רם בן ברק: "בליכוד הציעו לי להיות שר הביטחון ומ"מ רה"מ"

הח"כ מכחול לבן אמר כי הוצע לו לערוק לשורות הקואליציה וכי הוא סירב. בליכוד הכחישו את דבריו. שפיר: "גבאי חייב לפנות את מקומו ולהכריז על פריימריז". רוסו: "לא פוסל איחוד עם מפלגה אחרת"

זמן צפייה: 01:36

בחירות חוזרות: חבר הכנסת רם בן ברק (כחול לבן) התייחס היום (שבת) לפיזור הכנסת וסיפר כי מעט לפניה קיבל הצעה מבכיר בליכוד המקורב לנתניהו. "הוא הציע לי להיות שר הביטחון, ממלא מקום ראש הממשלה ואחראי על המשא ומתן עם הפלסטינים בעקבות 'תוכנית המאה'. אך סירבתי כי מבחינתי נתניהו הוא המשחית הלאומי והמפלג הלאומי, אין מצב שאשב בממשלה איתו. כל מה שהוא גורם לו זה שנאה אחד כלפי השני". את הדברים אמר באירוע "שבתרבות" בכפר סבא. 

עוד אמר בן ברק: "ראש הממשלה עשה כמה עבירות בטחוניות. למשל במסיבת העיתונאים שהציג את המבצע באיראן, או כשהוא החליט בהחלטה של רגע להפסיק מדיניות עמימות של 70 שנה לאחר אחד המבצעים בסוריה. ברגע שהוא פנה לעם האיראני ואמר 'תקפנו אתכם', הוא חייב את השלטון להגיב. היום חושבים באיראן איך להחזיר לנו על הבושה שגרמנו להם".

"השיקולים האישיים גוברים על השיקולים הממלכתיים", המשיך. "רואים את זה גם בפיזור הכנסת. נתניהו קיבל מנדט להקים ממשלה ולא הצליח - הוא היה צריך להחזיר את המנדט לנשיא. חברי הכנסת מהליכוד מפחדים פחד מוות ממרכז המפלגה שלא יבחרו בהם אם הם ילכו נגד נתניהו". 

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

דקה אחר דקה: היממה הדרמטית שהובילה לפיזור הכנסת

ליברמן: אם נתניהו יוסיף להמציא עליי שקרים - אספר עליו את האמת

חידת נתניהו-ליברמן: 30 שנה של אינטרסים, איחודים ופילוגים

רם בן ברק בשבת תרבות
רם בן ברק בשבת תרבות | צילום: דורין קרן

על מועמד מפלגתו לראשות הממשלה הוסיף כי "גנץ הוא המועמד של כחול לבן, לדעתי הרוטציה בינו לבין לפיד תישאר. סגרנו עם המפלגות הערביות שיצאו מהמליאה בהצבעה לפיזור הכנסת, אבל חצי שעה לפני ההצבעה הם חזרו בהם כי הגיעו למסקנה שיהיו להם יותר מנדטים אם יתאחדו. אם הם היו יוצאים, אחרים היו הולכים אחריהם. אני חושב שהם עשו טעות איומה, איזו השפעה תהיה להם אם יהיו להם 13 מנדטים? היכולת האמיתית שלהם היא להצביע למפלגה שתעבוד בשבילם ותהיה בקואליציה, ואני מקווה שהם ישתתפו במשחק הפוליטי בבחירות הבאות ולא רק 50% מהם. לאחר הבחירות הבאות אשמח להיות השר לביטחון הפנים". 

בתגובה לדבריו של בן ברק, מהליכוד נמסר: לאחרונה יש תופעה חדשה, כל מי שרוצה לנפח בערך עצמו מספר שקיבל איזושהי הצעה, כדאי שילמדו קודם את חוקי הכנסת לפני הפברוק הבא. הדברים של בן ברק הם בדיחה חסרת בסיס. רה״מ נתניהו או איש מטעמו לא הציעו לו דבר, ובדיקה קצרה היתה מגלה שלהצעות כאלה אין שום היתכנות משפטית.

חברת הכנסת סתיו שפיר (העבודה) תקפה את יו"ר המפלגה אבי גבאי ואמרה כי "גבאי צריך לפנות את מקומו מחר בבוקר ולהכריז על פריימריז פתוחים להנהגת המפלגה. יש אנשים במפלגה שמנסים למנוע פריימריז, או להעביר את ההחלטה למאחורי דלתות סגורות - אסור לתת לזה לקרות. מפלגת העבודה היא תנועה של אנשים, וכשהיא בורחת לדילים מלוכלכים והסתרות היא מאבדת בצדק את הציבור. אסור לקחת מהציבור את הקול שלו כי המפלגה תאבד את עצמה, ולאנשים כמוני יהיה קשה להרגיש שהיא הבית שלנו".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190601-1342' autoplay='0' credit='' desc='סתיו שפיר ב"שבתרבות" במודיעין' kid='1_4yqzozmn' duration='96'']

על המשא ומתן שניהל רה"מ נתניהו עם גבאי, הוסיפה: "נדהמתי וכאבתי לראות שחלק מחבריי שיתפו פעולה במסגרת המו"מ עבור תפירת תיקים לעצמם. בדיוק זה מה שנתניהו רוצה - שהציבור יתעב את הפוליטיקה ויברח, במקום להתגייס למאבק על הדמוקרטיה". הדברים נאמרו באירוע "שבתרבות" במודיעין.

