בנט: "דבריו של פרץ אינם מייצגים את מרבית הציבור הדתי לאומי"

שר החינוך לשעבר גינה את התבטאותו של יו"ר הבית היהודי: "החברה הישראלית מורכבת מגוונים שונים ואף אחד לא צריך להמיר אף אחד אחר" • ליברמן: "דבריו הם לא פליטת פה. הן טיפה בים"

זמן צפייה: 00:47

שר החינוך לשעבר נפתלי בנט גינה הבוקר (ראשון) להתבטאות של יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ, שתמך בטיפולי המרה בבני נוער גאים ולטענתו אף ביצע כאלו, ואמר: "החברה הישראלית מורכבת מגוונים שונים, ואף אחד לא צריך להמיר אף אחד אחר. אנחנו מקבלים כל אדם כפי שהוא. הדברים שנאמרו אינם מייצגים את מרבית הציבור הדתי לאומי שמסתייג מהמלחמה האובססיבית בלהט״בים. חביב אדם שנברא בצלם. ‫כל אדם וכל צלם". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע לגן מאיר בתל אביב וערך פגישה עם נציגי הקהילה הגאה, ובתומה אמר: "דבריו של פרץ חמורים, במיוחד כשהם נאמרים על ידי שר החינוך. פרץ ואני שירותנו שירות ארוך יחד ואנחנו מאוד מעריכים אחד את השני, אבל זה לא אומר שאנחנו מסכימים על הכל. הרב הוא אוהב אדם, אבל הוא לא היה צריך להגיד את מה שאמר".

"זו התבטאות נוראית וקשה ממשרד החינוך ומהשר שעומד בראשו", המשיך גנץ, "אנחנו לא מוכנים לקבל את הקיצוניות הזאת. אנחנו נקבל כל אזרח במדינה בדיוק כמו שהוא ולא ננסה לעצב ממנו משהו אחר דרך תהליכי המרה כאלה או אחרים. בני אדם נבנו בצלם, בדיוק כמו שהם ולא צריך לשנות אף אחד. צריך לקבל את האחר ולעשות את זה מעומק הלב, בסבלנות ובאהבה הדדית".

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו נזף בשר פרץ: "דבריו על טיפולי ההמרה אינם מקובלים"

זעם בקהילת הלהט"ב:"לפטר את פרץ לאלתר"; הערב - הפגנה בת"א

השר אמיר אוחנה: "לא בטוח שללהט"בים יש מאפיינים של קהילה"

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, גינה את פרץ: "דברי הרב פרץ על ההמרה, הם לא פליטת פה ולא דברים שהוצאו מהקשרם. הם באים לאחר שורה ארוכה של התבטאויות מצד מנהיגים חרדים וחרד"לים, שלא משאירות שום ספק – נתניהו רוצה ופועל להקים ממשלת הלכה. בחודשיים האחרונים שמענו וקראנו באופן ברור את דבריו של סמוטריץ' על משפט התורה וחזרה לימי המלכים שאול ודוד, את ההתבטאות של הרב אבינר, שלנשים אין מקום בפוליטיקה הישראלית, את פסק ההלכה של חכם שלום, מנהיגה הרוחני של ש"ס, שקבע שלנשים בהריון אסור לעשות בדיקת אולטרסאונד, ולזה נוסיף את הפסיקה האבסורדית משבוע שעבר של הרבנים בעיר החרדית אלעד, שאסור לגדל כלבים. התבטאויות אלו הן טיפה בים".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190714-1431' autoplay='0' credit='' desc='יור כחול לבן בני גנץ על דבריו של שר החינוך רפי פרץ ' kid='1_hzxktryt' duration='38'']

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר בכניסה לישיבת הממשלה כי: "אני מגנה בתוקף את האמירות של שר החינוך בעניין טיפולי המרה. אני רוצה להבהיר בצורה חד משמעית: זו לא עמדתה של ממשלת ישראל, זו לא דרכה של הליכוד — התנועה הלאומית-ליברלית. אני העברתי יחד עם המטה החרדי בליכוד, תיקון בחוקת התנועה כך שתמנע אפליה על רקע של נטייה מינית. יש גם יהדות שיודעת להכיל ולכבד את השונה הלכה למעשה. המסר הכי חשוב שלי לבני ובנות הנוער באשר הם ובפרט לנוער הדתי: נטייה מינית לא דורשת 'טיפול' ולא 'המרה'. מה שדורש המרה וטיפול הם דעות קדומות ובורות".

