אשכנזי ושגריר ארה"ב נפגשו: דנו בתוכנית טראמפ ובסוגיית הסיפוח

פקידים ישראלים בכירים אמרו לחדשות 13 כי שר החוץ נפגש עם פרידמן, כחלק מהניסיון של האחרון לגבש מתווה שיהיה מקובל על נתניהו, גנץ ואשכנזי. ביום ראשון תתקיים פגישה נוספת בהשתתפות רה"מ

זמן צפייה: 01:25

הקרב על הסיפוח: שר החוץ גבי אשכנזי נפגש אתמול (חמישי) עם שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן ודן עמו בתוכנית טראמפ ובסוגיית הסיפוח - כך אמרו לחדשות 13 פקידים ישראלים בכירים.

הפגישה התקיימה כחלק מהניסיון של פרידמן לגבש מתווה סיפוח שיהיה מקובל על נתניהו, גנץ ואשכנזי. ביום ראשון תתקיים פגישה נוספת בהשתתפות ראש הממשלה, יריב לוין, יו"ר כחול לבן, אשכנזי והשגריר פרידמן כדי להמשיך בדיונים בנוגע למתווה אפשרי.

בתוך כך, גנץ התייחס לסוגיית הסיפוח בעמוד הפייסבוק שלו: "בציר המדיני, אני עוסק בתוכנית השלום של הנשיא טראמפ מתוך מטרה להביא להישג מדיני לישראל באופן אחראי שישמור על ביטחון המדינה ועתידה כיהודית ודמוקרטית. מאז הקמת הממשלה קיימתי פגישות מדיניות ושיחות טלפון עם מזכיר המדינה האמריקני, מזכיר ההגנה האמריקני, ראש ממשלת קנדה, שר החוץ הגרמני, שר החוץ של האיחוד האירופי ורבים נוספים. העשייה הזו מתקיימת באופן שוטף ומחזקת את ביטחון ישראל".

עוד בחדשות 13:

המגפה נגמרה? יממה שנייה ברציפות – מספר שיא של נדבקים בעולם

חיים סבן ייעץ לבכיר האמירויות בעניין פרסום המאמר נגד הסיפוח

נתניהו וגנץ דנו עם שר החוץ הגרמני: "חייבים להכיר בהתיישבות"

גבי אשכנזי ודיוויד פרידמן
גבי אשכנזי ודיוויד פרידמן | צילום: פייסבוק, רויטרס

הבוקר פרסם השגריר בארה"ב של איחוד האמירויות, יוסף אל-עוטייבה, מאמר בעיתון "ידיעות אחרונות", שבו הזהיר מפני ההשלכות שיווצרו כתוצאה מסיפוח חד צדדי של ישראל. "סיפוח יהפוך על ראשן, בוודאות ובאופן מיידי, את כל השאיפות הישראליות לקשרי ביטחון, כלכלה ותרבות משופרים עם העולם הערבי ועם איחוד האמירויות".

אל-עוטייבה סיפר כי רק בחודש שעבר הושק בדובאי קייטרינג כשר, "שמשרת את האוכלוסייה היהודית ההולכת וגדלה", וזה חלק, טען, מה"גזרים, התמריצים והצדדים החיוביים עבור ישראל - יותר ביטחון, קשרים ישירים, קבלה הולכת וגדלה. זה מה שהנורמליות יכולה להיות - אלא שנורמליות איננה סיפוח".

"סיפוח הוא פרובוקציה מוטעית בסדר גודל אחר", הוסיף, "כאשר ממשיכים לדבר על נורמליזציה במצב כזה, יוצרים תקווה שגויה ליחסים טובים יותר עם העולם הערבי". באיחוד האמירויות ובחלק גדול מהעולם הערבי, טען השגריר, היו רוצים להאמין שישראל היא הזדמנות - ולא האויב. "אנו ניצבים בפני יותר מדי סכנות משותפות ורואים את הפוטנציאל הענק לקשרים חמים".

יוסף אל-עוטייבה, השגריר בארה''ב של איחוד האמירויות, ומייק פומפאו
יוסף אל-עוטייבה, השגריר בארה''ב של איחוד האמירויות, ומייק פומפאו | צילום: רויטרס

בהמשך לכך, פורסם לראשונה בחדשות 13 כי המיליארדר הישראלי-אמריקני חיים סבן ייעץ לשגריר איחוד האמירויות בוושינגטון לגבי המאמר, וסייע בפרסומו, כך לפי מקורות ישראלים שמעורים בנושא.

שגריר איחוד האמירויות בוושינגטון יוסוף אל-עוטייבה פנה כבר לפני עשרה ימים לסבן כדי להתייעץ איתו כיצד ניתן להעביר מסר לדעת הקהל הישראלית נגד הסיפוח. סבן ואל-עוטייבה מיודדים שנים רבות ואל-עוטייבה הופיע כמה פעמים בשנים האחרונות בפורום סבן בוושינגטון.

בתחילה שקלו באיחוד האמירויות לפרסם את המאמר בניו יורק טיימס או בוושינגטון פוסט אך סבן הדגיש בפני השגריר של איחוד האמירויות כי מסר לציבור הישראלי חייב לעבור בעברית דרך כלי תקשורת ישראלי גדול.