מנדלבליט לבג"ץ: אין מניעה משפטית שנתניהו ירכיב ממשלה

לפי חוות דעת היועמ"ש ניתן להטיל על נאשם בפלילים את הרכבת הממשלה. מנדבליט לא פסל אף סעיף בהסכם הקואליציוני - אך הצביע על קשיים משפטיים • "חוק הרוטציה" אושר בקריאה ראשונה

זמן צפייה: 04:34

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר היום (חמישי) את חוות דעתו בנוגע לשאלה אם ניתן להטיל על נאשם בפלילים את הרכבת הממשלה וכן לגבי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול לבן, והודיע כי אין מניעה משפטית בהטלת המנדט על ראש הממשלה בנימין נתניהו. מנדבליט לא פסל אף סעיף בהסכם הקואליציוני אולם הצביע על קשיים משפטיים. לפני זמן קצר, "חוק הרוטציה" אושר בקריאה ראשונה.

"על אף הקשיים המשמעותיים הקיימים שמתעוררים בעניין - אין בהם כדי להקים עילה להתערבות שיפוטית, שמשמעותה היא שרוב חברי הכנסת יהיו מנועים מליזום הקמת ממשלה חדשה בישראל שנתניהו יעמוד בראשה", טען מנדלבליט. על ההסכם בין כחול לבן לליכוד אמר כי "הסדרים מסוימים שנקבעו בהסכם הקואליציוני מעוררים קשיים משמעותיים. עם זאת, לא קמה בעת הנוכחית עילה לפסילתו".

אחד מהסעיפים הבעיתיים עליהם הצביע מנדלבליט הוא סעיף הקפאת מינויי הבכירים. עם זאת, למרות שסעיף זה מעורר קשיים -היועמ"ש לא פסל אותו והבהיר כי נתניהו יחתום על ניגוד עניינים ולא יתעסק במינויים הנוגעים אליו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בג"ץ הוציא צו זמני שמונע את הארכת כהונתו של דן אלדד

לאחר המחלוקת: דן אלדד שוקל לוותר על הארכת כהונתו ב-3 חודשים

גרמניה הוציאה רשמית את חזבאללה מהחוק – פעילים בארגון נעצרו

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

אם כן, סיכם היועמ"ש, יש לדחות גם את העותרים לביטול ההסכם או לביטול חלק מסעיפיו. "בחינת חוקיות ההסכם הקואליציוני - נכון שתיעשה בשלב הוצאתו של ההסכם מן הכוח אל הפועל. ההכרעה הסופית בדבר חוקיותם וחוקתיותם של ההסדרים צריכה להיבחן רק לאחר שהליכי החקיקה יושלמו". עם זאת, היועמ"ש מצא לנכון להציב "תמרורי אזהרה" ברורים ביחס לחלק מהוראות ההסכם.

"צר לי על עמדת היועץ המשפטי לממשלה", אמרה בתגובה עורכת הדין דפנה הולץ לכנר המייצגת את העותרים. "איני סבורה שנכון היה להכניס לגדר שיקוליו של היועמ״ש את שיקולי התפשטות נגיף הקורונה ואת העובדה שעברנו שלוש מערכות בחירות, בבואו לבחון את חוקתיותו של ההסכם הפוליטי".

נתניהו בהצהרה לקראת ערב החג השני
נתניהו בהצהרה לקראת ערב החג השני

בתוך כך, היועצת המשפטית לנשיא המדינה אודית קורינלדי-סירקיס מסרה לבג"ץ כי סוגיית הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו היא אכן ראויה לדיון - אולם היא אינה עומדת לפתחו של הנשיא, ואין מקום לדון בה במסגרת סמכותו  - והרי שהליך הרכבת הממשלה כבר עבר לכנסת, וחברי הכנסת והשרים הם אלו שיקבעו מי המועמד מטעמם שיקבל את המנדט.

גם הכנסת הגישה היום את עמדתה לבג"ץ, ומסרה כי היא אינה סבורה שיש מקום להתערבות שיפוטית בהחלטה של חברי הכנסת לתת אמון בממשלה - "גם אם הוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה העומד בראשה", לשון ההודעה. "הכנסת אינה רשות מינהלית, ועל כן אין לבחון את סבירות החלטותיה". עוד נטען כי מדובר בהחלטה פוליטית במהותה, "אשר מתקבלת על בסיס מנעד רחב ביותר של שיקולים, ועל כן אין מקום שבית המשפט ייכנס לשדה פוליטי זה ויערוך בעניינה ביקורת שיפוטית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעה לכנסת ה-23
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשבעה לכנסת ה-23 | צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון

ביום ראשון יתקיים הדיון בבג"ץ על השאלה אם מותר להטיל על נתניהו את המנדט, וביום שני - דיון על ההסכם הקואליציוני. בשלישי או רביעי כבר תהיה החלטה של בג"ץ, זאת מכיוון שיצטרכו לפסוק בעניין עד יום חמישי - אז תסתיים חקיקת הרוטציה ויוגשו החתימות לנשיא.

הדיון יחל בשעה 10:00 בפני 11 שופטים, ואם לא יהיו התנגדויות - הוא צפוי להיות מצולם. כמו כן, העתירות יקויימו כאילו הוצא צו על תנאי כך שחובת ההוכחה היא על המדינה. 11 השופטים שייקחו חלק בדיון הם: הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר, השופט ניל הנדל, השופט עוזי פוגלמן, השופט יצחק עמית, השופט נעם סולברג, השופטת דפנה ברק ארז, השופט מני מזוז, השופטת ענת ברון, השופט ג'ורג' קרא והשופט דוד מינץ.