בעוצמה יהודית הביעו תמיכה בשר החינוך, ומסרו: "עוצמה יהודית הודפת את מתקפת סתימת הפיות כנגד רפי פרץ. אלה המעודדים ניתוחים לשינוי מין, אל להם לסתום פיות של המתנגדים לכך. מי שרוצה להתגבר על הנטייה שלו, יש לסייע לו בדרך אוהבת של שיחה ותמיכה. אנחנו כמובן נגד כפיה, סירוס זריקות ואין לנו ספק כי הרב פרץ לא התכוון לכך".

Haxxra
מחאה נגד דבריו של שר החינוך רפי פרץ | צילום: פייסבוק

מוקדם יותר היום, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב אוהד חזקי קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לפטר את השר פרץ לאלתר. כל עמדה אחרת היא מבחינתנו תמיכה בו ובדבריו". עוד אמר כי "הודעות הגינוי הרפות של נתניהו ושרי הליכוד או ההבהרה שפרסם השר פרץ לא משנות לרגע את העובדה ששר החינוך של מדינת ישראל הביע  תמיכה בטיפולי המרה ואף הודה כי עסק בכך בעצמו כמחנך. טיפולי המרה הם פשע שנאה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190714-1238' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_g7p8x9m0' duration='30'']

חזקי ציטט את עמדת משרד הבריאות בנושא וכתב: "המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, למרות שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי לגבי האפשרות להמרה ויש אף עדויות לנזק".

אוהד חזקי
אוהד חזקי, מנכ''ל האגודה למען הלהט''ב

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל שלחו מכתב לשר פרץ ובו דחו באופן מקצועי את דבריו: "מתוך ניסיוננו המחקרי והקליני דבריך עומדים בסתירה גמורה למציאות הנפשית והחברתית הקשורה לסוגית גיבוש והשלמה עם נטייה מינית בגיל ההתבגרות. טיפולי המרה אינם יעילים ומדובר בפרקטיקה בעלת השלכות חמורות ומסוכנות על בריאותם הנפשית של מתבגרים".

במכתבם ציינו הסתדרות הפסיכולוגים את הסכנות לטיפולים שכאלה, העשויים לפתח הפרעות נפשיות המגיעות לאובדנות, והוסיפו כי "נטייה מינית להטב"ית אינה פתולוגיה נפשית ובאופן מהותי אינה צריכה לעבור שינוי או המרה". כמו כן כתבו כי "התבטאות זו מסכנת אלפי בני נוער אשר חווים קושי סביב הנושא. מעמדך הרם נושא עימו אחריות רבה לשלום הציבור ולפיכך אנחנו פונים אליך לחזור מדבריך אלה בקול ברור וחד משמעי".

יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, הגיב לדברי פרץ ואמר: "המומים מדברי ההבל. מדובר בשר החינוך בישראל שמחזיר אותנו שנות אור אחורה. אני מדבר על דרכים חשוכות להתערב בחיי אדם – כיצד אנשים יחליטו להגשים את עצמם, לממש את אהבתם, לבנות את משפחתם". את דברים אמר היום בתוכנית "עולם הבוקר".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190714-0857' autoplay='0' credit='' desc='יו"ר העבודה עמיר פרץ מגנה את הרב רפי פרץ' kid='1_xcxhl9jw' duration='79'']

"הבעיה שלנו היא מאוד קשה – האם שר החינוך מעד או שזו תפיסת עולמו, ובדרך כזו או אחרת ינסה להנחיל אותה בתוך מערכת החינוך", המשיך פרץ. "מדובר באיש המרכזי ביותר שאמור לחנך את ילדנו על סבלנות והבנת האחר". עוד הוסיף יו"ר העבודה כי "כולנו חשבנו שפרץ הוא החלק המתון של הימין המאוחד. מסתבר שאין שם מתונים, שיש כאלה שיודעים להסוות את זה. אבל עד כאן – לא ניתן לכם להתערב בחייהם של בני אדם בישראל".