הדרישה של בן גביר: החמרת תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים

יו"ר עוצמה יהודית ייפגש מחר עם נתניהו, ולקראת מינויו לשר הבט"פ הוא צפוי לדרוש ממנו את ביטול החלוקה לתאים לפי שיוך ארגוני, ביטול מעמד הדובר והפסקת הארוחות המיוחדות - דרישות שעשויות "להקפיץ" את מערכת הביטחון

זמן צפייה: 03:47

פרסום ראשון: השר לביטחון פנים המיועד, ח"כ איתמר בן גביר צפוי להיפגש מחר (שני) עם ראש הממשלה המסתמן בנימין נתניהו, שם יעלה את דרישותיו לכניסתו לתפקיד השר ולהקמת הממשלה. לא מדובר בתפקידים קונקרטיים שהוא דורש למפלגתו, אלא בדרישת מהות שיכולה במהרה "להקפיץ" את מערכת הביטחון הישראלית מחשש לתגובה בשטח.

בתוך כך, בן גביר, שככל הנראה יהיה השר האחראי על המשטרה ועל שירות בתי הסוהר, צפוי לבקש מנתניהו להקשיח ולהחמיר את תנאי של האסירים הביטחוניים בבתי הסוהר השונים. למעשה, בן גביר יבקש לאמץ את דו"ח הניצב לשעבר שלומי קעטבי, שעמד בראש הוועדה שחקרה את תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים.

אסירים ביטחוניים
בן גביר דורש להחמיר את תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים. תמונת ארכיון

קעטבי, שמונה על ידי השר לביטחון פנים הקודם, גלעד ארדן, פרסם בדו"ח שנחשף לראשונה בחודש מאי האחרון, על ידי חברת הכנסת אורית סטרוק, את תנאי כליאתם של האסירים הביטחוניים שם פירט אודות ה"אוטונומיה" להם זוכים האסירים בבתי הכלא. כמו כן, הוא פירט על המלצות למדיניות חדשה בנושא. יצוין כי הדו"ח הזה לא יושם גם לאחר בריחת האיסירם הביטחוניים מכלא גלבוע מתוך חשש ביטחוני לאפשרות של תגובה אלימה בשטח.

מבין דרישותיו של בן גביר, שלפי מיטב הגורמים במערכת הביטחון, עשויות "להדליק" את השטח בפרק זמן די מהיר אם תיושמנה, ניתן למנות את הדרישה לביטול הכליאה באופן דיפרנציאלי בתאים. כלומר, השיוך הארגוני הוא לא זה שיקבע את השיבוץ של האסירים בתאים. כמו כן, בן גביר צפוי לבקש לבטל את מעמד הדובר של האסירים ולהפסיק את הארוחות המיוחדות.

פעילות חיפוש על ידי יחידות מיוחדות של שב״ס בקציעות הבוקר
נושא רגיש ברחוב הפלסטיני. האגף הביטחוני בכלא קציעות (ארכיון) | צילום: שב''ס

כאמור, נושא האסירים הינו נושא רגיש מאוד ברחוב הפלסטיני. גורם ביטחוני בכיר אמר הערב לחדשות 13, בתגובה על הצעדים שמתכנן השר המיועד בן גביר: "אם לא תהיה תגובה מהירה לניסיון לאמץ את ההמלצות האלו. גם ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה - אני לא מבין שום דבר בביטחון".

זו אינה הדרישה היחידה של חבר הכנסת מעומצה יהודית, ובפיו דרישות מרכזיות נוספות מנתניהו. כך או כך, ההערכה במערכת הביטחון היא שאם הדרישה הזו תתקבל על ידי נתניהו, יכולות להיות לכך השלכות מידיות בשטח.

שיגורי הרקטות מלב רצועת עזה
שיגורי רקטות מלב רצועת עזה. מבצע ''עלות השחר'' | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

במערכת הביטחון סבורים: משמעות הדרישות - סבב נוסף ברצועת עזה

במערכת הביטחון מקשיבים היטב לתכניות הללו של מי שככל הנראה יכהן כשר לביטחון פנים בממשלה החדשה, שם מזהירים את בן גביר משני "תפוחי אדמה לוהטים". האחד, הר הבית והשני - סוגיית האסירים הביטחוניים. החשש במערכת הביטחון הוא שפגיעה בתנאיהם של האסירים הביטחוניים, שהוא קונצנזוס בחברה הפלסטינית, עלול להביא להבערת השטח ועד כדי סבב לחימה נוסף ברצועת עזה, עם החמאס או עם הג'יהאד האיסלאמי.

הציפייה במערכת הביטחון אם וכאשר בן גביר יהיה השר לביטחון פנים, היא שהמשפט "דברים שרואים משם לא רואים מכאן" יחול גם עליו. משמע, הציפייה היא שהשר המיועד יקשיב להמלצותיהם של גורמי הביטחון, כאשר האחריות העליונה תהיה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיביא עימו לתפקיד ניסיון ארוך שנים וזהירות.