חלקה הכלכלי של תכנית השלום שאפתני - אך לא עומד לבדו | פרשנות

החלק אותו פרסם הבית הלבן הוא ככל הנראה המסמך המפורט ביותר שגובש כפתרון לכלכלה הפלסטינית. אבל צריך לזכור שהוא לא ייושם בקרוב, אלא תלוי בתהליך מדיני שאינו נראה לעין בקרוב

זמן צפייה: 01:10

תכנית השלום האמריקנית: חלקה הכלכלי של תכנית השלום של הנשיא טראמפ שפרסם הבית הלבן היום (שבת), הוא ללא ספק מרשים. זו אולי התוכנית המפורטת ביותר שגובשה על ידי הקהיליה הבינלאומית אי פעם עבור הכלכלה הפלסטינית.

אבל התוכנית הזאת שאפתנית מאוד. אולי אפילו שאפתנית מידי. בחלקים מסוימים היא נשמעת אפילו פנטזיה, למשל החלק שבו נכתב כי "התוכנית מבקשת להפוך את קו החוף של עזה למשהו בסגנון של סינגפור".

חשוב לזכור כי התוכנית הכלכלית אינה עומדת בזכות עצמה. היא לא משהו שייושם מחר בבוקר - או אפילו בעוד שנה. היא מציגה חזון למשהו שיוכל להיות מיושם רק אם יהיה תהליך מדיני ויושג הסכם שלום.

לאור הנתק העמוק בין הפלסטינים לאמריקנים, המדיניות של ממשלת ישראל ושליטת חמאס בעזה, קשה מאוד לראות כיצד זה יקרה. כך או כך, למשתתפים בוועידה בבחריין ביום שלישי הקרוב, יהיה על מה לדבר. עד כה, מלשכת ראש הממשלה עדיין לא הגיבו לדברים.

פגישה מוצלח. טראמפ ונתניהו
תכנית שאפתנית, אפילו שאפתנית מידי. טראמפ ונתניהו | צילום: לע"מ

בכיר בממשל האמריקני מסר, כי התוכנית תכלות השקעה של 50 מיליארד דולרים שיושקעו, על פני עשר שנים, בכלכלה הפלסטינית, בגדה המערבית ובעזה, אך גם בירדנית, במצרית ובלבנונית. 5 מיליארד דולר יושקעו במעבר בין הגדה המערבית ורצועת עזה, שיכלול כביש מהיר ומסילת רכבת.

בכיר בבית הלבן אמר כי ממשל טראמפ החליט לפרסם את החלק הכלכלי היום, על מנת לאפשר למשתתפים בוועידה בבחריין להגיע לדיונים לאחר שקראו את החלק הרלוונטי. אורכה של התוכנית הוא 40 עמודים, ועוד 100 עמודים של נספחים. התוכנית כוללת גם 100 פרויקטים לביצוע בתחומי התשתיות, החינוך, הבריאות והתעשיה, וכן השקעה של מיליארד דולר בתיירות בגדה ובעזה. המטרה: הכפלת התל"ג הפלסטיני בתוך עשור.

בכיר בממשל האמריקני אמר כי במסגרת התוכנית, מתכנן צוות השלום בבית הלבן לייצר מיליון מקומות עבודה ברשות הפלסטינית ובאזור כולו, וכן להוריד את האבטחה בגדה ובעזה "למספר חד ספרתי".  בכיר בבית הלבן ציין כי 50 מיליארד הדולר יגיעו הן מכספי משלם המיסים האמריקני אבל גם מתרומות של מדינות ערביות במפרץ, מדינות במערב והמגזר הפרטי. "משיחות שהיו לנו עם גורמים רבים באזור קיבלנו תמיכה רבה לתוכנית הכלכלית ואנחנו בטוחים שנוכל לגייס את הכספים הנחוצים", אמר.