בנט: פועל להקמת ממשלה עם לפיד; נתניהו: "חולל את הונאת המאה"

יו"ר ימינה הצהיר שישמח להוביל את המדינה יחד עם יו"ר יש עתיד, אותו כינה "ידידי", ותקף את רה"מ: "אין לו ממשלה". נתניהו לא נותר חייב: "אכפת לו רק מעצמו, לערכים שלו אין משקל נוצה"

זמן צפייה: 15:43

המגעים להרכבת ממשלת: יו"ר ימינה נפתלי בנט הצהיר הערב (ראשון) כי בכוונתו "לפעול להקמת ממשלת אחדות עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד", זאת שלושה ימים לפני תום המנדט שניתן ללפיד להקים ממשלה. זמן קצר מאוחר יותר, ראש הממשלה בנימין  נתניהו תקף את בנט, והאשים אותו ב"הונאת המאה". עוד הערב, צוותי המו"מ של ימינה ויש עתיד ייפגשו ויחדשו את המגעים.

בפתח דבריו, ציין יו"ר ימינה כי כבר שנתיים וחצי שמדינת ישראל "נמצאת בסחרור", כלשונו, מפני שגם אחרי ארבע מערכות בחירות לא הצליחו להרכיב כאן ממשלה. "שרים מסוכסכים שאינם מנהלים דבר, פרעות ושריפת בתי כנסת בלוד ובעכו, הזנחה קטלנית ובריחה מאחריות באסון מירון, במקום לנהל, לטפל, להנהיג - הפטנט הקבוע הוא להפנות את האש החוצה, לעודד שנאה וקיטוב".

"המשבר הפוליטי בישראל הוא חסר תקדים ברמה עולמית", הוסיף בנט. "אפשר ללכת לבחירות חמישיות, שישיות, עשיריות, לפרק את קירות המדינה, לבנה אחר לבנה, עד שהבית שלנו ייפול עלינו - ואפשר לעצור את הטירוף, ולקחת אחריות". לכן, הסביר, "בכוונתי לפעול בכל כוחי כדי להקים ממשלת אחדות לאומית יחד עם ידידי, יאיר לפיד. יחד, נחלץ את המדינה מהסחרור".

לכתבות נוספות בנושא >>

לאחר הצהרת בנט: אלו המכשולים בדרך להקמת ממשלת השינוי

נתניהו הזמין את סער ובנט לפגישה: "חתמנו על הצעה מרחיקת לכת"

בנט: כמה פעמים צריך לחבוט במדינה כדי להבין שאין ממשלת ימין?

יו''ר ימינה נפתלי בנט
יו''ר ימינה נפתלי בנט | צילום: חדשות 13

בהמשך יצא נגד נתניהו, וזעם על כך מי שמאשים את ימינה בסיכול הקמת ממשלת ימין. "יש מי שמספר לנו שיש ממשלת ימין מעבר לפינה - זהו שקר מוחלט. אין כזו. כבר ארבע מערכות בחירות ועוד חודשיים הוכיחו לכולנו שפשוט אין ממשלת ימין בראשות נתניהו. זה או בחירות חמישיות או ממשלת אחדות. אין עריקים, אין שתי אצבעות נוספות ל-61, ואין ממשלה. מי שאומר אחרת - משקר".

בנט התייחס גם להצעת הליכוד מהבוקר, לפיה הוא יכהן שלישי ברוטציה אחרי גדעון סער ונתניהו, וטען כי למרות שהוא הסכים למהלך - הניסיון כשל, "כי איש לא מאמין שההבטחות יקוימו", לדבריו. "מר נתניהו כבר לא מנסה להקים ממשלת ימין, כי הוא יודע היטב שאין. הוא מבקש לקחת איתו את המחנה הלאומי כולו, ואת המדינה כולה, למצדה הפרטית שלו".

בסוף נאומו, הודה בנט כי חרף העובדה שבינו לבין לפיד יש חילוקי דעות, שניהם "שותפים באהבה למדינה ובמוכנות לפעול למענה. יאיר גילה מנהיגות ונדיבות בתקופה קשה זו, ואשמח להוביל יחד איתו, עם גדעון סער ועם כל השותפים האחרים, את המדינה. זו ההחלטה המורכבת ביותר שקיבלתי בחיי, אך אני שלם איתה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

זמן קצר אחריו, גם נתניהו נשא הצהרה לתקשורת, שבה כאמור תקף את בנט על סירובו לחבור אליו לממשלת ימין. "נבחרתי על ידי כמעט 2 מיליון בני אדם", אמר נתניהו בפתח דבריו. "יותר ממיליון בוחרים הצביעו לליכוד בראשותי, ועוד כמיליון בוחרים שרצו אותי כראש ממשלת ימין".

"שמעתי את בנט, ולצערי - הוא שוב מוליך שולל את הציבור. אותם שקרים, אותן סיסמאות חלולות על שנאה ופילוג למי שנותן את ידו לשנאה - וגם למי שמחולל את הונאת המאה". נתניהו הזכיר כי יום לפני הבחירות, בנט חתם בשידור חי על מסמך שבו הצהיר כי לא יאפשר ללפיד להיות ראש ממשלה, גם לא ברוטציה, וגם את הפעמים שעשה זאת במהלך מערכת הבחירות.

"הוא אמר, 'לא אהפוך את לפיד לראש ממשלה כי אני איש ימין וזה נוגד את הערכים שלי, ואצלי לערכים יש משקל'. נפתלי, לערכים שלך אין אפילו משקל נוצה. אין אדם אחד בארץ שהיה מצביע עבורך אם הוא היה יודע מה אתה הולך לעשות".

נתניהו ובנט בכנסת
נתניהו ובנט בכנסת | צילום: רויטרס

נתניהו הזהיר מפני ממשלת שמאל, אותה כינה כ"סכנה לביטחון ישראל ולעתיד המדינה. אם היא תקום בעוד כמה ימים, בישיבת הקבינט ישבו להם יחד יאיר לפיד, ניצן הורביץ, מרב מיכאל ותמר זנדברג. מה זה יעשה להתרעה הישראלית? איך ניראה בעיני אויבינו? מה יגידו באיראן? הם ילחמו בחמאס? הם הרי תלוים בקולות של טיבי ועודה".

"בנט אומר שאסור שיהיו בחירות", הוסיף יו"ר הליכוד לתקוף את יו"ר ימינה. "הוא לא אומר את זה כי אכפת לו מהמדינה ומהימין, הוא פשוט לא רוצה בחירות כי הוא יודע שהוא יימחק ולא יגיע לאחוז החסימה, כי הוא הפר את ההבטחות שלו. אם היו לו 20 מנדטים בסקרים - הוא היה הולך לבחירות. לבנט אכפת רק מעצמו, הוא רוצה להיות ראש ממשלה לשנתיים ולא לשנה אחת".

בסוף דבריו, טען כי כן יש אפשרות להקמת ממשלת ימין עם 61 תומכים, והסביר: "יש ח"כים שאמרו לנו שאם בנט יצטרף אלינו, גם הם יעשו כן מיד בתום המנדט של לפיד. הם אמרו שעכשיו הם מצהירים אחרת, אבל ברגע שלא תקום ממשלת שמאל הם יבואו לממשלת ימין, ולכן ברור שאם לא תקום הממשלה של לפיד - תקום בוודאות ממשלת ימין ולא יהיו בחירות חמישיות".