אחרי שחתם על הסדר טיעון: דרעי הגיש את התפטרותו מהכנסת

יו"ר ש"ס הודיע כי יתפטר מהכנסת, בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו כחלק מעסקת הטיעון עליה חתם, שבמסגרתה הודה בשתי עבירות מס. ההתפטרות תיכנס לתוקף תוך 48 שעות

זמן צפייה: 01:19

יו"ר ש"ס אריה דרעי הגיש הבוקר (ראשון) מכתב התפטרות מהכנסת, כחלק מהסדר טיעון עליו חתם, ובמסגרתו יודה בשתי עבירות מס שביצע ויורשע בהן. התפטרותו תיכנס לתוקף תוך 48 שעות. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע בחודש שעבר כי יוגש כתב האישום על בסיס שני אירועים שונים. האחד הוא עסקת גבעת שאול, פרשה בנושא בעסקת נדל"ן משנת 2013, במסגרתה מכר ח"כ דרעי לאחיו שלמה דרעי, נכס בשכונת גבעת שאול בירושלים.

במסגרת הסדר הטיעון הוסכם כי דרעי יודה ויורשע, וכי הצדדים יעתרו במשותף לכך שייגזר על דרעי עונש מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 180 אלף שקלים. כמו כן, הודיע מנדלבליט כי במסגרת שיקולי ההסדר הוא רשם בפניו את הודעת דרעי בדבר החלטתו להתפטר מהכנסת, ועל כן, ועל פי הדין ביחס למי שאינו נבחר ציבור, היועץ המשפטי לממשלה לא יטען בעניין הקלון בפני הערכאה הדיונית.

אריה דרעי
אריה דרעי

לפי האישומים, הדיווחים שהועברו לרשויות מיסוי מקרקעין במסגרת טפסי הדיווח המקוונים על העסקה, כמו גם חוזה המכירה שצורף לדיווח, לא שיקפו את מלוא פרטיה, לרבות גובה התמורה. צירוף פרטי העסקה החסרים היה מאפשר לרשויות המס לשום את העסקה כראוי, ולהעמיד את שווי התמורה על סך 1.6 מיליון דולר (כ-5.8 מיליון שקלים), ולא 4.25 מיליון שקלים, כפי שדווח. בשל הדיווח החסר לרשויות מיסוי מקרקעין, מס הרכישה שנדרש שלמה דרעי לשלם הופחת שלא כדין.

האירוע השני הוא הכנסות מחברת "גרין אושן", שהייתה קרן פיננסית להשקעות בארצות הברית. בשנת 2011 החלה גרין אושן לשלם לדרעי עמלת מגייס בגין גיוס משקיע לקרן. על פי כתב האישום, החל מינואר 2013 עת חזר לחיים הפוליטיים, הורה דרעי לגרין אושן להעביר את סכומי העמלות להם היה זכאי לאחיו שלמה.

בהתאם לכך, בין השנים 2015-2013 שולמו לשלמה דרעי כ-630 אלף שקלים כנגד חשבוניות ייעוץ. דרעי לא כלל את ההכנסה בסך 101,074 שקלים בדוח שהגישה החברה בבעלותו לשנת 2013, וכן לא ניהל פנקסי חשבונות ולא הגיש את דו"חות החברה שבבעלותו לרשויות המס לשנים 2015-2014, ובכך נמנע מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסה בסך כ-534 אלף שקלים לשנים אלו.