החגיגות, ההפגנות - והתגובות: כך נראה הלילה לאחר אישור הממשלה

ממשלת בנט-לפיד נשבעה אמונים ויצאה לדרך • אלפים חגגו בת"א לאחר שנודעו תוצאות ההצבעה בכנסת, ומנגד - אלפים הביעו את תמיכתם בנתניהו מחוץ למעונו • בעולם מברכים: "מצפים לעבוד עם בנט"

זמן צפייה: 07:29

ממשלת ישראל ה-36 בראשותו של נפתלי בנט אושרה אמש (ראשון) ברוב של קול אחד ויצאה לדרך: ראש הממשלה והשרים החדשים יגיעו במהלך היום למשכן הנשיא לצילום המסורתי, אז יחל טקס חילופי השלטון.

ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, שעוזב את תפקידו בתום 12 שנות כהונה, סירב לקיים טקס חילופים רשמי, ובשל כך הוא ובנט ייפגשו בצהריים לחפיפה במשרד ראש הממשלה. יתר השרים ייכנסו למשרדיהם עד יום רביעי.

לכתבות נוספות בנושא >>

סקר: 48% בעד ממשלת בנט-לפיד, 37% נגד – ומה תמונת המנדטים?

בתום הצבעה דרמטית הכנסת אישרה: ממשלת בנט-לפיד יצאה לדרך

נתניהו נגד בנט: "אין לו את האמינות והיכולת להיות ראש ממשלה"

בנט, לפיד
בנט ולפיד בישיבת הממשלה הראשונה | צילום: רויטרס

במהלך הלילה, מנהיגים שונים ברחבי העולם שלחו את ברכתם לממשלה החדש - כמה מהם אף שוחחו איתו ועם ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד. הראשון לברך היה זה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שאמר כי הוא "מצפה לעבוד עם בנט על מנת לחזק את הקשרים בין ישראל לארה"ב".

"אין חברה גדולה יותר לישראל מאשר ארה"ב", הוסיף ביידן, שאמש גם שוחח עם בנט. "אנחנו מחויבים לעבודה מול הממשלה החדשה ונפעל לקדם ביטחון, יציבות ושלום עבור הישראלים והפלסטינים". הודעה דומה נמסרה מסגינתו של ביידן, קמלה האריס, שכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי היא "מצפה לעבוד בשיתוף פעולה אדוק עם הממשלה החדשה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הצטרף גם הוא לברכות, ומסר: "עכשיו שיצאנו מהקורונה, זו תקופה מרגשת עבור בריטניה וישראל להמשיך לעבוד יחד לקידום השלום והשגשוג". קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ כתב כי "אוסטריה מחויבת לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", והתחייב: "נמשיך לעמוד לצידה".

במקביל לשיחת בנט-ביידן שהתקיימה זמן קצר לאחר שהושבע כראש הממשלה ה-13, גם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל שוחח עם לפיד, ודן איתו ב"חשיבות חיזוק השותפות בין ישראל לאיחוד, ובקידום השלום והביטחון באזור", לשון ההודעה.

גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצטרף לברכות, ובהודעה שיצאה מטעמו מטעמו עבור בנט, נכתב: "אני מקווה שפעילותך כראש הממשלה תתרום להמשך שיתוף הפעולה בין ישראל לרוסיה. אני מאחל לך המון בהצלחה, כמו גם בריאות טובה ושגשוג". באיחוד האמירויות שיגרו גם הם איחולים, וכתבו: "ברכות ממשלה החדשה של בנט ולפיד".

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, בירך את בנט על כניסתו לתפקיד, ובציוץ אחר - שאותו כתב בשפה העברית, נפרד מנתניהו. "לקראת סיום תפקידך המוצלח כראש ממשלת ישראל, ברצוני להביע הוקרה עמוקה עבור מנהיגותך ומתן תשומת לב מיוחדת ליחסים האסטרטגים בין הודו לישראל".

בתקשורת הזרה סיקרו את חילופי השלטון בישראל, כאשר רבים מהם הקדישו את הכותרת הראשית לסוף עידן נתניהו. ב"ניו-יורק טיימס", למשל, כתבו: "בנט בפנים, נתניהו בחוץ - החלטה על חודו של קול", ואילו ב"וושינגטון-פוסט" נכתב: "ישראל מאשרת קואליציה חדשה, ומסיימת את כהונת נתניהו בתום 12 שנים".

בעיתון שפורסם בטורקיה, צוטטו גורמים רשמיים שהביעו תקווה מכך "שעידן חדש ביחסי ישראל-טורקיה עשוי להתחיל עם הדחתו של נתניהו". בעיתון הצרפתי "ליברסיון" נכתב כי "לאחר 12 שנות שלטון ימין קיצוני, נתניהו עוזב את כסאו".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

אמש, אלפים חגגו בכיכר רבין שבתל אביב לאחר שנודעו תוצאות ההצבעה בכנסת. מנגד, סמוך למעון ראש הממשלה בבלפור אלפים הגיעו למחות על הממשלה החדשה וביקשו להביע את תמיכתם בנתניהו, שיחל את תפקידו בתור יו"ר האופוזיציה.

חגיגות בכיכר רבין לאחר השבעת בנט לראשות הממשלה
חגיגות בכיכר רבין לאחר השבעת בנט לראשות הממשלה | צילום: רויטרס

חגיגות בכיכר רבין לאחר השבעת בנט לראשות הממשלה
חגיגות בכיכר רבין לאחר השבעת בנט לראשות הממשלה | צילום: רויטרס

כזכור, בתום הצבעה דרמטית ועם 60 קולות בעד - הכנסת אישרה אמש את הקמת ממשלת השינוי בראשות יו"ר ימינה נפתלי בנט. 59 חברי כנסת, בהם ח"כים מהליכוד ומהסיעות החרדיות, כמו גם איימן עודה ועאידה תומא סלימאן, הצביעו נגד. סעיד אל-חרומי מרע"ם נמנע, ואילו אחמד טיבי לא נכח במליאה.

חגיגות בכיכר רבין לאחר השבעת בנט לראשות הממשלה
חגיגות בכיכר רבין לאחר השבעת בנט לראשות הממשלה | צילום: רויטרס