זוהר איים לחשוף הקלטות נגד היועמ"ש; רה"מ: דבריו אינם מקובלים

יו"ר הקואליציה הגיב ב-103FM לחשיפת השיחות בין מנדלבליט לנוה, והזהיר כי אם היועמ"ש לא יבטל את כתבי האישום נגד רה"מ - הקלטות נוספות שלו יפורסמו בקרוב. בהמשך טען: "דבריי הוצאו מהקשרם"

זמן צפייה: 06:44

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר הגיב הבוקר (רביעי) להקלטות שפורסמו אמש בחדשות 12, שבהן נשמע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אומר דברים בוטים נגד פרקליט המדינה דאז שי ניצן. זוהר האשים את השניים וטען כי הם תיאמו עמדות על מנת להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה - "בכל מחיר", כלשונו.

"אנחנו רק מחכים שעוד ועוד אמת תיחשף ותצא לאור", אמר זוהר בריאיון ל-103FM, "כך יתברר שכל מה שאמרנו היה נכון, כל הטענות שלנו לתיאום מושחת בין ניצן לבין מנדלבליט - שבעצם נסחט על ידי ניצן להגיש את כתבי האישום בכל מחיר נגד רה"מ". לטענתו, "יש עוד שיחות שהוקלטו" - אולם, בשלב זה, סירב לחשוף במה מדובר ואיים כי "אם מנדלבליט לא יתפטר מתפקידו ויבטל את כתבי האישום נגד נתניהו תהיה פה רעידת אדמה. לא תהיה שום ברירה למנדלבליט אלא להתפטר".

בתום הריאיון, ולאחר שרבים יצאו נגד דבריו, הוציא זוהר הודעת הבהרה לפיה "למען הסר ספק, אני מבקש להבהיר כי לא שוחחתי כלל עם רה"מ או מי מאנשיו לפני הריאיון, בו הוצאו דבריי מהקשרם בעניינו של מנדלבליט. הדברים שנאמרו על ידי בעידנא דריתחא היו על דעת עצמי ולא הייתה לי שום כוונה לאיים על איש. גם אם דבריי הובנו אחרת אני מבקש להבהיר שוב כי לא היתה לי שום כוונה או רצון להביע איום כזה או אחר כנגד היועמ"ש לממשלה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשל ההדבקות ההמוניות בבסיסים: חיילים יוכלו לשהות בבידוד ביתי

זוהר איים לחשוף הקלטות נגד היועמ"ש; רה"מ: דבריו אינם מקובלים

צעיר ממזרח י-ם תיעד עצמו רץ על קברים, העלה לטיקטוק – ונעצר

היועמ"ש הגיב לדבריו של זוהר, ובהודעה שהוצאה מטעמו לתקשורת נמסר כי "איומים למיניהם לא ירתיעו את היועץ המשפטי לממשלה מלבצע מלאכתו. היועץ פעל לאורך כל תפקידו וימשיך לפעול ללא מורא וללא פחד ומשיקולים ענייניים בלבד, לפי הראיות והדין. הטענה כאילו נסחט או הושפע בהחלטותיו כתובע הכללי של מדינת ישראל משיקולים זרים כאלה ואחרים - היא מופרכת ומגוחכת, וממילא החלטות אלה, שהתקבלו לאחר הליך מקצועי וסדור בהשתתפות גורמים רבים, עומדות כעת למבחן שיפוטי, שהוא המבחן הקובע".

"כפי שהובהר אמש, אין שום זיקה או קשר בין הדברים שנאמרו בכעס בשיחה סגורה בין חברים לפני שנים, בתקופה בה חש ד"ר מנדלבליט פגוע מן ההתנהלות כלפיו, לבין התיקים הנוגעים לרה"מ ואחרים. כל ניסיון להלך אימים באמצעות איום על חשיפת חומרים מכפישים וכיוצא באלה - נדון לכישלון. מטבע הדברים, היועמ"ש לממשלה לא יהיה מעורב בטיפול בתלונה שהוגשה בגין התבטאותו של ח"כ זוהר. פניות שהתקבלו בעניין זה הועברו לטיפולה של המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, אשר תבחן את הדברים עם אגף החקירות והמודיעין במשטרה כמקובל".

ח''כ מיקי זוהר, היועמ''ש אביחי מנדלבליט
ח''כ מיקי זוהר, היועמ''ש אביחי מנדלבליט | צילום: משרד המשפטים

בריאיון, אמר זוהר כי "האירוע פה פשוט, לא היו יכולים להגיש את כתבי האישום המופרכים והאומללים האלה נגד נתניהו אלמלא ניצן לקח את זה כפרויקט חייו, כאיש שמאל קיצוני, שהחליט שנתניהו חייב ללכת הביתה בכל מחיר, הוא רתם את כל המערכת". זוהר הוסיף לאיים ואמר כי אם לא יחזרו בהם - "הם יצטרכו לשלם על זה מחיר".

"ההקלטה שנחשפה אתמול הראתה סופית שכתבי האישום הוגשו בכוח על ידי מנדלבליט משום שלא הייתה לו ברירה אחרת, כי הוא היה משלם מחיר. זה מה שאנחנו יודעים והאינפורמציה הזאת צריכה להספיק כדי לגמור את הסיפור הזה".

