חוקי נתניהו וסוגיית פינוי מאחזים: האתגרים של ממשלת לפיד-בנט

הממשלה החדשה שתושבע ביום ראשון צפויה להתמודד עם סוגיות משמעותיות, בהן סעיף צינון לנתניהו שאינו זוכה להסכמת ימינה, קביעת זהות רה"מ של ממשלת המעבר, ומניעת סבב הסלמה נוסף מול עזה

זמן צפייה: 13:29

לאחר שהציגו מוקדם יותר היום (שישי) את ההסכמים הקואליציונים, ממשלת לפיד-בנט צפויה להשבע ביום ראשון הקרוב, כאשר לממשלה החדשה צפויים מספר אתגרים משמעותיים כבר בתחילת דרכה.

כך למשל, בהסכם הקואליציוני בין המפלגות יש עתיד ותקווה חדשה, ישנה התייחסות לחקיקה שתוכנה הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות או שמונה שנים, וכן חוק צינון שיחול על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועשוי למנוע ממנו מלהתמודד לכנסת. עם זאת, נכון לעכשיו, מפלגת ימינה מתנגדת לחוק, זאת לצד ספק רב אם החוק יעבור את המבחן המשפטי והפוליטי יחד.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

הוריו של קצין המודיעין שמת בכלא לרמטכ"ל: "העצמת את כאבינו"

דיווח: נער פלסטיני בן 15 נהרג בעימותים עם צה"ל

המשטרה אישרה – מצעד הדגלים יתקיים ואף יעבור ברחבת שער שכם

נפתלי בנט ויאיר לפיד
נפתלי בנט ויאיר לפיד | צילום: חדשות 13

בנוסף, לממשלה החדשה צפויים גם אתגרים משמעותיים בתחום המדיני, כאשר במשרד הביטחון נערכים לפינויו של המאחז אביתר, בעוד שהמשטרה כבר ביקשה סיוע מכוחות צה"ל לצורכי הפינוי. בתור ראש ממשלה, בנט, שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, יצטרך להעניק גיבוי לשר הביטחון בני גנץ אשר נחוש לפנות את המאחז.

בנוסף, גם סוגיית מצעד הדגלים עדיין עומדת על הפרק, שכזכור מוקדם יותר היום המשטרה אישרה את קיומו ברחבת שער שכם. ישנו חשש כי המצעד עלול להוביל לסבב לחימה נוסף מול רצועת עזה, זאת בזמן שישראל נמצאת בעיצומו של תהליך משא ומתן בקהיר לצורך הסדרה מול ארגון הטרור חמאס.

זאת ועוד, באגף השמאלי של ממשלת האחדות חוששים ממידת השפעתם בכל הקשור לזכות הוטו של יאיר לפיד, כאשר גם ליו"ר ימינה בנט יש זכות כזו וביכלתו לסכל מהלכי חקיקה שאינו מעוניין בהם. בעקבות כך, ישנם פערים בין מפלגות השמאל לגבי הכוח שלהם בעניין זכות הוטו.

מירב מיכאלי, נפתלי בנט
מירב מיכאלי ונפתלי בנט במליאת הכנסת בזמן הבחירות לנשיאות | צילום: ערוץ הכנסת

סוגיה נוספת עוסקת בסעיף זהות ראש ממשלת המעבר, זאת אם תקציב המדינה לא יעבור בתוך 145 ימים כפי שכתוב בהסכם הקואליציוני בין המפלגות ימינה ויש עתיד. כפי שמסתמן, בנט אמור להשאר להיות ראש הממשלה, אך גורמים פוליטיים מסרו כי יש עתיד ביקשה להשאיר את העניין הזה עמום. כמו כן, לפי סעיף נוסף שמופיע בהסכם הקואליציוני, בתוך 30 ימים מאז הוקמה ממשלת האחדות, יתקיים דיון לגבי זהותו של ראש ממשלת המעבר. 

בתוך כך, עם הליכתו של ראש הממשלה נתניהו לאופוזיצה, יש בכוונתו לכנס את חברי מרכז הליכוד על מנת לקיים פריימריז מהירים במטרה לשמר את מעמדו כיו"ר מפלגת הליכוד. מולו צפויים להתמודד שר הבריאות יולי אדלשטיין וחבר הכנסת ניר ברקת. בנוסף, נתניהו מתכוון להמשיך לנסות להפיל את ממשלת האחדות ולהוביל את המפלגה בבחירות הבאות.

נתניהו, המוסד
נתניהו בטקס חילוף ראשי המוסד | צילום: קובי גדעון, לע''מ

בד בבד, יו"ר רע"ם מנסור עבאס הצליח לרשום הישג חסר תקדים כאשר הבטיח במסגרת ההסכמים הקואליציוניים 30 מיליארד שקלים לחברה הערבית בפריסה של חמש שנים. כמו כן, עבאס עשה היסטוריה לאחר שהכניס לראשונה את מפלגתו הערבית לקואליציה. לצד זאת, נשארה סוגיה אחת שאינה פתורה, והיא כיצד ינהגו חברי המפלגה בכל הקשרו להצבעות בנושא קהילת הלהט"ב.