לקראת הצגת תוכנית השלום: הנייה שוחח בטלפון עם אבו מאזן

יו"ר השלכה המדינית של חמאס דיבר עם יו"ר הרשות על "הצורך להילחם בתוכנית" • דיווח: לאחר הצגת העסקה בכוונת ההנהגה הפלס' להודיע על כמה צעדים, בהם גם הסלמת ההתנגדות והשגת "סירוב ערבי"

אבו מאזן ואסמאעיל הנייה
אבו מאזן ואסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה, שוחח הערב (שלישי) בטלפון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. זאת, זמן קצר לפני שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ יציג באופן רשמי את "תוכנית המאה" האמריקנית. השניים, כך דווח, דיברו על "הצורך להילחם בעסקה" ועל כוונתם לאחד מאמצים על מנת "להתמודד עם תוכנית השלום של טראמפ".

במקביל, רשת "אל-מיאדין" הלבנונית מדווחת כי בפגישת ההנהגה הפלסטינית שתתקיים הערב ברמאללה, יודיעו הבכירים על כמה החלטות, בהן: החרמת הממשל האמריקני, השגת "סירוב ערבי" לעסקה וכן קריאה ל"הסלמת ההתנגדות העממית". כמו כן, הבכירים יחליטו על צעדים נגד ישראל - שכבר נקבעו מראש.

אתמול דווח כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס לתוכנית והצהיר בפני חברי הפתח כי "יש צורך בהסלמת ההתנגדות העממית בכל נקודות החיכוך עם כוחות הביטחון הישראליים, ולעודד את הנהגות הצעירים הפלסטינים לא לעזוב את הרחוב".

על פי הגורמים, אבו מאזן אמר לחברי התנועה כי "טראמפ רוצה לכפות עלינו דבר שאנו לא רוצים - זה לא ייתכן. לא נשאר לי הרבה זמן לחיות, אני לא רוצה להיות בוגד. אמרתי לא לעסקת המאה ואמשיך לומר לא". מקורביו של אבו מאזן הדגישו כי הוא אינו קילל את טראמפ בפגישה הסגורה של חברי הפתח.

לכתבות נוספות בנושא >> 

בבית הלבן הבהירו לנתניהו: מתנגדים לצעדים חד צדדיים מיידיים

לפני פרסום תוכנית טראמפ: צה"ל מתגבר כוחות חי"ר בבקעת הירדן

רה"מ בדק תגובת ראשי יש"ע לאפשרות של מדינה פלס' בתוכנית המאה

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוס המועצה המרכזית של אש''ף
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בכינוס המועצה המרכזית של אש''ף | צילום: רויטרס

לדבריהם, אבו מאזן אמר כי בפני הרשות הפלסטינית עומדים ימים קשים, ויהיה עליהם לשאת בתוצאת דחיית תוכניתו של טראמפ – תהיה אשר תהיה. יו"ר הרשות הוסיף כי לאחר שסירב לדבר עם טראמפ הוא קיבל איומים על כך שישלם את המחיר על מה שהאמריקנים תיארו כ"התנהגות טיפשה".

נוסף לכך דווח כי הרשות הודיעה למצרים כי תאפשר לפלסטינים להביע את התנגדותם לעסקה, ולא הנחתה את מנגנוני הביטחון הפלסטינים למנוע מהמפגינים להגיע למוקדי החיכוך.

עוד הוסיפו הגורמים כי אבו מאזן הצהיר שעמדת הרשות הפלסטינית תהיה מאוחדת יחד עם עמדת חמאס והג'יהאד האסלאמי. לדבריו, כך על פי הגורמים, "מי שרוצה להצטרף לעמדתנו נגד עסקת המאה מבין הפלגים הפלסטינים – ברוך הבא, ומי שלא, אז מקומו לא כאן".

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

בד בבד, סוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה כי אבו מאזן שוחח אתמול בטלפון עם שר החוץ של בריטניה דומיניק ראב ונטען כי שר החוץ הבריטי רצה לשמוע מאבו מאזן את עמדת הפלסטינים לגבי עסקת המאה. אבו מאזן ענה כי העמדה הפלסטינית היא קבועה ובאה לידי ביטוי בפיתרון שתי המדינות, בגבולות 67' וכשבירת המדינה הפלסטינית היא מזרח ירושלים. עוד הבהיר אבו מאזן בשיחה כי ללא תנאים אלו – הפלסטינים לא יקבלו שום תוכנית משום גורם בעולם.

על פי הדיווח, יו"ר הרשות ציין כי יהיו מוכנים למו"מ להשגת שלום בהשתתפות מדינות הקוורטט ומספר מדינות נוספת, ללא ארה"ב בגלל נטייתה הברורה לכיוון ישראל.