מתאחדים, מתפצלים - וחוזר חלילה: ציר הזמן של הרשימה המשותפת

המפלגות הערביות התאחדו לראשונה לקראת בחירות 2015, בעקבות העלאת אחוז החסימה. מאז הן הספיקו להתפצל ולהתאחד שוב - והפילוג האחרון לקראת הבחירות הקרובות הותיר רק זיכרון רחוק מהימים בהן הייתה בשיא כוחה וזכתה ב-15 מנדטים

נציגי חד"ש ותע"ל בכנסת לאחר פיצול נוסף ברשימה המשותפת
נציגי חד"ש ותע"ל בכנסת לאחר פיצול נוסף ברשימה המשותפת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפעם האחרונה בה רצו המפלגות הערביות בשלוש מפלגות שונות הייתה בבחירות לכנסת ה-19, שהתקיימו בינואר 2013. בבחירות שלאחר מכן הן התאחדו לרשימה אחת, ומאז הספיקו להתפצל ולהתאחד שוב, עד שבבחירות האחרונות החליטה רע"מ לרוץ לבדה. אמש (חמישי) התפרק עוד ציר באיחוד, כאשר בל"ד החליטה לרוץ בנפרד - והותירה את חד"ש ותע"ל לבדן ברשימה.

הרשימה המשותפת נוצרה בעקבות העלאת אחוז החסימה במרץ 2014, מה שהוביל להבנה כי ריצה בנפרד תותיר את רוב המפלגות הערביות מחוץ לכנסת, אם לא את כולן. ב-22 בינואר 2015 הסתיים המשא ומתן בהצלחה, ובכנס שנערך בנצרת הוצגה הרשימה המשותפת לסיעות חד"ש, תע"ל, בל"ד ורע"מ.

אחמד טיבי, איימן עודה וסמי אבו שחאדה
אחמד טיבי, איימן עודה וסמי אבו שחאדה בימים טובים יותר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בראש הרשימה הוצב יו"ר חד"ש איימן עודה, ואחריו יו"ר רע"מ מסעוד גנאים, יו"ר בל"ד ג'מאל זחאלקה ויו"ר תע"ל אחמד טיבי. בבחירות לכנסת ה-20 קיבלה הרשימה 13 מנדטים, כאשר ההתמודדות המשותפת הצליחה לסחוף את הציבור הערבי, ושיעור ההצבעה במגזר עלה מכ-56% לכ-64%. מאז כבר חלו שינויים בתוך המפלגות, כאשר מנסור עבאס מונה ליו"ר רע"מ וסמי אבו שחאדה מונה ליו"ר בל"ד.

בינואר 2019, לקראת הבחירות לכנסת ה-21, התפצלה תע"ל מהרשימה המשותפת, ולאחר מכן הוחלט כי היא תרוץ יחד עם חד"ש, בנפרד מרשימה נוספת של רע"מ ובל"ד. הפיצול החליש את כוחן של המפלגות הערביות, כאשר חד"ש-תע"ל זכתה לשישה מנדטים, ואילו רע"מ-בל"ד זכתה לארבעה מנדטים בלבד. לאחר ההכרזה על סיבוב שני של בחירות הודיעו ארבע המפלגות שירוצו שוב יחד בבחירות לכנסת ה-22, ושוב זכו ל-13 מנדטים.

איימן עודה ואחמד טיבי
איימן עודה ואחמד טיבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבחירות לכנסת ה-23 הגיעה הרשימה המשותפת לשיא כוחה, כאשר זכתה ל-15 מנדטים, וכלל מועמדיה המליצו בפני הנשיא ראובן ריבלין על בני גנץ לראשות הממשלה. במהלך כהונת הכנסת התגלע ויכוח בין רע"מ לשאר המפלגות בשאלת היחס לממשלה, ולקראת הבחירות לכנסת ה-24 החליט יו"ר רע"מ מנסור עבאס לרוץ ברשימה נפרדת.

הרשימה המשותפת ללא רע"מ זכתה לשש מנדטים בלבד, כאשר רע"מ הצליחה לעבור את אחוז החסימה לבדה והצטרפה לקואליציה שהקימו נפתלי בנט ויאיר לפיד. לאחר ההכרזה על סיבוב חמישי של בחירות היה נדמה כי המפלגות ירוצו שוב באותה מתכונת, אך לכל אורך הדרך לא פסקו העימותים בין נציגי בל"ד לנציגי חד"ש ותע"ל - גם מסיבות אידיאולוגיות סביב נושא ההמלצות לנשיא, וגם סביב המיקומים ברשימה.

חברי חד''ש ותע''ל בכנסת לאחר הפיצול מבל''ד
חברי חד''ש ותע''ל בכנסת לאחר הפיצול מבל''ד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

העימות אמש החל בנוגע לרוטציה על המקומות ברשימה, כאשר ברגע האחרון נכנסו הנציגים של חד"ש ואמרו לנציגי בל"ד שגם על המנדט החמישי תהיה רוטציה בין שלוש המפלגות - כלומר שגם תע"ל תהיה ברוטציה ולא רק חד"ש ובל"ד.

בנוסף, בבל"ד ביקשו שהרשימה המשותפת לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה, והנציגים של חד"ש השיבו כי הם ישקלו את העניין, אך בבל"ד התנגדו לאמירות של יו"ר חד"ש איימן עודה כי לפיד וגנץ יצטרכו להזיע כדי שיקבלו את המלצת המשותפת - וחששו שחד"ש תבגוד בהם.

בבל"ד אומרים כי למנסור עבאס יש דרך מסוימת, ואם חד"ש הולכים באותה דרך הם ילכו בדרך חדשה - וכך יביאו לבוחר הערבי דרך חדשה ואולי הוא יבחר בהם. הסקרים מראים כי חד"ש ותע"ל יקבלו יחד עם ארבעה מנדטים, כמו גם רע"מ, אך בל"ד לא צפויה לעבור את אחוז החסימה, ובכל מקרה אחוז החסימה בחברה הערבית צפוי לרדת למתחת ל-36%.