מלך ירדן: "סיפוח שטחים ע"י ישראל יוביל להתנגשות גדולה עמנו"

המלך עבדאללה התייחס לתוכנית טראמפ בריאיון ל"דר שפיגל" הגרמני והזהיר מפני סיפוח שטחים בגדה המערבית. "אני לא רוצה לאיים - אבל אנחנו בוחנים את כל האפשרויות אם יתרחש המהלך"

זמן צפייה: 01:55

מלך ירדן עבדאללה התייחס היום (שישי) לתוכנית טראמפ ואמר כי "אם ישראל תספח חלקים מהגדה המערבית, הדבר יוביל להתנגשות גדולה בין ישראל לירדן". את הדברים אמר בראיון ל"דר שפיגל" הגרמני. בתשובה לשאלה אם יבטל את הסכם השלום עם ישראל בתגובה לסיפוח, אמר המלך: "אני לא רוצה להפריח איומים – אבל אנחנו בוחנים את כל האופציות".

"האם עכשיו זה הזמן, בעיצומה של מגפת הקורונה, לדון אם אנחנו רוצים פתרון של מדינה אחת לסכסוך הישראלי-פלסטיני? או שאולי זה הזמן לדבר על איך נלחמים במגפה יחד", הוסיף מלך ירדן. "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להתקדם באזור שלנו. מנהיגים שתומכים בפתרון של מדינה אחת לא מבינים את המשמעות של זה. מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תתמוטט? יהיה יותר כאוס ויותר קיצוניות באזור".

בתוך כך, שר החוץ הירדני אמר בשיחת טלפון עם שר החוץ הצרפתי כי "יש לנקוט בצעדים שירתיעו את ישראל מסיפוח של חלקים בגדה המערבית". מקורות פלסטיניים בראמאללה אמרו לחדשות 13 כי "דבריו של מלך ירדן מכוונים לא רק לישראל - אלא גם לארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב. סיפוח ישראלי ימיט אסון על האזור, ויהווה קרקע פוריה לקיצוניים. יור הרש"פ אבו מאזן מקיים שיחות עם מנהיגי האזור, ומכין תוכנית אסטרטגית להיאבק בסיפוח המסוכן".

Jordan's King Abdullah Walks With Israel's Prime Minister Netanyahu Before Their Meeting At The Royal Palace In Amman
עבדאללה מלך ירדן וראש הממשלה נתניהו, 2014 | צילום: רויטרס

כזכור, מוקדם יותר השבוע בכירים אמריקנים שהשתתפו בביקור שר החוץ האמריקני פומפאו בישראל אמרו בתדרוך לכתבים כי הנושא המרכזי שעלה בשיחות עם נתניהו, גנץ ואשכנזי היה האיום האיראני, ולא תוכנית טראמפ. "פומפאו לא טס לצד השני של העולם כדי לדבר על סיפוח", אמרו הבכירים. "יש עמדות שונות בממשלה החדשה בישראל בנושא הזה והם צריכים קודם כול להגיע להסכמה ביניהם מה הם רוצים לעשות".

"הנושא הראשון עליו דיברנו היה איראן. האיראנים מתקדמים בתוכנית הגרעין ובחזיתות נוספות. הדאגה שלנו מהאיום האיראני גוברת", הוסיף בכיר אמריקני בתדרוך לכתבים. "ישראל מגבירה את קצב והיקף התקיפות שלה נגד טהראן בסוריה. דנו עם הישראלים בסוגיית החזרת הסנקציות על איראן ואמברגו הנשק".

על פי הבכיר, פומפאו דן עם נתניהו, גנץ ואשכנזי בעניין הקורונה וכיצד אפשר להרחיב את שיתוף הפעולה בין ישראל למדינות האזור בנושא זה. כמו כן, אמר כי פומפאו שוחח עם הישראלים בנושא סין. "יש לנו ברית עם ישראל כבר שנים רבות, היחסים שלנו איתה מתחזקים מדי יום", אמר הבכיר. "היחסים שלנו עמה עמוקים מספיק כדי לדבר על נושאים קשים ואני חושב שהמסר שלנו בנושא סין מופנם אצל הישראלים".