לרשום הישגים. קרב מרכזי התנהל סביב רפורמת הטלפונים הכשרים של השר יועז הנדל. הקואליציה, כחלק מההסכמות עם האופוזיציה, רצתה לאפשר העלאת חוק של משה ארבל מש"ס שמבטל את הרפורמה, ואם לא - שהנדל יודיע על דחיית הרפורמה בחצי שנה. הנדל סירב בתוקף.

כמות החוקים שמנסים להעביר כעת להעביר בכנסת מראה כמה דברים היו תקועים לא מסיבות ענייניות. אחת הרפורמות הכלכליות הכי חשובות, שצפויות להיתקע בעקבות חוסר ההסכמות, נוגעת לחוק המטרו, שעוסק ברכבת התחתית שתקיף את כל גוש דן, שהחרדים לא מעוניינים להעביר כדי לא להעניק הישג לשר האוצר אביגדור ליברמן.

ראש הממשלה נפתלי בנט כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו: "אני פונה כאן לחברי האופוזיציה ולראשיה: אל תפילו את חוק המטרו. אל תמנעו מישראל מטרו כל כך חיוני. ישראל היא מדינה מודרנית שאין לה מטרו כמו בניו-יורק, פריז או לונדון, לכן אנחנו סובלים מפקקים אינסופיים. אין כאן ימין ושמאל".

"אף אחד לא באמת יקבל קולות מהציבור מ'קרדיט' של העברת החוק. אם החוק לא יעבור כעת, זה יידחה בשנים רבות והילדים של כולנו ישלמו את המחיר. בכל פעם שנהיה בפקקים, הישראלים יזכרו שכמה פוליטיקאים קטנים מנעו מהם את המטרו מסיבות תמוהות. תנו למטרו להתקדם".

יאיר לפיד ואשתו ליהיא
יאיר לפיד ואשתו ליהיא | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בתוך כך, בין היחידה לאבטחת אישים ללשכתו של יאיר לפיד יש כבר תיאומים בנוגע לסוגיות שהתעוררו לגבי בני משפחתו, כאשר רעייתו של לפיד תהפוך למאובטחת באופן צמוד, ילדיו הבגירים לא יאובטחו, וסוגיית מעון ראש הממשלה עדיין פתוחה. לפיד רוצה לעבור לבלפור, אך בשב"כ טוענים שהמעון לא מוכן, ונבחנת האפשרות לעבור למשרד אחר בירושלים, אך עדיין אין הסכמה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2706222034' autoplay='0' credit='' desc='שר האוצר ליברמן במהדורה המרכזית: "אין שום קשר בין ציונות לסמוטריץ′"' poster='' kid='1_lo355c3a' duration='']

שר האוצר ליברמן אמר היום כי העלות המוערכת לפי משרדו לקמפיין הבחירות הקרובות היא 2.4 מיליארד שקל. "אני מקווה שמי שאחראי לפיזור הכנסת ישלם את המחיר בבחירות", אמר ליברמן, "עקבתי אחרי דיוני הכנסת, חלק מהדברים בלתי סבירים ובלתי אחראים. זה פשוט להקריב את האינטרס של המדינה על המזבח בעבור קמפיין פוליטי".

ישיבת הקבינט ביום ירושלים, בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במה שנראה כמו השבוע האחרון שלו כראש ממשלה, נפתלי בנט קיים הערב מפגש עם פעילי מפלגת ימינה, ואמר להם כי הוא מתכוון כרגע להמשיך כראש ממשלה חליפי. "אטפל בסוגייה האיראנית, ואנחנו ממשיכים", אמר בנט, "נעדכן בקרוב על דרך הפעולה".

"לא שינינו את הערכים שלנו", הוסיף בנט, "לדוגמא, קיבלנו את החלטה לקיים את מצעד הדגלים כמתוכנן ועוד. כשאנחנו ביחד - אי אפשר לשבור אותנו. ממשלת ביבי-בן גביר-סמוטריץ׳ לא טובה לישראל, אסור לאפשר לזה לקרות, ואני אומר זאת כאיש ימין. גם הפוך זה לא טוב".

"לחלק גדול מהעם היה מאוד קשה ואני לא מתווכח עם התחושה הזאת", סיכם בנט, "לא צריך להיות אזרח אחד במדינה שנכנס לדיכאון בגלל הממשלה הנבחרת - לא משנה מאיזה צד היא. הקו שצריך צריך להיות - אחדות רחבה. כן, גם עם הקצוות. אם הם מסכימים להניח בצד ויכוחים אידיאולוגיים ולהתמקד בעשייה. האחדות מוציאה את הטוב מהאדם. עכשיו זה זמן לאחדות".