חבר הכנסת טל רוסו (העבודה) הגיב על המשא ומתן שניהלה מפלגתו עם רה"מ נתניהו על כניסה לממשלה, במהלך אירוע "שבתרבות" בכפר סבא. "אם יש סיכוי להציל את המדינה ולמנוע מסע בחירות נוסף שיחסוך מיליארדים ועוד חצי שנה של אי תפקוד, איך אפשר שלא להסתכל על ההצעה. גם אם חמאס היה מציע הצעה או סוריה היינו בודקים את זה".

טל רוסו
טל רוסו | צילום: החדשות 13

על עתיד מפלגתו, אמר: "אני חושב שיש למפלגת העבודה מקום חשוב במדינת ישראל והיא צריכה להיות אלטרנטיבה לשלטון בעוד כמה שנים. אולי עוד נתאחד עם מפלגה אחרת, אני לא פוסל כרגע שום דבר. יש סכנה גדולה שהימין יתחזק ובעוד שלושה חודשים נוכל לקבל מפלגות שחשבנו שייעלמו מהמפה".

חבר הכנסת איציק שמולי (העבודה) אמר באירוע "שבתרבות" בתל אביב כי "מפלגת העבודה נקלעה למשבר העמוק ביותר בתולדותיה, והצעד הראשון כדי לחלצה מתוכו הוא קיום בחירות כלליות להנהגתה. גם אם חלק שקלו את האפשרות בתמורה לתפקידים, אני גאה על העמידה הנחרצת שלי כנגד האפשרות לספק לנתניהו הגנה מפני כתבי אישום פליליים. כעת, חייבים לעשות את הכול כדי להעמיד מחדש מפלגה חזקה על הרגליים ולהחזיר את האמון אצל קהלים רבים שאיבדנו. לגבי חיבורים, עדיין מוקדם לקבוע. אולי זה יקרה בהמשך, ואז זה חייב להיבחן בעתיד מתוך עמדה של חוזקה ולא חולשה - כשהפרמטר היחידי הוא האם זה מגדיל את הסיכוי של הגוש כולו להחלפת נתניהו".

שמולי נואם בכנסת
איציק שמולי נואם בכנסת | צילום: ערוץ הכנסת

חבר הכנסת עפר שלח (כחול לבן) אמר באירוע שבת תרבות בבאר שבע: "הבחירות החוזרות הן הזדמנות עבור היועמ"ש. אסור לו לדחות עוד את השימוע של נתניהו, ועליו לקבל החלטה סופית מיד לאחריו. אני מאמין שכחול לבן תנצח בבחירות, אבל בכל מקרה חיוני לדעת אם נתניהו הולך למשפט עוד לפני שתורכב הממשלה הבאה. כך תימנע חזרה על הביזיון שחווינו בשבועות האחרונים".

כמו כן, הוסיף כי "הציבור בישראל היום בסוג של הלם ממה שראה בשבועות האחרונים. אנשים שואלים את עצמם איך הגענו למצב האומלל, שבו המדינה משותקת יותר משנה. יש לזה רק תשובה אחת - את נתניהו מעניין רק להציל את עצמו ממשפט, ולכן לא הצליח להרכיב ממשלה למרות נצחונו בבחירות. אני בטוח שהוא ישלם על זה מחיר, והציבור ייתן את המנדט בבחירות הבאות לכחול לבן בראשות בני גנץ".

(בווידאו: ח"כ עפר שלח באירוע "שבתרבות" בבאר שבע)

חבר הכנסת מאיר כהן (כחול לבן) אמר באירוע "שבתרבות" במודיעין: "בבחירות האחרונות השגנו 35 מנדטים שזה יוצא מן הכלל, אנחנו עכשיו צריכים 40. נביא אותם מכך שנסביר על החשיבות של להוריד את ביבי. אפשר להביא קולות מהמוקדים שאמרו עד עכשיו רק ביבי, גם הם מבינים".

על הנהגת המפלגה, אמר: "לא מחליפים בחור מנצח אחרי חודשיים. בני גנץ הוא מנהיג כחול לבן, מקומם של גבי, בוגי וכמובן יאיר, שאני בא ממפלגתו לא נפקד. יאיר ויתר על האגו וזז הצידה. אני מאמין בהנהגה המשותפת הזו, אני לא חושב שצריך לוותר על הרוטציה - היא לא פגעה בנו פעם שעברה".

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) אמרה: "הכישלון של נתניהו להקים ממשלה הוא לא עוד אירוע פוליטי, אלא אירוע גורלי ממש. כל מי שהמדינה הזו חשובה ויקרה לו, שרוצה לחיות במדינה דמוקרטית עם שלטון חוק, קיבל הזדמנות שנייה להציל אותה. עלינו לייצר אלטרנטיבה, להקים מחנה שמאל אמיתי משמאל למפלגת המרכז כחול לבן, שיהווה אלטרנטיבה אידיאולוגית ויקיים שותפות יהודית ערבית אמיתית".

ח''כ מיכל רוזין
ח''כ מיכל רוזין | צילום: ערוץ הכנסת

עוד הוסיפה כי "לצערי, הוויכוח הוא כבר לא ימין או שמאל, הוא רק אם אתה בעד ביבי או נגדו. ליברמן שבר השבוע את המיתוס שרק ביבי יכול להנהיג את המדינה ושיש מדינה רק אם הוא עומד בראשה. יש לי דבר אחד להגיד על מפלגת העבודה ועל הפלרטוט המביש של גבאי וחברי מפלגתו עם ביבי - פשוט תצביעו מרצ, ואני מבטיחה לכם שהקול שלכם יהיה בטוח נגד ביבי ולהצלת המדינה". הדברים נאמרו באירוע "שבתרבות" בכפר סבא.