זוהר קרא לפתוח בחקירה נגד שי ניצן - ובאופן מיידי. "אם הוא סחט את מנדלבליט צריך לבדוק את הסוגייה, כנ"ל את העניין של מנדלבליט - מדוע החליט להגיש את כתבי האישום המופרכים הללו? מדוע הלך על עבירת שוחד של סיקור חיובי - מה שלא קרה אף פעם בישראל ואף פעם בעולם? הדברים האלה צריכים להישאל".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

בתום הריאיון, כתב זוהר בחשבון הטוויטר שלו כי "הגיע הזמן שנפסיק לפחד ממערכת המשפט, כבר לא צריך לחשוש מהם. הדברים שנחשפים בחודשים האחרונים מעידים על ריקבון מוחלט ותפירת תיקים. לא איימתי על מנדלבליט, אם יש לו כבוד עצמי, לאור הדברים שנחשפים, ראוי שיתפטר".

מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "הדברים של חבר הכנסת מיקי זוהר נאמרו ללא ידיעתו של ראש הממשלה והם אינם על דעתו. ראש הממשלה לא שוחח בנידון עם חבר הכנסת זוהר. ראש הממשלה מסתייג מהדברים שאינם מקובלים עליו".

פרקליט המדינה שי ניצן בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל
פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן | צילום: חדשות 13

יו"ר ארגון הפרקליטים אורית קורין מסרה בתגובה: "הדברים החמורים שנאמרו על ידי יו"ר הקואליציה הם בבחינת ניסיון למנוע מהיועמ"ש לבצע את תפקידו ולהפחידו. ידענו כבר חציית קווים אדומים בתקופה האחרונה, אבל מדובר בשיא חדש ומסוכן ואף הסתייגותו של רה"מ מהדברים מעידה על כך. אני קוראת לנבחרי הציבור לשמור על הגבול הברור שבין ביקורת לגיטימית להסתה ואיומים. השימוש בשיטות אלו לא ישפיע על מקצועיותו ועל מחויבותו לחוק של היועמ״ש".

גורמים בכחול לבן מסרו: "מיקי זוהר צריך לסיים את תפקידו כיו"ר הקואליציה. הוא מערער מדי יום את יציבותה של הממשלה וכל יום שלו בתפקיד מדרדר אותנו לבחירות. לישראל מגיע יותר".

מיקי זוהר
מיקי זוהר | צילום: החדשות 13

ברקע הדברים, המשנה ליועמ"ש דינה זילבר אמרה היום כי "האתגר שמונח לפתחנו הוא חברתי וחינוכי, איך אנחנו כחברה מקימים לתחייה את היכולת לקיים שיח חברתי על השאלות הכי טעונות שמשסעות את החברה הישראלית מהקמתה. העניין המשפטי חשוב, אבל זה קו גבול שאם הגענו אליו, זו עדות לכך שהמצב בעייתי ולא בריא".

לדבריה, "היועמ"ש כמוסד הוא יעד להתקפות הכי בוטות שהיו אי פעם בהיסטוריה הישראלית. מחד, הוא פעל לאפשר את חופש ההפגנה מתוך הבנה שהוא חלק אינהרנטי והכרחי בחברה דמוקרטית, גם כשזה מכוון אליך, אך יש להקפיד שכללי המשחק ישמרו ושזה לא יגלוש לשחיקת הלגיטימיות של המוסדות".

יו''ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה
יו''ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה | צילום: החדשות 13

בינתיים, התנועה לאיכות השלטון הוציאה הודעה לפיה היא דורשת לחקור את זוהר על סחיטה באיומים. "זוהר חשף את שיטת הפעולה שלו, שמזכירה מאפיה. אם אכן אסף חומרים מפלילים על היועמ"ש - שיתכבד להציג אותם למשטרה", לשון ההודעה.

מהתנועה נמסר כי "זו לא התנהלות של נבחרי ציבור, ובטח לא של מפלגת שלטון. זו התנהלות של חבורה שיכורה מכח ומאג׳נדה, שעושה הוכל על מנת להגן על ראש ממשלה הנאשם בשלושה כתבי אישום חמורים, בשביל להישאר בשלטון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: איתי בית און, לע״מ

בהקלטות שנחשפו, מתוך שיחות שקיים מנדבליט עם חברו הקרוב, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, נשמע מנדלבליט בין היתר מכנה את ניצן "מניאק", ברקע אי קבלת ההחלטה להודיע על כך שהתיק נגד היועמ"ש נסגר מחוסר אשמה. בנוסף, מנדלבליט התלונן על התנהלות ניצן ואמר "הוא מושך, יש לו זמן... הוא עושה לי את  זה בכוונה... יכול להחזיק אותי בגרון". מנדלבליט התבטא גם נגד המשנה לפרקליט כיום, דינה זילבר.

מנדלבליט מסר אמש בתגובה כי "אני מצר על פרסום חילופי דברים, קצתם בלשון משוחררת ובלתי-ראויה בעידנא דריתחא, מתוך שיחה פרטית בין חברים קרובים, לפני כחמש שנים. אולם, אין בין דברים אלו לבין החלטות מקצועיות שהתקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה בתיקי חקירה ולא כלום. ההחלטות התקבלו בהליך סדור ומקצועי, אך ורק על פי חומר הראיות והדין החל עליהן".

עוד נמסר מטעם היועמ"ש בתגובה כי "הוא הקפיד לאורך כל הדרך על התנהלות פומבית ממלכתית ומכבדת, ועם כניסתו לתפקיד קיבל על עצמו לשמור על מוסד היועץ המשפטי לממשלה מכל משמר ואף הצהיר על כך ברבים. במסגרת זו, לקח על עצמו לקיים יחסי עבודה תקינים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, ולהשאיר את כל המשקעים האישיים מאחוריו".