בכירים בצה"ל: "יידרשו חודשים של היערכות לקראת סיפוח"

בדיונים שכינס השבוע גנץ, אמרו גורמים בכירים כי מרגע החלטת הדרג המדיני על ביצוע החלת הריבונות בגדה – צה"ל יזדקק לכמה שבועות של היערכות ביטחונית, ואילו ההכנה האזרחית תיקח זמן רב יותר

זמן צפייה: 00:47

בכירים בצה"ל אמרו בדיונים שכינס שר הביטחון בני גנץ השבוע כי מרגע ההחלטה של הדרג המדיני על ביצוע מהלך סיפוח בגדה המערבית יהיה צה"ל זקוק לכמה שבועות להיערכות ביטחונית וכמה חודשים להיערכות אזרחית, כך לפי פקידים בכירים שהשתתפו בדיונים.

גנץ קיים בשבועות האחרונות למעלה מ-20 שעות של דיונים עם ראשי מערכת הביטחון בנושא המשמעויות של מהלך סיפוח אפשרי. הפקידים הבכירים ציינו כי בכירי צה"ל הדגישו בדיונים האלה כי לאחר קבלת החלטה מדינית הם יזדקקו לזמן לגיוס מילואים, תגבור ופריסת כוחות והיערכות נוספת בשטח שעשויה להימשך כמה שבועות.

עוד בחדשות 13:

החזרת השגריר ובחינת הסכם השלום: התוכנית הירדנית למאבק בסיפוח

נתניהו: "סיימנו עם פתיחת הכלכלה – צריך ליישר שוב את העקומה"

"ירדן תאיץ את המאמצים בזירה הבין-לאומית נגד תוכנית הסיפוח"

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

עם זאת, החלק המורכב הרבה יותר הוא ההיערכות האזרחית שתדרוש עבודת מטה שעשויה להימשך חודשים. הפקידים הבכירים ציינו כי כיום חלק מההתנחלויות נמצאות על קרקעות פרטיות פלסטיניות שנתפסו בצווים צבאיים – במידה והתנחלויות אלה יסופחו ויחול עליהן החוק הישראלי לא ברור מה יהיה מעמד הבעלות על השטח.

כמו כן, סיפוח של גושי ההתנחלויות עשוי לדרוש שינוי של תוואי גדר ההפרדה – צעד שיחייב צעדים משפטיים שונים לצד העבודות בשטח.

Vehicles Drive Through A Road In Jordan Valley, The Eastern Most Part Of The Israeli Occupied West Bank That Borders Jordan
בקעת הירדן | צילום: רויטרס

במידה שיהיה סיפוח של בקעת הירדן הדברים יהיו מורכבים עוד יותר. כך למשל, פלסטינים רבים שגרים בערים כמו שכם או רמאללה מחזיקים שטחים חקלאיים בבקעת הירדן. כיום הם נעים לאזורים הללו ללא בעיה, אך במידה והשטחים הללו בבקעת הירדן יסופחו לא ברור האם אותם פלסטינים יוכלו להגיע לשטחים החקלאיים שלהם.

הפקידים הבכירים אמרו: "אלה רק כמה דוגמאות קטנות. יש עשרות או מאות סוגיות אזרחיות בעייתיות שעולות כשרק מתחילים לחשוב על הסיפוח. על כל אחת מהסוגיות האלה צריך לגבש מדיניות ולקבל החלטות. זה לא דבר שאפשר לעשות בכמה ימים ואפילו לא בכמה שבועות".

בשבוע הקרוב צפויים להימשך הדיונים בין נתניהו, גנץ ואשכנזי בנסיון להגיע להסכמה על אופי מהלך הסיפוח. המרחק בין הצדדים עדיין גדול. בכירים בליכוד ובכחול לבן מעריכים כי נותרו כשלושה שבועות להשיג פשרה בנושא הסיפוח לפני שהנושא עלול להביא למשבר קואליציוני גדול. השבוע הבא יהיה קריטי כדי להבין לאן השיחות הללו הולכות והאם יש התקרבות בין הצדדים או מבוי סתום.