בנט: "בליכוד החליטו לקחת ג'ריקנים ולשרוף את המדינה"

תקנות יו"ש עברו פה אחד בממשלה, ובפתח הישיבה ציין רה"מ שנה להקמת הממשלה ואמר: "אפשר להכריז - ביחד הצלחנו". בתוך כך, מס' 6 ברע"מ התפטר מהרשימה, ובקואליציה מקווים כי המהלך עשוי להכשיר את הקרקע להתפטרותו של ח"כ גנאים

זמן צפייה: 09:30

ראש הממשלה נפתלי בנט ממשיך היום (ראשון) בניסיונותיו לייצב את הקואליציה, ונועד שוב עם ח"כ ניר אורבך, שהעביר לו בימים האחרונים מסר כי הממשלה בהרכב הנוכחי מיצתה את עצמה, לאחר שאיבדה את הרוב בכנסת, וביקש מבנט להציג לו אופק ואת הדרך שלו למנוע בחירות.

בישיבת הממשלה אושרו פה אחד תקנות יו"ש, ורה"מ בנט התייחס להתנגדות הליכוד לחוק ואמר: "הם החליטו לקחת ג'ריקנים ולשרוף את המדינה - זו פעם ראשונה שאופוזיציה הופכת להיות אופוזיציה למדינה. הם מוכנים לשרוף הכל העיקר שנעביר להם את השלטון".

שר המשפטים גדעון סער אמר: "חיוני להעביר את החוק לפני סוף יוני על מנת למנוע תוהו ובוהו משפטי שיפגע בליבת האינטרס הלאומי וגם בהרבה מאוד אזרחים ישראלים. במועד המתאים, כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים - נביא את זה גם לכנסת".

ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, עלאא ג'בארין, מס' 6 ברשימת רע"מ, התפטר הבוקר מהרשימה. במפלגה לא רצו שהוא ייכנס לכנסת במקרה שח"כ מאזן גנאים יתפטר, מכיוון שהוא לא נתפס כתומך בקואליציה, לעומת הבא אחריו ברשימה. בקואליציה מקווים כי המהלך עשוי להכשיר את הקרקע להתפטרותו של גנאים.

עטא אבו מדיגם, מס' 7 ברשימה, טרם הגיב לדברים, ובסביבתו אומרים כי עוד מוקדם לדבר על זה כל עוד גנאים לא התפטר. יש לציין כי אבו מדיגם הוא תושב רהט, ולמפלגה חשוב שיהיה נציג מהנגב בכנסת, לאחר מותו של סעיד אלח'רומי. אבו מדיגם הוא סגן ראש העיר וממלא מקומו, ובעוד כשלושה חודשים יעבור לתפקיד ראש העיר בפועל.

ד"ר יאסר חוג'יראת, מס' 8 ברשימה, אמר היום לחדשות 13: "אני מוכן לכנסת, עדיין לא קבלתי עידכונים אם כן זה יתממש אבל בנתיים אנחנו רואים את המצב בממשלה ולי יש מספיק ניסיון כדי להמשיך בממשלה הזו, כי אני רואה בה הזדמנות מצויינת לכל תושבי המדינה. נחכה ונראה איך יתקדמו הדברים".

ח''כ מאזן גנאים מרע''מ
ח''כ מאזן גנאים מרע''מ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס רה"מ בנט לציון שנה לכהונת הממשלה ואמר כי "נדמה לי שכל מי שישר עם עצמו יודה, שזו ממשלה מהטובות שידעה המדינה, הנשענת על קואליציה מהקשות שידעה הכנסת. ממשלה זו הוציאה את המדינה משיתוק לצמיחה, מחולשה להרתעה, מכאוס לנורמליות".

"את הממשלה הזאת אסור להפסיק", אמר בנט, "מוכרחים להמשיך להילחם, למען הציבור הישראלי. הממשלה שלנו עשתה בשנה אחת מה שלא עשו ממשלות בעשר שנים. ירשנו קריסה כלכלית והבאנו לצמיחה של 8.1% - הגבוהה בעולם המתקדם. ירשנו אבטלה המונית, החזרנו את המוני המובטלים לפרנסה ולתעסוקת שיא".

