סערת מינוי הרמטכ"ל: הקרב הראשון של מערכת הבחירות

המערכת הפוליטית סוערת סביב מינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל, אשר אמור להחליף את אביב כוכבי שצפוי לסיים את תפקידו בעוד כחצי שנה. הנטייה של היועמ"שית היא לאשר את המינוי - וחברי הכנסת של הליכוד זועמים

זמן צפייה: 07:53

המערכת הפוליטית סוערת הבוקר (שני) סביב מינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל, אשר אמור להחליף את אביב כוכבי שצפוי לסיים את תפקידו בעוד כחצי שנה. אתמול פורסם כי הנטייה של היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, היא לאשר את מינוי הרמטכ"ל בתקופת מערכת הבחירות, מה שהוביל לזעם בקרב חברי האופוזיציה.

ח"כ יואב קיש (הליכוד) כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו: "אם היועמשית תאשר מינוי רמטכ"ל לממשלת מעבר- המשמעות הישירה תהיה דווקא כלפיה ולמעמדה. רק יועמשית "מטעם" תאפשר זאת ולכן במידה ותפעל כך היא תוחלף מיידית שנחזור לשלטון". שר המשפטים גדעון סער לא אהב את האיום המרומז והגיב במילה אחת: "גנגסטריזם".

בהמשך הסתייג קיש מהדברים וכתב שלא התכוון לאיים. "לא מדובר באיום זו לא דרכי", כתב קיש בציוץ נוסף, "התייחסתי לכך שתפקיד היועמש הוא תפקיד מקצועי. החלטת יועמש על מינוי בכיר לממשלת מעבר מנוגדת להחלטות בג"צ ולמעשה משמעותה החלטה פוליטית.".

ח''כ יואב קיש
ח''כ יואב קיש

חברי כנסת נוספים מהליכוד התבטאו נגד אישור מינוי הרמטכ"ל הבא בתקופה מערכת הבחירות, ושלמה קרעי כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "תאפשר, לא תאפשר... היא תוחלף בכל מקרה. כך גם כל המינויים של ממשלת ההונאה".

ח"כ רם שפע, יו"ר סיעת העבודה, הגיב לדברים בחשבון הפייסבוק שלו: "זה או מלוכה או דמוקרטיה. פשוט לא יאמן איך שלמה קרעי ויואב קיש חושבים שהם מנהלים מאפייה ולא מדינה. אמרתי ואמשיך להגיד, בבחירות האלה יש רק שני צדדים: מי שמעוניין ברמיסה והשחתה של הדמוקרטיה, ומי שמעוניין לחזק אותה ולשמור עליה".

"את הבחירות הקרובות אנחנו חייבים לנצח", הוסיף שפע, "האיומים האלה הם מה שבלמנו בשנה האחרונה וזה רק הפרומו למה שנצטרך לבלום בממשלה בהשתתפותם. זה אנחנו או הם".

חבר הכנסת רם שפע
חבר הכנסת רם שפע | צילום: העולם הבוקר

היועץ המשפטי של משרד הביטחון, עו"ד איתי אופיר, שיגר לבהרב-מיארה חוות דעת מקצועית, שלפיה ניתן להמשיך בתהליך מינוי הרמטכ"ל גם בתקופת בחירות. לחוות הדעת המשפטית צורפו סקירה מבצעית מסווגת של צה"ל על אודות אתגרי מערכת הביטחון, וכן סקירה מדינית מסווגת של ראש האגף המדיני ביטחוני במשרד הביטחון, על אודות האתגרים הביטחוניים והמדיניים הניצבים כעת בפני מדינת ישראל.

הרצי הלוי
הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון גנץ, מצידו, כבר הודיע לאלופים אייל זמיר, הרצי הלוי ויואל סטריק שהוא מזמין אותם אליו בשבועות הקרובים לשמוע את החזון שלהם על צה"ל. הרצי הלוי, שמכהן כסגן הרמטכ"ל, היה ונותר המועמד המוביל. סטריק, לשעבר מפקד זרוע היבשה, וזמיר, סגן הרמטכ"ל הקודם, עדיין במירוץ לתפקיד.