תמה מלאכת הרכבת הממשלה: נחתמו כל ההסכמים הקואליציוניים

יומיים לפני שתושבע הממשלה ה-36, ימינה ויש עתיד חתמו על ההסכמים - זאת שעות בודדות לאחר שכל מפלגות "גוש השינוי" עשו כן. בנט: "אתגרים כבירים ניצבים בפנינו - נעבוד למען כל הציבור"

זמן צפייה: 02:39

ימינה ויש עתיד חתמו היום (שישי) על ההסכם הקואליציוני ביניהן לקראת הקמת ממשלת האחדות, ובכך הסתיימה מלאכת הרכבת הממשלה ה-36, אשר תושבע ביום ראשון הקרוב. ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט מסר בתגובה כי: "אתגרים כבירים ניצבים בפנינו, ואזרחי ישראל כולה נושאים אלינו עיניהם בתקווה".

בנט, שאמר כי "החתימה מביאה לסיום שנתיים וחצי של משבר פוליטי", התחייב שהממשלה הבאה "תעבוד למען כל הציבור הישראלי - דתיים, חילונים, חרדים, ערבים - ללא יוצא מן הכלל, כאיש אחד", כלשונו. "נפעל יחד, מתוך שותפות ואחריות לאומית, ואני מאמין שנעשה ונצליח".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

יומיים להשבעת הממשלה: סער, גנץ ומיכאלי חתמו על ההסכם עם לפיד

הפרקליטות תעביר לפרקליטי נתניהו שיחות בין ישועה לפוליטיקאים

בדרך לממשלת שינוי: הסכמים קואליציוניים נחתמו עם עבאס וליברמן

בני גנץ, חילי טרופר, נפתלי בנט
בני גנץ, חילי טרופר, איילת שקד ונפתלי בנט במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, מי שמיועד להיות שר החוץ וראש הממשלה החליפי, בירך גם הוא על חתימת ההסכמים ומסר: "לציבור בישראל מגיעה ממשלה מתפקדת ואחראית שבראש סדר העדיפויות שלה ניצבת טובת המדינה. למען זה הוקמה ממשלת האחדות. כל השותפים בה מחוייבים בראש ובראשונה לאזרחי ישראל".

כאמור, כל מפלגות "גוש השינוי", שהן כחול לבן, תקווה חדשה, העבודה, מרצ, ישראל ביתנו ורע"ם חתמו כבר במהלך היום על ההסכמים הקואליציוניים. בין סעיפי ההסכם עם רע"ם נכללים הקצבה של 100 מיליון שקלים בכל שנה למשך חמש שנים לפרויקטים ביישובים ערביים, תוכנית למיגור הפשיעה בחברה הערבית ותוכנית חומש לצמצום פערים במגזר.

בהמשך לכך, בהסכם הקואליציוני שנחתם בין המפלגות יש עתיד וימינה, סוכם כי תקציב מדינה דו-שנתי לשנים 2021-2022 יאושר בתוך 145 ימים מקום הממשלה. כמו כן, גם תקציב לשנים לשנים 2023-2024 יאושר גם כן כתקציב דו-שנית. בנוסף, סוכם כי מפלגת ימינה תקבל את תיקי ראש הממשלה, פנים דתות והתיישבות. לאחר מועד חילופי ראש הממשלה, המפלגה תקבל את תיקי ראש הממשלה החלופי ומשפטים.

יאיר לפיד ונפתלי בנט
יאיר לפיד ונפתלי בנט לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני

עוד עולה מההסכם הקואליציוני בין יש עתיד לימינה, כי הראשונה תחזיק בתפקיד יושב ראש הכנסת לאורך כל הקדנציה, ואילו תפקיד יו"ר הקואליציה יעבור ברוטציה כך שבתפקיד יכהן חבר הכנסת הנמנה עם סיעתו של ראש הממשלה המכהן. זאת ועוד, סוכם בין המפלגות כי הסטטוס קוו בסוגיות דת ומדינה ישמר. בנוסף, שתי המפלגות התחייבו לתמוך בחקיקת "חוק גיוס" במתווה  שר הביטחון, כפי שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20.

צוותי המשא ומתן של העבודה ויש עתיד סיכמו כי הראשונה תקבל את תיקי התחבורה, ביטחון הפנים והתפוצות, שיילכו ככל הנראה למרב מיכאלי, עמר בר לב ונחמן שי, בהתאמה. שתי המפלגות התחייבו לקדם את זכויות הקהילה הגאה בישראל ולהכיר בנישואים של בני אותו המין.

בהסכם עם תקווה חדשה בראשות גדעון סער, סוכם כי המפלגה תקבל את תיקי החינוך, הבינוי והשיכון, התקשורת ותיק ירושלים והמורשת. כמו כן, לסיעת המפלגה יהיה ייצוג בכל ועדות הכנסת הקבועות, לרבות בוועדת האיתור לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

יאיר לפיד וגדעון סער
יאיר לפיד וגדעון סער | צילום: חדשות 13

זאת ועוד, חבר כנסת מטעם מפלגתו של סער יעמוד בראש ועדה מיוחדת שתקום לצורך בחינת הצעות חוק בתחום הקנאביס. בנוסף, הממשלה תעביר תוך 30 ימים את האחריות המקצועית והפדגוגית על מעונות היום למשרד החינוך. עוד עולה ממהסכם הקואליציוני כי יו"ר המפלגה ושר המשפטים סער, יביא את הצעתו לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לאישור הממשלה.

בהסכם עם כחול לבן, סוכם כי מפלגתו של בני גנץ תקבל את תיק הביטחון ואת תפקיד סגן ראש הממשלה, וכי כמו בממשלה הקודמת - כחול לבן תקבל גם את תיקי התרבות, והספורט, העלייה והקליטה, וכן את תיק החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

גנץ וכוכבי
גנץ וכוכבי | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

גנץ ולפיד התחייבו כי הממשלה הבאה תקדם הקמת ועדת חקירה לאסון מירון, ותפעל להעלאת יהודי אתיופיה בתוך שלוש שנים. בנוסף, הצדדים סיכמו להעביר את בסיסי אגף המודיעין של צה"ל לנגב, ובדומה להסכם עם העבודה, לפעול להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ולקדם נישואים גאים.

בהסכם עם ישראל ביתנו נכתב כי המפלגה תקבל את תפקידי שר האוצר, שר נוסף במשרד האוצר, שר החקלאות ושר הנגב, הגליל ופריפריה חברתית. בנוסף, תמנה הסיעה יו"ר ועדת כספים מטעמה והוחלט כי יקודם חוק הגבלת כהונת ראש הממשלה לשמונה שנים וכן תקודם תחבורה ציבורית בשבת.

עוד סוכם בין הצדדים בהסכם הקואליציוני כי הממשלה ה-36 תפעל לקידום תיקון לחוק איסור הונאה בכשרות, באופן שיהפוך את ישראל לאזור כשרות אחד. בנוסף, תקדם הממשלה החדשה הצעה לתיקון פקודת העדה הדתית, כך שתהליך הגיור יוכל להיעשות באמצעות רבני העיר. כמו כן, רבני הערים יהיו רשאים להקים בית דין לגיור בשטח המוניציפאלי.