"ירשנו דרום בוער מרקטות חמאס ומבלוני תבערה", הוסיף בנט, "הענקנו לילדי שדרות והדרום את השנה השקטה ביותר שהיתה להם כל החיים. ירשנו העברת מזוודות דולרים לחמאס, הפסקנו מיד נוהג בזוי זה. ירשנו הזנחה פושעת מול אלימות בחברה הערבית, הורדנו את מקרי הרצח והירי ב-40%. הצלנו חיי אדם".

ישיבת הקבינט ביום ירושלים, בנט
ראש הממשלה נפתלי בנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר ראש הממשלה: "ירשנו התקפלות מתובהלת במצעד הדגלים בשנה שעברה. השנה, אישרנו השנה את המצעד מבלי למצמץ - כי זו ריבונות ישראל. בכך, הרמנו מחדש את רוח העם וכן, את ההרתעה. ירשנו גירעון ענק שאיים על עתיד ילדינו, הורדנו אותו לאפס. ירשנו שוקת שבורה וייאוש מול איראן, והבאנו לשינוי היסטורי במאבק מולה. ירשנו שיתוק מוחלט בשירות הציבורי, והבאנו כולנו לפריחת הפעולות למען האזרח".

"אפשר להכריז - ביחד הצלחנו. אני מודה שזו לא הממשלה שרובנו דמיינו מראש. אבל דווקא מול אלטרנטיבה של המשך התנצחות וכאוס - גילינו שלעבודה המשותפת יש כח. הוכחנו שאנשים עם דעות שונות, לפעמים אפילו מנוגדות, מסוגלים לעבוד יחד למען המדינה. את כל ההישגים שמניתי הבאנו כולנו ביחד".

בנט לפיד גנץ כנסת ממשלה
בנט, לפיד וגנץ במליאה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"בראש ובראשונה אני מבקש להודות לחברי ושותפי שר החוץ יאיר לפיד, ממנו אפשר ללמוד שיעור במידות. לכל ראשי המפלגות: שר המשפטים גדעון סער, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר הבריאות ניצן הורוביץ, וליושב ראש רע"ם, ח"כ מנסור עבאס. עברנו מתרבות ה'אני' לתרבות ה'אנחנו'".

"אני יודע שיש שלועגים לכך שאנחנו ממשיכים להילחם על קיום הממשלה למרות כל המהמורות ולמרות המכות הלא קטנות שספגנו. אבל להילחם למען המדינה שלך זה לא נלעג, זה נשגב! ובכלל, אני מעדיף שחלקנו יהיה עם הלוחמים ולא עם הלועגים".

"אנחנו לא מוותרים על המדינה שלנו", סיכם בנט, "אנחנו לא מוותרים על האפשרות של שיתוף פעולה בין אנשים עם דעות שונות, שאוהבים את המדינה באותה מידה. אנחנו לא מתייאשים ולא נשברים. פשוט לא נשברים. אין לנו את הלוקסוס להישבר, כי אין לנו ארץ אחרת. אני מאחל לכולם מזל טוב - לשנה לממשלה".

יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד | צילום: ניב מוסמן, לע''מ

שר החוץ יאיר לפיד אמר בפתח ישיבת הממשלה: "הממשלה הזו שווה שילחמו בשבילה, ואנחנו נלחם בשבילה. היא הדבר הנכון למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. אין דבר יותר קל מלהרוס, אין דבר יותר קשה מלבנות. כדי להקים את הממשלה הזו לקחנו אחריות. מי שינהג עכשיו בחוסר אחריות - צריך לדעת שהציבור הישראלי יבוא איתו חשבון".

"לפני שנה מדינת ישראל עמדה בצומת בין הפחד לתקווה", הוסיף לפיד, "הפחד מנסה לחזור לחיינו, אבל בחרנו בתקווה. הממשלה הזו היא לא ניסוי. היא הדרך היחידה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, ועל עוצמתה של מדינת ישראל".